J

j3nnif3r

Kom att tänka på det för ett tag sen. Min tant hade förra året en knottallergi, men hon mådde fysiskt dåligt då. Eller ja, hon kunde inte äta som hon skulle så hon magrade ju självklart. Nu däremot så mår hon bra och äter. Så det jag tänkte nu är, kan det vara så att hon inte visar någon allergi den här sommaren? Kan den där allergin som kom upp vid tio års ålder bara vara en "reaktion" av att hon inte fick i sig tillräckligt och inte kunde "hålla emot"? Hon har inte visat några tecken på klåda än fast det är varmt och med mycket insekter. Hon går utan eksemtäcke nu och jag vet inte om jag ska börja ta på henne det, jag tycker att hon borde visa tecken. Eller är det jag som är helt vilse nu!?

:D
 
Sv: Eksem

som ägare till en shettis med exem vågar jag inte chansa, på med täcket innan hon börjar få klåda så får du bäst effekt. Vad menar du förresten med att hon inte kunde äta som hon skulle? Var det för att hon blev stressad av insekterna? Enligt min vet. kan exem debutera vilken sommar som helst om det är väldigt mycket knott, vi hade i och för sig en bra sommar (ur det perspektivet) i fjor men det beror ju klart på var man bor. Men jag tycker att du ska ta på henne täcket så hon slipper få såna problem. Lycka till!
 
Sv: Eksem

carran skrev:
som ägare till en shettis med exem vågar jag inte chansa, på med täcket innan hon börjar få klåda så får du bäst effekt. Vad menar du förresten med att hon inte kunde äta som hon skulle? Var det för att hon blev stressad av insekterna? Enligt min vet. kan exem debutera vilken sommar som helst om det är väldigt mycket knott, vi hade i och för sig en bra sommar (ur det perspektivet) i fjor men det beror ju klart på var man bor. Men jag tycker att du ska ta på henne täcket så hon slipper få såna problem. Lycka till!

Hon kunde inte äta som hon skulle förra året för att hon hade så pass stora tandprolem som gjorde att hon inte fick i sig allt hon behövde.
Vi pratade med dem förra ägarna för någon dag sedan och dem sa att vid den här årstiden så brukar hon klia, bli skorvig och eventuellt få små sår i svansen. Nu har hon inte visat någonting av dem där symtomerna. Inga symtoner över huvud taget. Så det var därför jag undrade om hon kan ha "vunnit över" eksemen nu när hon mår bra.
Föds inte hästar med eksem, alltså att dem har anlag till det och får det på en gång, varje sommar? För hennes uppkom när hon var tio, nu är hon fjorton :smirk:
 
Sv: Eksem

Jodå visst föds de med en disposition för eksem, speciellt om den redan finns i tidigare led. Ju starkare anlag hästen har, desto mindre exponering krävs för att eksem skall bryta yt.

Det man kan säga är, har det väl brutit ut så får man nog räkna med att detta kommer att kvarstå. Om symtom inte syns nu, kan det bero på att våren är ovanligt sen i år. Tyvärr kan det ge en hastig sommar, vilket gör att eksemet i många fall fullständigt exploderar på de hästar som man inte har förberett.

Vi pratade med dem förra ägarna för någon dag sedan och dem sa att vid den här årstiden så brukar hon klia, bli skorvig och eventuellt få små sår i svansen.

Bl a detta talar ju för att din häst haft tidigare problem, och genom det kan man anta att hästen även har en disposition.
 
Sv: Eksem

Det går ju alltid att förebygga om man är osäker. Aloe Vera i flytande form har hjälpt många hästar med eksem.
 
Sv: Eksem

Jag som är ägare till en "knott-häst" har blivit trött på allt avklippande utav fina manen :mad: så nu även fast hon inte har visat tecken har jag satt på täcket för säkerhetsskull extra tidigt.

Man ska ju ha på det innan helvetet kan få fotfäste så att säga.

Min första sommar var ju klåda rakt igenom, vi köppte ett flugtäcke från domani men det var ju lite sent, hon hade redan bett så det blev smörja hela sommaren + täcket. Hästen magrade även

Andra sommaren hade vi flugtäcket tidigt, vi köppte även ett med uv-skydd men det var för stort så stora pållan kunde ha det:crazy:. Hon klarade sig fint i början men ett flugtäcke hjälper ju inte särskilt mycket mot mygg eftersom deras snablar går igenom. i slutet av sommaren fick vi tipset om Horsol som funkade skit bra men det var ju som sagt lite sent då, manen var ju redan av men klådan försvann. :banana: hästen magrade i mitten av sommaren

Nu denna sommaren har hon eksemtäcke på (utan magplatta) från början, nu ska hon baske mig ha kvar manen :mad: Hon har inte visat några tecken än, innan kom de tidigt så jag hoppas på att jag varit i god tid :D hästen har bra hull för tillfället


Mitt råd: ha eksemtäcke på om eksemen var stor sist, hästen avmgrade och fick sår så jag antar... Om du inte vill ha detta alternativet, köp Horsol (finns på apoteket om inte går det att beställa hem till ditt lokala apotek) och ha till hands, lovar att det funkar.

Aloe vera funkade inte på min, inte ett dyft men jag tror det var bra för torr hud:p
 
Sv: Eksem

Fast ett hett tips är, även magplatta. Därför att det inte spelar någon roll var angreppen blir, resultet visar sig i man och svans.
 
Sv: Eksem

Har läst igenom alla svaroch har fått fram det att det nog är bäst att hon får ett täcke på sig :D Vi har ett täcke från Boett som vi köpte förra sommarn som vi inte har använt än som vi ska ta och lägga på nu då. Det är ett helt täcke, alltså med magplatta. Ska hon ha täcke så ska hon ha ett rejält täcke :rofl:

Förra året fick hon någon receptbelagd sörja mot klåda. Vet inte vad den heter men den hjälpte rejält bra. Horsol..kanske var det? :confused:

Så..täcket åker på :rofl: :D
 
Sv: Eksem

Det kan kanske ha varit en salva med benzylbensoat i också som du fick utskriven, jag vet att det finns en del veterinärer som gör det och den hjälper finemang mot klådan (ska dock inte användas på sår). Själv sparar jag pengar genom att beställa hem ingredienserna på apoteket och blandar själv :) . I kombination med täcke och insektsspray har jag en symptomfri häst som inte någon kan gissa att det är en eksemhäst om de ser henne utan täcket.
 
Sv: Eksem

Matti skrev:
Det kan kanske ha varit en salva med benzylbensoat i också som du fick utskriven

Hmm..det var inte en salva utan det var mer som...trögflytande vatten? Svårt att förklara. Men starkt skulle det tydligen vara för man skulle ha skyddshandskar. :D
 
Sv: Eksem

Bra att du tog på täcke, jag lägger på det så fort temp kommer till + 10 grader, det har blivit en säkerhetsregel, liksom efter 10 år med eksemhäst. Även om det inte finns några knott ännu med den kalla våren är det alltid bättre förebygga än vänta till det är kört...

Jag har provat lite olika medel men på min häst med grav eksem har det inte fungerat så bra något av alla medel. Ofta händer ingenting alls. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar ens egna häst, alla är ju så olika. En salva som fungerat jättebra för min eksemhäst är MJ:s djursalva som hållit mankammen mjuk o fin hela sommaren och hösten och avskräckt knotten samt läkt hudfalgor som han får ibland.
 
Sv: Eksem

trögflytande vet jag inte om horsol är... hmm

nej det var helt flytande


skyddhandskar ska man ha med horsol, mitt var receptfritt.

starkt 'är det ja :o fick en droppe i ögat och trodde jag skulle dö, föll bakåt först, kännde mig fram till vatten kranen och sköljde i en halvtimme (typ:p )
Så blunda om hästen skakar på huvudet de är ett gott råd:rofl:
 
Sv: Eksem

lektra skrev:
trögflytande vet jag inte om horsol är... hmm

nej det var helt flytande


skyddhandskar ska man ha med horsol, mitt var receptfritt.

starkt 'är det ja :o fick en droppe i ögat och trodde jag skulle dö, föll bakåt först, kännde mig fram till vatten kranen och sköljde i en halvtimme (typ:p )
Så blunda om hästen skakar på huvudet de är ett gott råd:rofl:

Joo det kanske var Horsol ändå, men att jag använde den sista sumpen som var alldeles seg :mad: Var kan man få tag på Horsol?:confused: :angel:
 
Sv: Eksem

apoteket :idea: finns det itne hos ditt "lokala-apotek" kan du ringa och beställa hem

om hästen började flaga var det horsol iaf. :D
 
Sv: Eksem

Nää om Horsol endast finns i sådana "flaskor" som man hittar om man söker på internet så var det inte det. Hade en stor brun flaska :angel:
 
Sv: Eksem

horsol.jpg


en sån här.. ne då var det nog inte horsol iaf :D
 
Sv: Eksem

Nä då var det nog inte Horsol i alla fall. Men har man tur så behöver vi inte använda nån sörja på henne alls. :angel:

Vad är det för täcke du har på din? Märke?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 064
Senast: canine
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp