V
Vina
vad jag förstått är det nu vetenskapligt bevisat att sommareksem verkligen är en allergi. Allergier hos människor har om jag minns rätt att göra med en individs speciella benägenhet att skapa IgE(Immunoglobulin E) mot nya egentligen ofarliga ämnen. Dessa immunoglobuliner fäster sedan vid så kallade mastceller i slemhinnor och hud. Mastcellerna i sin tur frigör då ett ämne som kallas Histamin och det är detta ämne som sätter igång dem allergiska reaktionerna. Hos människor med utvecklad allergi kan man förutom att undvika det man blir allergisk av och ta antihistaminer. Som man hör på namnet så motverkar det histaminet och lindrar det allergiska reaktionen. Så varför använder vi inte detta på våra hästar? Fungerar hästars allergi på ett annat sätt än människors?
(Jag har även fått ta en intensivkur av en typ av stereoider då jag haft ovanligt kraftiga allergiska reaktioner, men jag vet intehur detta fungerar rent fysiskt jag vet bara hur mycket det hjälpt mej. Dessa stereoider borde om hästar fungerar som människor kunna hjälpa hästar med riktigt kraftigt eksem.)
(Jag har även fått ta en intensivkur av en typ av stereoider då jag haft ovanligt kraftiga allergiska reaktioner, men jag vet intehur detta fungerar rent fysiskt jag vet bara hur mycket det hjälpt mej. Dessa stereoider borde om hästar fungerar som människor kunna hjälpa hästar med riktigt kraftigt eksem.)