Avel med eksemhingstar?

Sv: Avel med eksemhingstar?

Min hästs pappa hade eksem :(
Men hon har inte fått det :D

sambaengi skrev:
Tack! Tyvärr innehöll inlägget ett påstående om Kjarni som ogillades. Får se om jag orkar skriva ner allt jag skrev igen. Tycker att om man tar bort ett inlägg så skall det postas till den som skrev med kommentar vad som var orsaken. Nu får man bara orsaken och inte en chans att enkelt redigera inlägget och ta bort det som stöter så man kan lägga in det igen. Brukar kopiera mina längre inlägg och spara i word ett tag men hade tyvärr inte gjort det den här gången.

Anette

Jag ber om ursäkt för att texten du skrivit tyvärr föll bort i hanteringen, normalt mailar jag alla längre inlägg som tas bort men tydligen gick det snett denna gång. Du har nu fått ett nytt mail med texten så du behöver inte skriva om den.

Mvh
Lobelia//Moderator

Senast ändrad:

Kjarni kommer inte åka till Danmark och betäcka i år. Han kommer vara hemma.

Ny information i just det här fallet har kommit fram. Risken att Kjarni faktiskt har knott-eksem är inte särskilt stor utan snarare är risken att han började klia sig en följd av stor uttorkning. Detta är vad både våra veterinärer samt equiterapeuten som behandlat och tränat Kjarni under hösten har ansett. Så fort vi fick i Kjarni vätska så slutade kliandet (i december) och nu håller vi tummarna den här sommaren för att se hur det går.

Kjarni har fått ytterst få avkommor med eksem. Inte fler än andra eksemfria hingstar. Då har han ändå betäckt ganska många eksemston.

Tråkigt att det ibland ska vara okej att prata illa om vissa fall, utan att ha någon aning om sanningen, och att det ibland ska vara så censurerat att man inte ens får knysta om vilka man menar.

Ella

Kan ju lägga till att varför vi var så snabba med att gå ut med att Kjarni hade "eksem" istället för att avvakta en sommar till och se, var för att vi verkligen ville slippa skitsnacket. Men det gör man ju inte ändå.

Kan tillägga att vi har, precis som alla andra hingstägare, fått hem papper från SIF, där man ska skriva på en form av hästägarförsäkran om att ens hingst INTE har eksem. Så man undrar ju hur det står till när det gäller eksemhingstar i aveln egentligen..

Brolinskan skrev:
Kan tillägga att vi har, precis som alla andra hingstägare, fått hem papper från SIF, där man ska skriva på en form av hästägarförsäkran om att ens hingst INTE har eksem. Så man undrar ju hur det står till när det gäller eksemhingstar i aveln egentligen..
Och jag undrar då vad som händer om man ljuger?

Och skitsnack kommer man aldrig ifrån, så nu har jag i stället gett alla något att snacka skit om, genom att använda en icke visad och därför inte godkänd hingst, bara för att det var kul.
Snacka om oseriös avel hos mig då.
Alla hästar i min "avel" är dock spatt och eksem fria.

Inte_Ung skrev:
Nej, det är olagligt.
Man får inte använda avelsdjur med ärftliga defekter som ger djuren lidande.
Och man- och svans-skorv räknas dit.

Så enligt Jordbruksverkets (Djurskyddsmyndighetens) föreskrifter så är det olagligt att betäcka ett sto med eksem.

Så det är olagligt.

Jag tyckte väl att det borde vara det men vet flertalet som avlar på sina exem ston som sagt att det är lagligt.

Det jag inte förstår är då varför dom får betäcka sina ston.

Inte_Ung skrev:
Och jag undrar då vad som händer om man ljuger?

Precis vad jag undrar också!
Kanske att det står på de där papperna, de ligger väl här i rröan någonstans, ingen annan som vet?

Hur är det med hingsthållarens ansvar i såna fall då, nån som vet?

"Risken att Kjarni faktiskt har knott-eksem är inte särskilt stor utan snarare är risken att han började klia sig en följd av stor uttorkning. Detta är vad både våra veterinärer samt equiterapeuten som behandlat och tränat Kjarni under hösten har ansett. Så fort vi fick i Kjarni vätska så slutade kliandet (i december)"

Ursäkta Ella, men det där låter som kvalificerad bullshit. Visst kan en häst likaväl som en människa bli uttorkad av tex stark värme eller vätskebrist, men det går ÖVER så fort man får dricka vatten igen. Det tar INTE många månader, högst ett par dygn. Det gör ingen skillnad om vätskan kommer i dropp eller dricks om det inte är livshotande bråttom.

Visst kan det finnas många orsaker till att en häst kliar sig, men negativ vätskebalans i fem månader kan jag INTE acceptera som medicinsk förklaring.

Jag tror garanterat att det finns fler hingstar som har eksem, men ägarna rapporterar inte det av rädsla för att mista pengar å dessutom har man ju hört om fall där hingstar får vara inne hela dagarna för att inte utveckla eksem å då kan ju vemsom helst räkna ut varför man håller den inne, inte i förebyggande syfte iaf :smirk:
Var på en gård för ngt år sedan(ganska känd) å där gick majoriteten av hästarna med eksemtäcken å jag såg inte skymten av gårdens hingst i hagen, den gick ut för betäckning å sedan in igen...

Efter att Kjarni drabbades, av vad vi människor skulle kalla för "utbrändhet" och alltså även slutade tävla, så har han druckit ytterst lite. I flera år. Under varje sommar så har vi märkt att han har gått ner sig enormt, trots att vi har hållt honom fin under vintern, sett till att han ätit upp sig inför stona etc etc. Men varje sommar så har han i stort sett slutat både äta och dricka mer än vad det har krävts för att han ska stå på benen. Dessutom har hans ork helt och hållet försvunnit. Efter VM -99 i tyskland togs det prover på honom som visade på att hjärtat inte jobbade som det skulle. Vätskebrist och utbrändhet.

Vätskebrist sätter sig både på hjärta och njurar (ja, hela kroppen blir sliten naturligtvis) och det är inget nytt att den som inte får i sig vätska inte får ur sig de gifter och slaggproduktur som kroppen blir av med via urinen eller svett, alltså i form av vatten. Eftersom huden är kroppens största organ så blir det huden som tar stryk. Slaggprodukter och gifter går ut via huden och det skapar klåda.
Nu vill jag inte säga att det inte är eksem han har, bara det att vi håller alla våra tummar för att det "bara" är uttorkningen som har gjort honom så dålig. Han började klia sig när det blev riktigt riktigt varmt och då drack han ingenting. Sen kliade han sig ändå till i december då vi skickade iväg honom till en equiatriker på behandling och som "tvingade" i honom vätska. Så fort vätskenivån kom i balans så slutade han klia sig.

Hur som helst.
Jag antar att alla håller tummarna med mig, att det här kliandet inte är eksem, utan ett lättare och inte genetiskt problem. Om inte för Kjarni, utan för alla hans avkommors skull!

Jag såg nu att jag formulerade mig lite klantigt i mitt tidigare inlägg
"Risken att Kjarni faktiskt har knott-eksem är inte särskilt stor utan snarare är risken att han började klia sig en följd av stor uttorkning."
Det ska naturligtvis stå; "Förhoppningsvis så beror Kajrnis kliande inte på knott-eksem, utan är en följd av stor uttorkning"

(Dessutom känns det lite märkligt varför jag skulle sitta här och hävda att det skulle kunna vara ett annat problem om det bara var påhittat, vi "vinner" ingenting på det, han är redan tagen ur aveln i Sverige. Om vi sa så här bara för att få fortsätta ha honom i avel, så hade vi gjort som så många andra, smygit med kliandet från första början. )

Nu när Kjarni får i sig, fortfarande för lite, men bra mycket mer vätska nu än tidigare, så är det en helt annan häst här hemma på gården. Och bara det är en vinst i sig. Han känns 10 år yngre och är otroligt fräsch att rida.

Ella

Hoppas ni hittar svaret så att han slipper må dåligt under somrarna. Om han slutar att äta/dricka pga att han mår dåligt eller mår dåligt pga att han slutar att äta och dricka är svårt att gissa, men jag lider med alla eksemhästar och hoppas på att han blir frisk.

Brolinskan skrev:
Kjarni kommer inte åka till Danmark och betäcka i år. Han kommer vara hemma.

Tråkigt att det ibland ska vara okej att prata illa om vissa fall, utan att ha någon aning om sanningen, och att det ibland ska vara så censurerat att man inte ens får knysta om vilka man menar.

Ella

På Bakkeholms hemsidan stod det att han skulle komma nästa år men det kanske inte heller stämmer?

Det här var meningen att det skulle bli en allmän tråd om avel med eksemhästar men tyvärr blev det ju inte så. Ett känsligt ämne tyvärr. Dock har en del intressant fakta kommit fram.

Som att en del hingstägare håller sina hingstar inne hela sommrarna för att dölja eksem samt att vissa hingstar visat tydliga eksemtecken i flera år utan att dessa tagits ur avel. MYCKET INTRESSANT!

Det finns nog hur mycket trådar som helst i detta ämne, här finns ett par.
Nr 1
Nr 2

Om inte bukefalos hade blivt lite omöblerad tidigare, tror jag att det hade funnits ännu mer av dessa trådar. Det har varit livliga diskussioner kring detta.

Tack Lobelia för att du mailade mig texten igen. Här kommer vad jag skrev minus påståendet om Kjarni samt lite tillägg:

Kan garantera att eksem det är ett större problem i Tyskland som har en längre säsong och jag har själv varit en hel del i Danmark och känt på deras insekter samt sett eksemhästar där.

Jag tyckte det var bra man erkände att Kjarni har eksem men är väldigt fundersam över att han var uppbokad till Danmark 2005 och nu är det ju ändrat till 2006. Det tycker jag är trist att se om han nu har eksem. Jag dömer inte heller ut Vidar men jag är själv väldigt misstänksam, särskilt som jag hört om barnbarn till Vidar som är svenskfödda och har eksem. Så jag tänker inte ta risken att ha Vidar-gener i min avel. Det är synd för stoet jag hade har ett underbart lynne, var lättränad och hade bra gångarter och lätt för dem, väldigt mjuk att rida.

Det är värre med hingstar med eksem i aveln för de får många fler avkommor och större genomslagskraft. Dessutom finns en tysk studie som antyder att eksemet nedärvs i högre grad från hingstarna. Det finns ingen motsvarande studie i Sverige än men jag har den känslan också. Ta Fáni från Ekastorp som hade eksem, och för den delen var halvbror till Hrafn 802 som är pappa till Vidar. Pappa till Fáni och Hrafn är Snaefaxi som själv hade kvickdrag och eksem och avlivades för detta. Sedan får ni dra era egna beslut efter det men jag har i 10 års tid varit rädd för att ha Snaefaxi i stamtavlan mer än en gång och även det är jag försiktig med. Men, man måste gå på individen.

Kan tillägga att Fáni sköttes så väl att det inte syntes han hade eksem. Gick på ett blåsigt ställe i Skåne, smordes och togs in på kvällen. Jag gick själv på niten att betäcka med honom då jag var ny i islandshästvärlden. Resultat: En hingst som fick eksem på hösten då han var 1 år gammal. Hade för övrigt köpt två stycken 2-åringar efter Fáni också och båda fick eksem. Så av 3 möjliga fick 3 eksem med helt olika ston. Ägaren sade efter Fánis död att han hade dålig lever och led av uttorkning och liknande som nu beskrivs på Kjarni. Då undrar jag om inte detta är ärftligt och tom en värre plåga än vanligt knotteksem???

Mitt 19-åriga sto fick eksem för 2 år sedan nybetäckt, efter 12 år i Sverige. Alla hennes avkommor är eksemfria och hon har flera. Men jag har inte betäckt om henne efter det fölet hon fick i fjol och står nu i valet och kvalet hur jag skall göra. Hon har alltid varit så frisk och aldrig visat klitendenser, kom hit på våren i värsta tänkbara knottid och skyddades inte, men har ändå klarat sig så länge. Många hästar som aldrig kliat sig och varit i Sverige länge, fick eksem 2003. Så även ett annat sto hos mig, som jag inte heller betäckt om och som har ungefär samma bakgrund men fick eksem efter 9 år i Sverige. Alla hennes avkommor är också eksemfria och hon har inte Snaefaxi eller annan nu känd eksemstam i blodet.

Danmark har ställen som är rent fruktansvärda vad gäller insekter och mitt sto, halvsystern till Kjarni, kom hem nybetäckt från Danmark då hon fick eksem.

Så det är lite komplicerat alltsammans. Särskilt som faktiskt övervägande delen av importerna förr eller senare får eksem men endast ett fåtal av de svenskfödda, fast alla dessa härstammar från importer där mycket hög andel alltså har har eksem!

Hingstar utvecklar dock eksem mindre sällan än ston, troligen beroende på att de inte har den immunförsvarsnedsättning som påfrestelsen med hormonomställningar vid brunst, dräktighet och digivning ger. Jag tror att en pågående studie på eksem innehåller även sådana frågeställningar. Det var i alla fall menat så. Detta gör att man dock ändå bör reagera kraftigare på om en hingst får eksem, enligt mitt tycke.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ett mycket intressant inlägg! Precis vad jag ville ha när jag startade denna tråd! Mycket intressant läsning från en uppfödare som vet vad det handlar om. :bow:

Jag har ju en avkomma efter Kjarni och jag tycker att en så underbar häst som Kjarni är, skall få ett bra fortsatt liv oavsett det är eksem eller ej. Självklart har det betydelse för oss, som valt Kjarni som far till vår avkomma, vad som händer med honom.

:bow: Brolinskan för att du kom in här.

Balderum skrev:
Jag har ju en avkomma efter Kjarni och jag tycker att en så underbar häst som Kjarni är, skall få ett bra fortsatt liv oavsett det är eksem eller ej. Självklart har det betydelse för oss, som valt Kjarni som far till vår avkomma, vad som händer med honom.

:bow: Brolinskan för att du kom in här.

Det finns många underbara hästar och alla förtjänar ett så bra liv som möjligt. För mig är inte en välmeriterad hingst mer värd än en älskad familjehäst som alla kan lita på. Det finns gott om välmeriterade hingstar som passar för avel till tävling så det finns ingen anledning att avla på eksemhingstar. Men de avkommor som finns bör man ta tillvara och om de inte har eksem ser jag ingen anledning att inte gå vidare i aveln med dem. Dock bör man se till att man inte linjeavlar på dem utan använder så obesläktade kombinationer som möjligt och inte något ur kända eksemlinjer.

Men, kanske är det så att alla islandsfödda hästar saknar immunförsvar vad gäller våra insekter och att alla är potentiella eksemutvecklare som är födda på Island. De har ju inte haft en chans att växa upp och vänja kroppen vid vår miljö och våra insekter. Om de då utsätts för tillräcklig belastning som ytterligare sätter ner motståndet, kan de kanske få eksem. Kjarni kanske utsatts för mycket stress i samband med tävlingar, transporter, betäckningar osv, vem vet. Jag har funderat mycket på de täta miljöombyten hingstarna utsätts för, utlånas till andra landsändar och andra länder, utsätts för nya människor som sköter dem osv. Men det är iofs samma sak med ston som skickas på betäckning långt iväg och jag tror att allt detta, miljöombytena, nya människor med olika sätt att hantera hästarna, de långa transporterna, annorlunda bete och foder, stressar djuren mer än vi anar.

Det är 4 ston fått eksem hos mig förutom de 3 hingstarna efter Fáni, och alla har varit islandsimporterade ston som varit nybetäckta. Det är en liten tankeställare även om det är litet statistiskt underlag. Jag vet dock andra uppfödare som gjort samma erfarenhet.

Anette

iziz skrev:
Tack för ett mycket intressant inlägg! Precis vad jag ville ha när jag startade denna tråd! Mycket intressant läsning från en uppfödare som vet vad det handlar om. :bow:

:bow: Tack själv! Det är alltid kul att bli uppskattad!

Anette

Liknande trådar

I
Avel Kjarni frá Kálfsstöðum är ju en känd hingst som förra året fick eksem. Ägarna har gått ut offentligt med detta och hingsten kommer att...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: iziz
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar