O

OliviaM

Jag har en 8 årig fux ponny som nu har börjat klia sig förfärligt, i man och svans. Vilket innebär att svansen ser ut som en dörrmatta och manen bara hänger i stycken. Han mjällar (i man och svans) också och blir lätt "fettig" inne vid svansroten. Vad ska jag göra för att bli kvitt problemen? Han har haft detta innan också, men det verkar börja tidigare, och bli värre i år. Han kliar sig mot sin saltsten också, så den finner jag jämt i spånet. Har tvättat med häst shampoo, är det något som skall göras regelbundet? Har hört rekomendationer om shampoot H*** and S*******. Är det någon som har åsikt om det?

Tack på förhand!

Sv: Eksem

bada hästen i hexocil (min ena ponny badas i hexocil en gång/vecka sommartid.) man får pröva sig fram vad som hjälper, min måste ha exemtäcke jämt då klådan är (hon kliar inte nu)

Okey. Det konstiga är att min häst inte kliar sig något under sommaren. Ska jag först ha eksem täcke och sedan vintertäcke över?

jag fattade det som om hästen kliade även under sommaren, det kan inte vara ohyra då ?

Nej inte ohyra. Det är mer som om han är torr, och mjällar. Det kommer tillbaka varje år efter sommaren när det blir kallare.

pröva att bada pålle i hexocil schampo då, det är effektivt mot hudbesvär av olika slag, både mjäll och klåda.

Det är väl angeläget att konsultera veterinär om vad typ av hudsjukdom hästen har. Olika sorters eksem ska behandlas på helt olika vis. HH

Fotskabb????
Det är ju ett lidande som är värst på vintern.....
Skicka pm om du vill veta mera.

* Jenny *

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en gammal islandsdam på 24 år som har sommarexem. Nu på vintern har hon dock börjat klia sig enormt mycket i huvudet...
Svar
10
· Visningar
2 096
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
3 074
Senast: Faithfull
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar