.
Det är värre med hingstar med eksem i aveln för de får många fler avkommor och större genomslagskraft. Dessutom finns en tysk studie som antyder att eksemet nedärvs i högre grad från hingstarna. Det finns ingen motsvarande studie i Sverige än men jag har den känslan också. Ta Fáni från Ekastorp som hade eksem, och för den delen var halvbror till Hrafn 802 som är pappa till Vidar. Pappa till Fáni och Hrafn är Snaefaxi som själv hade kvickdrag och eksem och avlivades för detta. Sedan får ni dra era egna beslut efter det men jag har i 10 års tid varit rädd för att ha Snaefaxi i stamtavlan mer än en gång och även det är jag försiktig med. Men, man måste gå på individen.
Kan tillägga att Fáni sköttes så väl att det inte syntes han hade eksem. Gick på ett blåsigt ställe i Skåne, smordes och togs in på kvällen. Jag gick själv på niten att betäcka med honom då jag var ny i islandshästvärlden. Resultat: En hingst som fick eksem på hösten då han var 1 år gammal. Hade för övrigt köpt två stycken 2-åringar efter Fáni också och båda fick eksem. Så av 3 möjliga fick 3 eksem med helt olika ston. Ägaren sade efter Fánis död att han hade dålig lever och led av uttorkning och liknande som nu beskrivs på Kjarni. Då undrar jag om inte detta är ärftligt och tom en värre plåga än vanligt knotteksem???
Mitt 19-åriga sto fick eksem för 2 år sedan nybetäckt, efter 12 år i Sverige. Alla hennes avkommor är eksemfria och hon har flera. Men jag har inte betäckt om henne efter det fölet hon fick i fjol och står nu i valet och kvalet hur jag skall göra. Hon har alltid varit så frisk och aldrig visat klitendenser, kom hit på våren i värsta tänkbara knottid och skyddades inte, men har ändå klarat sig så länge. Många hästar som aldrig kliat sig och varit i Sverige länge, fick eksem 2003. Så även ett annat sto hos mig, som jag inte heller betäckt om och som har ungefär samma bakgrund men fick eksem efter 9 år i Sverige. Alla hennes avkommor är också eksemfria och hon har inte Snaefaxi eller annan nu känd eksemstam i blodet.
Danmark har ställen som är rent fruktansvärda vad gäller insekter och mitt sto, halvsystern till Kjarni, kom hem nybetäckt från Danmark då hon fick eksem.
Så det är lite komplicerat alltsammans. Särskilt som faktiskt övervägande delen av importerna förr eller senare får eksem men endast ett fåtal av de svenskfödda, fast alla dessa härstammar från importer där mycket hög andel alltså har har eksem!
Anette