Avel med eksemhingstar?

Sv: Avel med eksemhingstar?

Alla exemhästar jag träffat har just de felen du beskriver hos er hingst, de dricker dåligt och njurarna är alltid i obalans. När man korrigerar njurarna på nått sätt blir alltid exemen bättre.

sambaengi skrev:
.

Det är värre med hingstar med eksem i aveln för de får många fler avkommor och större genomslagskraft. Dessutom finns en tysk studie som antyder att eksemet nedärvs i högre grad från hingstarna. Det finns ingen motsvarande studie i Sverige än men jag har den känslan också. Ta Fáni från Ekastorp som hade eksem, och för den delen var halvbror till Hrafn 802 som är pappa till Vidar. Pappa till Fáni och Hrafn är Snaefaxi som själv hade kvickdrag och eksem och avlivades för detta. Sedan får ni dra era egna beslut efter det men jag har i 10 års tid varit rädd för att ha Snaefaxi i stamtavlan mer än en gång och även det är jag försiktig med. Men, man måste gå på individen.

Kan tillägga att Fáni sköttes så väl att det inte syntes han hade eksem. Gick på ett blåsigt ställe i Skåne, smordes och togs in på kvällen. Jag gick själv på niten att betäcka med honom då jag var ny i islandshästvärlden. Resultat: En hingst som fick eksem på hösten då han var 1 år gammal. Hade för övrigt köpt två stycken 2-åringar efter Fáni också och båda fick eksem. Så av 3 möjliga fick 3 eksem med helt olika ston. Ägaren sade efter Fánis död att han hade dålig lever och led av uttorkning och liknande som nu beskrivs på Kjarni. Då undrar jag om inte detta är ärftligt och tom en värre plåga än vanligt knotteksem???

Mitt 19-åriga sto fick eksem för 2 år sedan nybetäckt, efter 12 år i Sverige. Alla hennes avkommor är eksemfria och hon har flera. Men jag har inte betäckt om henne efter det fölet hon fick i fjol och står nu i valet och kvalet hur jag skall göra. Hon har alltid varit så frisk och aldrig visat klitendenser, kom hit på våren i värsta tänkbara knottid och skyddades inte, men har ändå klarat sig så länge. Många hästar som aldrig kliat sig och varit i Sverige länge, fick eksem 2003. Så även ett annat sto hos mig, som jag inte heller betäckt om och som har ungefär samma bakgrund men fick eksem efter 9 år i Sverige. Alla hennes avkommor är också eksemfria och hon har inte Snaefaxi eller annan nu känd eksemstam i blodet.

Danmark har ställen som är rent fruktansvärda vad gäller insekter och mitt sto, halvsystern till Kjarni, kom hem nybetäckt från Danmark då hon fick eksem.

Så det är lite komplicerat alltsammans. Särskilt som faktiskt övervägande delen av importerna förr eller senare får eksem men endast ett fåtal av de svenskfödda, fast alla dessa härstammar från importer där mycket hög andel alltså har har eksem!

Anette

Av att läsa ovanstående kommer man till slutsatsen - det finns inget enkelt svar på eksemfrågan - inte heller någon säkerhet.
Ändå fastställer du att det finns kända eksemstammar. Grundat på vilken forskning då?

Enligt uttalandet du gör angående Snaefaxi och Fáni, så verkar det vara hos Fáni som problemet ligger, som ger hög procent eksemavkommer - hur detta anlag sedan har uppstått är något för genforskningen antar jag. Kombinationen av Fáni´s föräldrar : hingst - sto verkar inte har varit bra. Men frågan är alltså är det kombinationen av dessa två individer eller kommer det verkligen enbart från pappan? Jag tror inte att det enbart skulle komma från pappan eftersom det faktiskt är så att genuppsättningen är 50/50....

Jag har haft/känner till 15 hästar efter Snaefaxi och detta är mina egna erfarenheter:
Ingen av dem fick eksem.
Många av dem har blivit uppemot 30 år gamla - några också över 30 år.
Alla har haft ett MYCKET trevlig lynne och en robust typ, starka ben (aldrig problem med gallor eller hälta). Alla har också haft mycket lätt för tölten.
Snaefaxi själv var en lugn gentleman. Lättlastad och lätthanterad. Han blev avlivad vid 20 års ålder pga av kvickdrag som han utvecklade de sista två åren av sitt liv. Han blev alltså inte avlivad pga något förskräckligt eksem som man annars kunde tolka ditt inlägg som.

För övrigt finns det en avkomma efter Snaefaxi som hade honom både som far och morfar. Inte tillstymmelse till klitendenser eller eksem trots att hon var utomhus dygnet om i ett mycket knottrikt och myggrikt område.

Så att dra slutsatsen att med Snaefaxi i stamtavlan så har man en eksemhäst är inte korrekt!

Balderum skrev:
Hur korrigerar man njurarna?

Fyra tips:

Homeopatmedicin sägs fungera.

Akupunktur (får endast ges av veterinär numera i Sverige, alltså det räcker inte att vara equiterapeut eller liknande).

Equiterapeutbehandling om det tex är någon kota som ligger fel i nacken.

Osteopatbehandling.

Jag har själv ingen erfarenhet av detta på häst men däremot på mig själv, som har druckit för lite, haft njurgrus och mag- och eksemproblem orsakat av de skador jag fått av att dricka mjölk utan att kunna bryta ner mjölksockret. Är helt ok nu så länge jag inte rör något med mjölk i. Slutade med mjölk jan 1984 och det tog 7 (!) år att bli helt eksemfri. Kunde dessförinnan hålla mig eksemfri om jag solade regelbundet. Äter extra vitaminer och mineraler sedan många år. Tyvärr har jag fått störningar i magen igen efter en whiplashskada. Alla nerver går ju genom nacken och stora kroppsnerven, nervus vagus, fick sig en törn, vilket är vanligt vid nackskador som whiplash. Den styr det autonoma nervsystemet, dvs de saker i kroppen vi inte styr medvetet med tanken såsom andning, hjärtrytm, tarmrörelser, njur- och leverfunktion osv. Något att tänka på när det gäller hästarna och deras nacke som vi människor kan hantera ganska bryskt ibland genom att tvinga hästarna gå i en falsk form med krökt nacke utan att de är mogna för det och ibland överkrökt med 3-4:e kotan högst istället för 1:a!

På Kjarnis halvsyster som jag berättat om att jag ägde, låg atlaskotan så fel att hon saknade brunster och klarade inte springa i höger varv i rundpaddocken! Hon blev helt vansinning om man försökte longera henne i det varvet så smärtorna måste varit fruktansvärda. Dessutom slogs hon med hingsten som om hon vore hingst själv. Efter tillrättning av atlas kom sysemet igång, hon fick brunster och blev äntligen dräktig men då fick hon inom 2 månader eksem istället. Kan vara en kombination av omställningarna efter tillrättningen av atlas, hormonomställningen vid dräktighet och ärftlig benägenhet eftersom hon bara varit i Sverige i knapt 2 år ( kom september 1999, ekem augusti 2001) när hon fick eksem.

Sedan får ni fundera själva. Jag tror ärligt talat att hormonomställning i sambad med betäckning spelar en väldigt stor roll för stona när eksem utvecklas. De andra 3 har inte haft problem med nacken men samtliga har fått eksem inom 2 månader efter en betäckning, och jag har sett fler fall. Rebecka Frey är också lite inne på den linjen vad jag förstod på avelsmötet.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Här en sida med en avkomma som i år blir 30 år! F ö den häst som fick mig islandsfrälst för drygt tjugo år sedan... :) En perfekt allroundhäst som är en utmärkt representant för rasen. Inte konstigt att jag föll som en fura! :love:

http://user.internethotellet.com/~jgq623k/faxe.htm

Tyvärr blir fotografierna lite konstiga på min dator; avlånga liksom..?

Mampas skrev:
Här en sida med en avkomma som i år blir 30 år! F ö den häst som fick mig islandsfrälst för drygt tjugo år sedan... :) En perfekt allroundhäst som är en utmärkt representant för rasen. Inte konstigt att jag föll som en fura! :love:

http://user.internethotellet.com/~jgq623k/faxe.htm

Tyvärr blir fotografierna lite konstiga på min dator; avlånga liksom..?
Kan världen vara så liten - eller är det en annan Hrimfaxi? Köpte Hrimfaxi som sexårig hingst, red in honom (första grunderna). Han var mycket snäll och hade en otrolig snabb tölt som bara fanns där. Galopperade och travade gjorde han, men han föredrog tölten och det var ju inte konstigt eftersom han behärskade den till fulländning. Han blev lätt uttråkad, så det var skogsvägar som gällde och inte så mycket ridning på bana :-). Tyvärr hade jag inte tid med honom pga andra hästar jag hade, så efter ett par år sålde jag honom till en tjej i Växjö-trakten som tydligen hoppade med honom. Tappade sedan tyvärr kontakten med henne och Hrimfaxi. Men nu kanske jag har hittat honom igen?

Oj! Det är nu länge sedan, men precis så tyckte jag han var i gångarterna..?
Tyvärr tappade jag kontakten med pållen (eller ägarna!:) ) efter några år. När jag skulle börja leta häst hoppades jag förstås hitta en som var som Hrímfaxi!
Jag undrar om Faxe lämnade föl på Island eller i Sverige? Oj vad spännande att du mest troligt känner till honom! :)

Kanske har det sått framför ögonen på mig men jag hade ingen aning... På vilket sätt har hingstägaren "gått ut med exemet på ett föredömligt sätt"?

I övrigt tycker jag att samma skulle gälla för såväl hingstar som ston vad gäller att ta dem ur aveln när de uppvisar att de har exem!
/Marijaa

freyja skrev:
Kan världen vara så liten - eller är det en annan Hrimfaxi? Köpte Hrimfaxi som sexårig hingst, red in honom (första grunderna). Han var mycket snäll och hade en otrolig snabb tölt som bara fanns där. Galopperade och travade gjorde han, men han föredrog tölten och det var ju inte konstigt eftersom han behärskade den till fulländning. Han blev lätt uttråkad, så det var skogsvägar som gällde och inte så mycket ridning på bana :-). Tyvärr hade jag inte tid med honom pga andra hästar jag hade, så efter ett par år sålde jag honom till en tjej i Växjö-trakten som tydligen hoppade med honom. Tappade sedan tyvärr kontakten med henne och Hrimfaxi. Men nu kanske jag har hittat honom igen?

Den här Hrimfaxi, fanns han kring Smålands-Skånetrakten, vilket år i så fall?

Har ägt en islandskorsning, född -89 som hade Hrimfaxi som far, fick aldrig reda på mer. Mor var en exmoorponny, brun, som fanns i gränstrakten Skåne-Småland. Spännande om det är samma häst!

"Min" Faxe lärde jag känna ~83 och då var han valack. Är rätt så säker på att han var från Njalsstadir liksom mamman.

Snaefaxi kom till Sverige 1969 (de sista islandsfödda föddes 1970), så "min" Hrimfaxi, som var silversvart, födddes i Sverige, närmare bestämt i Helsingborgstrakten. Däremot vet jag att Vinda (modern) var dräktig när hon togs in till Sverige och fick ett silversvart hingstföl som hette Silver. (Vinda var silversvart) När jag köpte Hrimfaxi hade han något annat "svenskt" namn, men jag registrerade honom som Hrimfaxi (utan gårdsnamn). Han kastrerades som sju-åring hos oss, och fick inte heller betäcka något sto. Jag tror inte att han betäckte något i Skåne heller. Har för mig att första ägaren ville ha renrasiga islandshästar och att han bara hade islandshästar hos sig. Kanske någon tjuvbetäckning i Skåne i så fall?
Hrimfaxi är alltså silversvart, högrektangulär och ca 140-141 cm i mankhöjd.

Ja, men visst! :o -69 kom faderskapet till Sverige! Bra att du påminde mig!
Jag har verkligen ansträngt mig för att komma ihåg vad det stod på hans boxskylt eftersom jag hade velat veta vem som fött upp honom.

Hm...det skulle vara intressant veta vem som är far till den islandskorsning jag ägde. Hästen var gråbrun (älggrå) när jag köpte honom och har sedan blivit ljusare med åren. Sålde honom som fyra-femåring, red in honom o han hade underbara gångarter. Han är nu nästan vit. Eftersom mamman var vanlig brun måste han ärvt färganlaget efter sin far. Enligt de upplysningar jag fått heter pappan Hrimfaxi. Lämnade bort alla papper till den som köpte honom så kan inte kolla nu efterhand. Hästen var dock Skånebaserad, Norra Skåne. Nå, det får väl bli ett mysterium....

Liknande trådar

I
Avel Kjarni frá Kálfsstöðum är ju en känd hingst som förra året fick eksem. Ägarna har gått ut offentligt med detta och hingsten kommer att...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: iziz
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar