T
Tvistjarna
Sv: Avel med eksemhingstar?
Min hästs pappa hade eksem
Men hon har inte fått det
Min hästs pappa hade eksem
Men hon har inte fått det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sambaengi skrev:Tack! Tyvärr innehöll inlägget ett påstående om Kjarni som ogillades. Får se om jag orkar skriva ner allt jag skrev igen. Tycker att om man tar bort ett inlägg så skall det postas till den som skrev med kommentar vad som var orsaken. Nu får man bara orsaken och inte en chans att enkelt redigera inlägget och ta bort det som stöter så man kan lägga in det igen. Brukar kopiera mina längre inlägg och spara i word ett tag men hade tyvärr inte gjort det den här gången.
Anette
Och jag undrar då vad som händer om man ljuger?Brolinskan skrev:Kan tillägga att vi har, precis som alla andra hingstägare, fått hem papper från SIF, där man ska skriva på en form av hästägarförsäkran om att ens hingst INTE har eksem. Så man undrar ju hur det står till när det gäller eksemhingstar i aveln egentligen..
Inte_Ung skrev:Nej, det är olagligt.
Man får inte använda avelsdjur med ärftliga defekter som ger djuren lidande.
Och man- och svans-skorv räknas dit.
Så enligt Jordbruksverkets (Djurskyddsmyndighetens) föreskrifter så är det olagligt att betäcka ett sto med eksem.
Inte_Ung skrev:Och jag undrar då vad som händer om man ljuger?
Brolinskan skrev:Kjarni kommer inte åka till Danmark och betäcka i år. Han kommer vara hemma.
Tråkigt att det ibland ska vara okej att prata illa om vissa fall, utan att ha någon aning om sanningen, och att det ibland ska vara så censurerat att man inte ens får knysta om vilka man menar.
Ella
Balderum skrev:Jag har ju en avkomma efter Kjarni och jag tycker att en så underbar häst som Kjarni är, skall få ett bra fortsatt liv oavsett det är eksem eller ej. Självklart har det betydelse för oss, som valt Kjarni som far till vår avkomma, vad som händer med honom.
Brolinskan för att du kom in här.
iziz skrev:Tack för ett mycket intressant inlägg! Precis vad jag ville ha när jag startade denna tråd! Mycket intressant läsning från en uppfödare som vet vad det handlar om.