Eksemhingstar (ingen annons!)

S

Sweet

Min andra tråd blev bortplockad snabbt som attan, den räknades in i kategorin "annonser"... (Men det är helt ok att öppet annonsera efter VM låten??)

Gör ett nytt försök då jag vill veta hur f*n det ligger till egentligen!

Jag trodde att ALLA hingstar som visat eksem tas ur aveln i sverige BUMS men efter att ha läst olika trådar här på forumet så verkar så inte alls vara fallet... :confused:

Hur kan det vara så? Får stoägarna veta det innan ev betäckning? SKA inte eksemhingstar tas ur aveln????? (Det var vad jag trodde i alla fall)

Man kan ju inte bestämma att eksemhingstar ska bort ur svensk avel och sen se mellan fingrarna när det gäller vissa hingstar, eller??? :confused:

Sv: Eksemhingstar (ingen annons!)

Detta är ett diskussionsforum, det blir ingen diskussion om du skall PM:as alla uppgifter. :angel:

Det är hingstägaren som skall anmäla att hingsten har eksem, då får den inte verka i aveln eftersom eksem finns på defektlistan. :angel:

Nej, det var en massa frågor som skulle diskuteras här, se ovan!

Fast man kanske inte får diskutera eksemhingstar här? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Det är hingstägaren som skall anmäla att hingsten har eksem, då får den inte verka i aveln eftersom eksem finns på defektlistan. :angel:

Men det finns ju uppenbarligen eksemhingstar som verkar i aveln ändå, hur kommer det sig? Om hingstägaren skiter i att anmäla sin hingst är det då ok för honom/henne att fortsätta använda hästen i avel?

Jag, som stoägare, är petnoga på vart jag sänder mitt sto numera. Hör med alla här o kola rom jag kan o så vidare. Vi som har ston måste nog trycka på rejält!! Ställa krav. Till rätt person!!!

Om man inte anmäler och det sedan kommer fram att man vetat om det hela tiden är det inte heller speciellt bra reklam för hingsten och hingstägaren.
Alla hingstägare ska anmäla vid eksem, men det finns alltid folk som inte gör det man ska. Man har ju ett ansvar som hingstägare och stoägarna måste ju kunna lita på h.ägarna.
Som Balderum säger så är fler och fler nogrannare vart dom skickar sin häst, det ökar ju hingstägarens nogrannhet också.

Det vore ju bra om eksem-nedärvare INTE användes i aveln oavsett kön, men hittills så har det ju inte varit så i praktiken.

Och när har en häst eksem? Vissa vistas utomhus 24/7 året runt, vissa går ut några timmar på dagen och kanske finns det någon som endast i undantagsfall går i hagen. Därtill är insektstrycket olika stort i olika delar av landet.

Vem har sedan råd att följa sin etiska övertygelse, om man ens HAR den övertygelsen? Har man köpt en hingst för en dyr summa pengar kanske man *måste* få tillbaka dem. Det är ju lätt för oss att moralisera över hur en tredje person bör förfara när det inte drabbar oss...

Alla har ju inte ens övertygelsen om att eksem är särskilt allvarligt, det ser du inte minst på de "avelsston" som säljs avsedda för avel trots eksem. För dyrare tävlingshästar har jag inte märkt att när- eller frånvaro av eksem är avgörande vare sig för pris eller köpvilja.

Observera - detta är endast mina funderingar kring ämnet, det är inte att se som ett försvar eller ens förslag på lösning.

Tror inte det stämmer längre på tävlingshästar. Det finns så många bra eksemfria tävlingshästar idag så det finns ingen anledning att köpa en med eksem! Vet en islandsimport, en valack som betraktas gaedingur med bra tävlingspoäng. Han stod till salu för runt 75, vilket är ett bra pris för en så pass meriterad häst. Men han är import och folk tvekade. Med all rätt. I år har han fått eksem, och de är inte lindriga heller och nu står han till salu för 45, men ingen vill köpa honom. För 3-4 år sedan hade han nog blivit såld men idag är folk mycket mer kräsna så. Min uppfattning är att få vill köpa en isladsimport och än färre en som redan har eksem. Så att avla på eksemnedärvare kommer att bli en rejäl förlustaffär för den som gör det.

Annars håller jag med. Det är svårt att avgöra hur pass eksembenägen en häst är då de har skilda förutsättningar i hur de var fysiskt då de kom in, när de importerats, var de hamnat, hur mycket de flyttats, hur mycket de gått ute, hur mycket de skyddats och skötts. Världen blir aldrig rättvis eller går att dela in i svart eller vitt. Vi lever med hela regnbågens färger i skalan även inom islandsimportvärlden. Och jag vet vilka ekonomiska förluster utvecklandet av eksem ger eftersom 3 svenskfödda efter Fáni och 4 importer fått eksem hos mig. Räkna en värdeminskning per häst med ca 20000, Nej förresten låt bli. Jag vill inte tänka på det ens... Men jag tycker inte att man skall ta ut sina förluster på andras bekostnad, vilket en eksemhingstägare gör om stoägarna sedan får eksemavkommor med lågt värde! Som mina 3 Fáni-avkommor (en egen uppfödning, 2 inköpta som 2-åringar, då eksemfria).

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det omöjligt att veta vilka som egentligen bär eksemgener, då vissa sköts bra och kanske aldrig får eksem fast de kanske bär på genen. MEN om hästen VISAR eksem så ska den tas ur aveln tycker jag. Även ston och jag blir förbannad rent utsagt när jag läser annonser där ston säljs till avel även fast de har eksem!!

Om någon har sin hingst så att han inte ens får gå ut sommartid så drar i alla fall jag åt mig öronen, det ser inte jag som vård för att slippa eksem utan ett sätt att dölja att hästen redan har eksem.

För att skumma vidare lite på ang:s inlägg.
Så har vi pengar som en stor del av problemet.
Det vore toppen om man som hingstägare kunde försäkra sin hingst att om den var tvungen att tas ur avel pga tex eksem/spatt eller liknande, så skulle man få ut en viss summa pengar på försökrningen.

Som det är nu så betyder eksem/spatt att man har förlorat alla pengar man investerade i hästen.

Pengar styr tyvärr världen.

Ella, som talar av egen erfarenhet. :(

Fast ärligt talat Ella, köper man en dyrbar tävlingshäst och den får eksem så gäller ju detta precis i samma utsträckning, köparen förlorar pengar. Detta är inget som specifikt skulle gälla hingstägare, det finns ju som bekant en hel del tävlingshästar på hög nivå. Valacker som inte kan tillföra något alls utom nöje, får dessa eksem så sjunker köpeskillingen radikalt om än INTE lika mycket som för familjehästen tex.

Att äga häst oavsett kön kan knappast ses som en investering, men vi stoägare är tacksamma över dem som vill satsa stora summor på bra hingstar trots att det inte är investeringar som betlalar sig i reda pengar.

Sweet skrev:
Visst är det omöjligt att veta vilka som egentligen bär eksemgener, då vissa sköts bra och kanske aldrig får eksem fast de kanske bär på genen. MEN om hästen VISAR eksem så ska den tas ur aveln tycker jag.
Jag kallade dem eksem-nedärvare just för att även detta är vanskligt: hästen själv kanske inte visar något eller ytterst lite eksem men nedärver detta i stor grad. Och tvärt om. Och allt däremellan. Med detta i minnet riskerar vi alltså att ta ut de hästar som HAR eksem, men kanske inte de som i än högre grad kommer att föra det vidare till sina avkommor.

Men att hästen HAR eksem är egentligen inte problemet, det är hur vi människor väljer att tackla ämnet ...
- Har vi regler som vi följer eller ämnar följa, eller vad finns för undantag?
- Tycker vi ATT det är ett problem, eller väljer man faktiskt att avla med en eksemhäst för att det finns andra fördelar hos föräldrarna som helt överskuggar detta?
- Bryr vi oss alla över huvud taget?
- Vad gör vi för att undvika eksem-uppkomsten? Behöver ju inte vara salvor, smörjor, täcken eller installning för ogillar man eksem så kan man köpa en (ofta) dyrare svensk uppfödning där du kanske vet mera om föräldrarna också.
- Vad händer med rasen om ALLA eksemhästar tas ur aveln på grundval av sitt eksem och inte pga benägenheten att nedärva denna? Och dom vi inte vet nåt om då, som står på Island t ex?
- Har vi råd att ta bort t ex hingstar ur aveln? Om majoriteten av ägarna gör det, torde ju nån riskfördelning á la höjd språngavgift behöva tas ut - för fördelen (friska föl) vill ju alla vara med och dela? Sak samma blir det ju om försäkringar skulle ersätta risken - det avspeglas ju i premierna så småning om.
- Vad är acceptabelt i hänseende till vår hästhållning; hur mycket skall hästen klia innan det ur djurskyddsaspekter är befogat med avlivning eller omlokalisering (försäljning, och troligen till radikalt nedsatt pris) till annan, gynnsammare del av landet?

Det är inget litet ämne, detta ... Och det är återigen enbart spekulationer - jag har ingen lösning och inte ens en idé om en sådan.

Så du säger att eksemhästar inte ska tas ur avel förrän de fått avkommor med eksem? Vissa säger ju att eksem är ärftligt, har en häst eksem så ska den inte avlas på.

Ja, eksem är jättesvårt att veta vad man egentligen ska göra med det...

Nja, köper man en hingst så lägger man ju ut pengar för att delvis kunna få tillbaka dem på hingstens "inkomst". Sen handlar det om bra mycket mer pengar överlag när det gäller hingstar än "bara" tävlingsvalacker.

En avelshingst och en tävlingshäst har ju två helt olika användningsområden, så det är egentligen en lite konstig jämförelse.

Nu är jag lite dåligt informerad inom försäkringar, men det finns någon form av hingstförsäkring.
Den gäller dock inte vid eksem.

Nej, jag säger ingenting - jag bara undrar hur vi skall veta att vi tar rätt hästar ur aveln.
Och om vi tar alla med eksemtendenser, vad har vi för avelsbas kvar då för säkert stryker även andra egenskaper på foten i gallringen.

Kan väl lägga till att den huvudsakliga skillnaden i jämföreslen är att när en avelshingst får eksem, kan den inte användas som en avelshingst men när en tävlingshäst får eksem, kan den fortfarande användas som tävlingshäst.

Nu svara du eksemtendens, jag vill mena att häst med utvecklad eksem skall ej verka i avel.

Lånar knapp...

Hingstar födda någon annan stans än på island som utvecklar eksem borde ju absolut tas bort ur aveln. Sedan är det väl färre importerade hingstar/valacker som utvecklar eksem än ston så en importhingst som får eksem borde väl vara mycket känsligare än en "normal" eksemfri importhingst?

Brolinskan skrev:
Kan väl lägga till att den huvudsakliga skillnaden i jämföreslen är att när en avelshingst får eksem, kan den inte användas som en avelshingst men när en tävlingshäst får eksem, kan den fortfarande användas som tävlingshäst.
Men oftast är det ju så att hingstarna också är bra tävlingshästar eftersom det är det det mest avlas på, så då kan den ju faktiskt gå som tävlingshäst istället...

Brolinskan skrev:
Nja, köper man en hingst så lägger man ju ut pengar för att delvis kunna få tillbaka dem på hingstens "inkomst". Sen handlar det om bra mycket mer pengar överlag när det gäller hingstar än "bara" tävlingsvalacker.

En avelshingst och en tävlingshäst har ju två helt olika användningsområden, så det är egentligen en lite konstig jämförelse.

Nu är jag lite dåligt informerad inom försäkringar, men det finns någon form av hingstförsäkring.
Den gäller dock inte vid eksem.

Jag vet inte om jag håller med dig i inköpsbiten, eftersom jag vet valacker som sålts för mycket mer än vissa hingstar i övrigt visst handlar det om pengar.

En hingst utesluter ju inte att det är en tävlingshäst, faktum föreligger ju att hingst har ju blivit på modet att köpa som tävlingshäst för dess utstrålning.

Liknande trådar

Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 909
Senast: Inte_Ung
·
I
Islandshäst Egentligen hör denna tråd hemma på avel men eftersom jag inte fått någon reaktion där så skriver jag här! :smirk: En av våra...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 275
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar