Eksemhingstar (ingen annons!)

Sv: Eksemhingstar (ingen annons!)

En avelshingst som får eksem kan väl bli tävlingshäst istället??

Ditt inlägg var endast en uppmning till folk att maila upplysningar om eksemhingstar till dig, detta ger inget som helst utrymme för diskussioner. Det är i viss mån tillåtet att diskutera eksemhingstar här men att gå ut och anklaga någon hingst för att ha eksem kan vara vanskligt, det kan få stora konsekvenser för hingstägaren och jag har ingen möjlighet att avgöra om det är sant, förtal eller ett beklagligt misstag. Givetvis vill vi inte skada någon och därmed så blir det tyvärr en begränsning i vad som kan tillåtas.

Mvh Lobelia
Moderator

Nej mitt tidigare inlägg var INTE endast en upplysning till alla att maila namn på eksemhingstar till mig, alla frågor som jag skrivit i denna tråd fanns med, om det sedan var någon som visste vilka hingstar som användes i avel trots eksem så fick de gärna pm:a då jag vet att detta inte får diskuteras öppet just för att det kan vara bara elaka rykten som någon vill sprida ut om någon hingst.

Men eftersom det inte finns någon som vill/vågar tala om vad det är för hingstar så är i alla fall jag orolig om jag någongång ska betäcka ett sto, det vore trevligt att veta vilka hingstar som man kanske skulle kolla upp lite extra, som det är nu så har i alla fall jag inte en blekaste aning...

Nej mitt tidigare inlägg var INTE endast en upplysning till alla att maila namn på eksemhingstar till mig, alla frågor som jag skrivit i denna tråd fanns med, om det sedan var någon som visste vilka hingstar som användes i avel trots eksem så fick de gärna pm:a då jag vet att detta inte får diskuteras öppet just för att det kan vara bara elaka rykten som någon vill sprida ut om någon hingst.

Ryktena blir väl inte mindre elaka bara därför att de PM:as :angel: Det är på det sättet som rykten får en felaktig spridning, jag känner till en hingst som fick stämpel på sig att vara eksemhingst genom Bukefalos. Något som var fullständigt felaktigt, eftersom jag träffade objektet i fråga många gånger under ett par år så kunde jag bara konstatera felaktig ryktesspridning. :smirk:

Nej, men jag ser det som rykten och inget annat tills jag själv sett hästen. Jag är inte ute efter att svartmåla några hingstar utan vill ha uppgifterna helt för egen del. Ingen rök utan eld sägs det ju... Om en hingst har ett eksemrykte så hade jag gärna velat veta det för att kolla upp den hingsten lite mer innan ev betäckning.

Förstår du vart jag vill komma?

"Alla" vet att det verkar eksemhingstar i svensk avel men ingen vill/vågar prata om det...

Sweet skrev:
Nej, men jag ser det som rykten och inget annat tills jag själv sett hästen. Jag är inte ute efter att svartmåla några hingstar utan vill ha uppgifterna helt för egen del. Ingen rök utan eld sägs det ju... Om en hingst har ett eksemrykte så hade jag gärna velat veta det för att kolla upp den hingsten lite mer innan ev betäckning.

Förstår du vart jag vill komma?

"Alla" vet att det verkar eksemhingstar i svensk avel men ingen vill/vågar prata om det...

Det sista har du ju rätt i. Min fråga till allmänheten är däremot ännu tuffare:

Hur många hästar har egentligen Hrafn 802 fra Holtsmula i stamtavlan? Jag vet att ALLA 4 ELIT-hingstar har det och redan det är oroande... I synnerhet som ett "barnbarn" till Hrafn fick eksem förra året (Kjarni fra Kalfsstödum) och min valack som har Hrafn på båda sidor inte riktigt kan kallas eksemfri trots att han är svenskfödd. Nästa år planerar jag att utsätta honom för test (dvs att gå i hage utan eksemförebyggande medel, bara insektsmedel som skydd). I år har han trots ivrig behandling med eksemförebyggande medel kliat av mer av svans och man än andra hästar i samma hage. Eller så blir jag blödig och köper eksemtäcke till honom... Oavsett vilket tycker jag det är dags att sluta linjeavla på Hrafn 802.

Och ja jag vet att man därmed kraftigt begränsar aveln på samtliga 4 ELIT-hingstar samt deras söner. Det är ett pris att betala - men ett pris jag anser vara värt att betala om vi ska behålla en sund islandshäststam i Sverige.

Vad din avsikt med inlägget var och hur det uppfattades´av mig skiljer sig tydligen en hel del. Oavsett vilket så gäller forumreglerna, efterlysningar och uppmaningar att maila svar på frågor hör inte hemma här utan under annonsforumen.

Sv: Eksemhingstar

Den här regeln med att exem hingstar inte skall få användas i aveln tycker jag är helt absurd. Missförstå mig inte, jag är emot att exemhästar används i aveln, men det skall gälla alla hästar!

Det är ju ingen som tänker på att stoet faktiskt nedärver 60 % av generna till fölet. Trots detta tillåts vilka j*vla ök som helst att avla på. Men det jag tror är viktigast angående exemet, är att mamman (om hon har exem) nedärver beteendet till sitt föl. Om fölet hela tiden ser sin mamma klia sig; vad gör fölet då?

Har sett åtaliga exempel på detta, föl som bara är någon vecka gammal och står och kliar sig frenetiskt mot något i hagen. Det är det som måste stoppas! Vi måste bli mer kräsna om vilka ston vi använder i aveln, stoet påverkar fölet låååååångt mer än vad hingsten gör.

Jag är väldigt tydlig med vad jag tycker; bort med de fula stona från aveln, speciellt de med exem. Jag vet många som har ett gammalt ök hemma, som de själva tycker väldigt mycket om och tycker att det skulle vara så trevligt med ett lite ulligt, gulligt föl efter henne. Att hon har exem/dåliga knän/ful exteriör/grisepass i alla gångarter, spelar ingen som helst roll för vissa. Men vad blir det för föl av det? Troligtvis något som bara sto-ägaren tycker om, för att det är efter hennes sto..

Det är stona vi skall ändra reglerna för, inte hingstarna.

/Louise

Jag håller med dig helt och fullt, men tycker att vissa ord kunde du ha behållt för dig själv.
Hårt.

Klart att man måste tänka sig för om stoet man har är lämpligt till avel - att fölet blir friskt och får ett sunt beteende - och om man också har resurser för att ge fölet en bra uppväxt.

Men dina hårda formuleringar gör att jag blir nyfiken:

Vad är fult för dig? Vad är ett ök för dig?
Är du uppfödare själv? Om så är - vilken typ av ston använder du då? Är det bedömda ston av domare eller av dig själv?

Båbbe skrev:
Det sista har du ju rätt i. Min fråga till allmänheten är däremot ännu tuffare:

Hur många hästar har egentligen Hrafn 802 fra Holtsmula i stamtavlan? Jag vet att ALLA 4 ELIT-hingstar har det och redan det är oroande... I synnerhet som ett "barnbarn" till Hrafn fick eksem förra året (Kjarni fra Kalfsstödum) och min valack som har Hrafn på båda sidor inte riktigt kan kallas eksemfri trots att han är svenskfödd. Nästa år planerar jag att utsätta honom för test (dvs att gå i hage utan eksemförebyggande medel, bara insektsmedel som skydd). I år har han trots ivrig behandling med eksemförebyggande medel kliat av mer av svans och man än andra hästar i samma hage. Eller så blir jag blödig och köper eksemtäcke till honom... Oavsett vilket tycker jag det är dags att sluta linjeavla på Hrafn 802.

Och ja jag vet att man därmed kraftigt begränsar aveln på samtliga 4 ELIT-hingstar samt deras söner. Det är ett pris att betala - men ett pris jag anser vara värt att betala om vi ska behålla en sund islandshäststam i Sverige.

Redan för 10 år sedan var jag orolig just för Hrafn 802-blodet. Med tanke på att han har samma far som Fáni som hade eksem, har själv sett det, och nedärvde eksem i mycket hög grad, har själv ägt 3 Fáni-avkommor, alla med eksem. Överkänslighet och allergi kan yttra sig på olika sätt och Fánis och Hrafns far avlivades pga kvickdrag. Jag vet 2 st valacker efter denna hingst som avlivats för kvickdrag. Allergi kan leda till eksem, astma, kronisk bronkit eller magproblem. Eller flera av symptomen. Har själv ägt ett importsto med samma far som Kjarni och hon fick redan 2:a sommaren, vilket är betydligt tidigare än andra importer fått eksem hos mig och med tanke på att jag samtidigt med henne importerade 9 hästar till och att först nu, efter 6 år, ytterligare en fått eksem men de övriga är eksemfria, ja då blir man lite misstänksam. Har haft ett sto som absolut inte gick att vänja magen vid ensilage och hon hade rent allmänt lätt för att få diarré, och hon har Atli som far, åter igen Hrafn 802.

Samtidigt är jag inte livrädd för att ha Hrafn i blodslinjerna, men observant. Det finns ju många friska individer med honom i blodet. Och faktum är ju att hans blod är enormt vanligt. Det är så vanligt så rent statistiskt borde det finnas en hel del avkommor med hans blod som har eksem. Linjeavla på honom skulle jag dock inte gjort. Låter som en onödig risk. Men jag vill inte fördöma blodet. Det finns säkert många avkommor med hans blod som inte ärvt en eventuell allergigen. Åter igen, så får man se till individen! Är individen frisk och bara ger friska avkommor, ja då använder jag den i avel.

Defektlistan gäller både ston och hingstar.

Men eftersom stoägaren rimligen känner till om stoet har eksem finns ingen kontrollfunktion för stona.

Det är ju meningen att kontrollen ska sålla bort sjuka hingstar så ingen stoägare blir lurad.

Att folk vill lura sig själva är en annan debatt.

Heimir skrev:
Den här regeln med att exem hingstar inte skall få användas i aveln tycker jag är helt absurd. Missförstå mig inte, jag är emot att exemhästar används i aveln, men det skall gälla alla hästar!

Det är ju ingen som tänker på att stoet faktiskt nedärver 60 % av generna till fölet. Trots detta tillåts vilka j*vla ök som helst att avla på. Men det jag tror är viktigast angående exemet, är att mamman (om hon har exem) nedärver beteendet till sitt föl. Om fölet hela tiden ser sin mamma klia sig; vad gör fölet då?

Har sett åtaliga exempel på detta, föl som bara är någon vecka gammal och står och kliar sig frenetiskt mot något i hagen. Det är det som måste stoppas! Vi måste bli mer kräsna om vilka ston vi använder i aveln, stoet påverkar fölet låååååångt mer än vad hingsten gör.

Jag är väldigt tydlig med vad jag tycker; bort med de fula stona från aveln, speciellt de med exem. Jag vet många som har ett gammalt ök hemma, som de själva tycker väldigt mycket om och tycker att det skulle vara så trevligt med ett lite ulligt, gulligt föl efter henne. Att hon har exem/dåliga knän/ful exteriör/grisepass i alla gångarter, spelar ingen som helst roll för vissa. Men vad blir det för föl av det? Troligtvis något som bara sto-ägaren tycker om, för att det är efter hennes sto..

Det är stona vi skall ändra reglerna för, inte hingstarna.

/Louise

Håller med dig om att det finns en del mindre lämpade individer för avel men däremot måste jag säga en sak: Jag har sett massor av importerade eksemston här nere och INTE EN ENDA AV DEM HAR LÄMNAT EN ENDA EKSEMAVKOMMA ELLER FÅTT FÖL SOM BETER SIG SOM DU BESKRIVER! Mina bekanta säger likadant. Och jag har verkligen ansträngt mig för att få reda på avkommor till importston med eksem. De finns, det har jag hört talas om, men de måste vara ganska sällsynta eftersom de är så svåra att hitta! :confused:

Föl brukar leka med varandra och inte stå och fnatta sig. Men det är klart, växer de upp i en liten hage med bara mamma och utan kompisar då har de ju inget annat att sysselsätta sig med. Då har jag sett föl som fnattar sig mer än andra, även om inte mamman har eksem! För den delen; kliar sig gör ALLA hästar, mer eller mindre. Det är när de kliar av sig merparten av man och svans och får eksem, som de har eksem. Det vill jag förtydliga föra alla.

Föl kan dessutom klia sig extra mycket då de fäller fölpälsen och det tycker jag är fullt förståeligt. Det har inget att göra med om mamma har eksem eller inte. Mitt årsföl är fött av en svenskfödd mamma utan eksem som dessutom fick avlivas då fölet var 5 veckor. Detta föl har fostrats av hela flocken men mest de helt eksemfria unghästarna. Hon kliade sig som attan ett tag när hon fällde sin fölpäls men det är förbi nu. Jag tror ärligt talat att folk drar förhastade slutsatser ibland när de ser ett föl klia sig och vet att mamman har eksem... :cool:

Jag tycker att man skall kassera alla hästar i avel som nedärver eksem, alla som får eksem innan de satts i avel, alla som är svenskfödda med eksem, alla som har dåligt lynne och för mycket temperament, alla som har veterinärmedicinska defekter och ALLA eksemhingstar eftersom en hingst får flera avkommor. Ett sto får en avkomma om året hos sin ägare som får ta konsekvenserna. Det är likaså stoägaren som får ta konsekvenserna om hingsten har eksem! Det är därför en juridisk skillnad också vad gäller hingstar och ston! I fallet eksemhingst drabbas ju ofta andra och får ta den ekonomiska smällen än eksemhingstens ägare! :mad:

Silverkedjan skrev:

Men eftersom stoägaren rimligen känner till om stoet har eksem finns ingen kontrollfunktion för stona.

Det är ju meningen att kontrollen ska sålla bort sjuka hingstar så ingen stoägare blir lurad.

:bow: :bow: :bow: Exakt vad jag tycker!

Silverkedjan skrev:

:bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag är emot avel på alla hästar som visar eksem, ston som hingstar men om mitt sto har eksem så VET jag ju det, om en hingst används i svensk avel trots eksem så får ju inte jag veta det. En hingstägare kan neka eksemston men hur ska stoägare kunna sålla bort eksemhingstar om man inte får veta vilka det är??

Mycket kan du få veta HÄR om eksemhingstar.

Detta forum med männsikor som bor lite varstans o som hör o ser en hel del kan vi nog kolla upp med innan vi bestämmer vilken hingst som ska få äran!

freyja skrev:
Klart att man måste tänka sig för om stoet man har är lämpligt till avel - att fölet blir friskt och får ett sunt beteende - och om man också har resurser för att ge fölet en bra uppväxt.

Men dina hårda formuleringar gör att jag blir nyfiken:

Vad är fult för dig? Vad är ett ök för dig?
Är du uppfödare själv? Om så är - vilken typ av ston använder du då? Är det bedömda ston av domare eller av dig själv?

Nej jag är inte uppfödare själv, men om jag skulle avla skulle jag använda ston, och hingstar, jag själv valt ut. (Vad jag tycker om domare och deras bedömningssätt är en helt annan diskussion.) Hela den isländska aveln är enligt mig på väg åt helt fel håll - felprioriteringar, för höga krav trots sämre hästkvalitet etc. Som exempel kan man väl säga att om man nu vill avla fram högbenta, smäckra islandshästar som liknare mer och mer de stora ädla raserna; så måste man också sänka kraven på hur de skall användas. En modern islandshäst kan inte leva upp till de krav man hade på urhästen (bära 100 kg, gå obehindrat i all terräng flera dagar i sträck). Antingen får man avla annorlunda, eller ändra ridsätt.

Själv vill jag avla på hästar med bärkraft, inte skjutkraft - som ju är av hög prioritet idag. Hästar som är villiga att lära sig, bär sig sjäva och har lätt för att länga sin överlinje - inte korta den som alla islandshästar gör idag. Med detta vill jag nå ett mål om en avspänd islandshäst som har bättre förutsättningar för att bli en bra ridhäst.

Och nej, jag vill inte göra islandshästen till en storhäst, men det finns mycket brister hos den isländska rasen och problem som inte storhästar har. (Storhästaveln är en helt annan diskussion och den är långt ifrån bättre än den islädska).

Ojj. detta inlägg handlade inte alls om exem, men det skrev jag ju förut vad jag tyckte om det :D

Liknande trådar

Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 909
Senast: Inte_Ung
·
I
Islandshäst Egentligen hör denna tråd hemma på avel men eftersom jag inte fått någon reaktion där så skriver jag här! :smirk: En av våra...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 275
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar