Sv: Eksem täcke, och smörjning.
Mitt söta halvblod har sommareksem också.
Jag har aldrig haft eksemhästar förut men har nu efter några somrar hittat mina metoder som fungerar på henne. I dagsläget så får hon gå med Jacson eksemtäcke om det inte tänker regna ute. Är det risk för regn får hon gå med vanligt, tunnare regntäcke då eksemtäcket blir dyblött om det regnar på det, tyvärr. Värt att nämna är också att jag står uppstallad på ett inackorderingsstall så jag kan inte åka ut fram och tillbaka flera gånger om dagen och byta täcke tyvärr.
Jag smörjer in man och svansrot, som är de värst drabbade områdena med Biof*armABs AVS 14 ordentligt. Måste säga att den fungerar extremt bra, dämpar kliandet. Sedan så duschar jag henne var åttonde dag ungefär för att få bort gamla salva-rester och annat som kan ha satt sig fast.
Nu har hästen som tur är bra utetider med tanke på hennes sommareksem, går ut vid 8 och in vid 14.30 då de värsta knotten börjar komma (dock inte sett så mkt knott än i år). Bete är tyvärr bara att glömma för damen. Så ett tips är att stalla in hästen på de värsta knott-tiderna, i mitt fall sen eftermiddag och kväll. Vill jag rida ut på dom tiderna, som jag i mesta fall undviker, smörjer jag in ordentligt med AVS 14 efteråt och sprayar på myggspray.
AVS 14 är ett väldigt starkt tips. Men ofta är det ju så att hästarna 'vänjer sig' vid ett medel efter ett tag och man måste hitta ett nytt.
Jag har inte provat PROBs produkter än, men letar med ljus och lykta efter återförsäljare i närheten.
KL* Ni som har era eksemhästar på inackorderingsstall, som jag har, vad har dom för täcke när det är risk för regn/regn ute? Har dom något täcke på sig inomhus? Ofta är det ju ett täcke på/av på morgonen och ett vid intag.
Mycket pyssel med en eksemhäst!
M-oaa