Eksemtäcke vid regn

O

Ofeigan

Har två islänningar som jag har eksemtäcke på, Boett. Jag är jättenöjd med täckena, men när det regnar blir dom ju helblöta och tunga. Vad använder ni andra till era hästar vid regn? Regntäcke med hals eller?

Sv: Eksemtäcke vid regn

Om det regnar kraftigt så tar jag av täcket helt och låter hästen gå otäckad. Vid kraftigt regn brukar myggor och knott hålla sig borta.

Vid mindre regn så låter jag hästen ha täcket under dagen, tar in hästen på natten och torkar täcket då. Är täcket väldigt blött så byter jag någon gång mitt på dagen

Säger också eksemtäcke såvida det inte är jättekallt men är det såpass kallt brukar det inte finnas så gott om knott heller.

Efter regnet kommer ju alla knotten fram igen och är envetna som tusan och det är ju inte alltid man har möjlighet att åka ut till stallet då man ser att det slutar regna eller om det slutar regna på natten = extremt mycket knott i gryningen.

Därför får täcket vara på dock byter jag gärna täcke till ett torrt när det slutat att regna.

Jag åkte ut i kväll för att byta täcke tänkte jag, men det var knappt blött alls så det fick ligga på. Höökstäckena torkar väldigt snabbt verkar det som.

jag lyssnar på Korven jag, skönt med Korven när det regnar/blåser/är skitvarmt/man har telefonskräck/ ALLT:)) :banana:

men berätta gärna om du lyckas hitta ett ofodrat regntäcke med hals för då vill jag köpa ett... men annars gör som jag, lyssna på typ Korven som jag vet kan detta:cool:

Har också Boett som vi är nöjda med. Vad jag upptäckt är att de torkar väldigt fort om de sitter kvar på hästen, många gånger fortare än när vi hänger upp dem för att torka.
För övrigt tar vi av täckena när det blåser 7 m/sek eller mer och/eller regnar. Man får vara snabb på med täckena när det slutar blåsa/regna.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

men berätta gärna om du lyckas hitta ett ofodrat regntäcke med hals för då vill jag köpa ett... men annars gör som jag, lyssna på typ Korven som jag vet kan detta:cool:

Boett:idea: dock svindyrt, men jag hade tur för dom sålde ut förra årets modell för mer än halva priset så då blev det inte så farligt dyrt...

jag såg ett täcke som var kombinerat regn och flugtäcke.
Kommer inte ihåg affär eller märke. såg det i skara eller kungsbacka och var beige.

Åja. Har sytt ihop två som gått av rakt på mittsömmen över rygg ;-)

Sä här hittade jag min en dag , jag fick rätta till täcket för att se vad som var fel

nyakameran062.jpg

Det här är ju sen jag rättat till täcket! Det såg inte ut så här när jag hittade honom. Satt kors o tvärs över skallen :D

Ack ja.... Jag hade en bus i hagen (vid namn Munni) som roade sej med att dra över huvan över huvudet, den var fastsatt i täcket förstås. Så där stod en oseende eksemhäst och tåligt väntade på att matte skulle se vad som hänt *suck*

Jösses Amalia!

Vilket litet busdjur :rofl:

Jag är nog lyckligt lottad för ingen av mina har ens gjort en enda skråma på sina eksemtäcken.:)

Ohhh Mamma Mia vilken lyckost! Min dam tar sönder ett i veckan ungefär när hon står inne på box under natten (jag har redan 4 Boett-täcken och ett HorseWare som hon inte ens provat - för tillfället är alla 4 Boett-täckena mer eller mindre sönder). Får hon gå ute blir hon superfet, men kliar sig inte ett endaste dugg.... Så jag struntar i magen och lämnar henne ute faktiskt!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben