Eksem på importerad isis?

F

Fielii

Jo det är så att jag funderar på att köpa en islandshäst, helst en svenskfödd,för man har ju hört en del om "eksemrisken" på importerade isisar av en del människor, både av dom som inte har en isis ens o även från islandshäst uppfödare, så nu tänkte jag att jag skulle höra med er här vad ni har för erfarenheter av isisar med eksem? Om det verkligen är så mkt större risk att en importerad drabbas av det en en svensk född? Om hästen nu får eksem är det väldigt svårt att sköta det o hålla det så bra som möjligt?
Tack på förhand:)

Sv: Eksem på importerad isis?

Det är större chans att hästen får exsem om det är en import ja! betydligt större chans.
det är olika på olika hästar hur exsemet utvecklas, samt hur mycket exsem hästen har.
jag har träffat på islänningar som inte ens går att rida pga deras exsem, som tycker det är jättejobbigt att vara utomhus dessa perioder. och så har jag träffat på islänningar med exsem som det går hur bra som helst med med behandling. där exsemen knappt syns för att man sköter det så bra.

om du importerar så ha exsem täcke på hästen redan ifrån början även fast hästen inte har exsem. många tycker att det inte är värt risken att importera just för exsem risken, men det är många hästar som aldrig utvecklar exsem också. vill man ha en islandsfödd, så vill man

Om hästen nu får eksem är det väldigt svårt att sköta det o hålla det så bra som möjligt?

Svarade aldrig på detta. Det beror ju på hur pass mycket exsem hästen har. Men ofta går det jättebra om man har exsem täcke på hästen och stallar in den på natten så den slipper småkryp ett tag. även smörja med salva -nylanders hästkräm är super! syrran köpte en häst med exsem i våras, då hade den väldigt mycket exsem, men efter hon hade smörjt och täckat hästen så syntes ingenting! och då har hon lösdrift dessutom,men hästen klarade sig utmärkt i alla fall.

Hur allvarligt exemet är beror till viss del på var i landet man bor. På en del ställen, som till exempel öland, finns inte så mycket knott och exemhästarna mår generellt bättre där än de gör där det finns mer knott.

Min importerade isis har exem men klarar sig ganske bra med täcke. Jag skulle inte vilja byta bort honom för något i världen, torts exemet. Men om jag hade vetat att han skulle få exem hade jag nog aldrig tagit hit honom...

det finns hur mycket trådar som helst att söka på.
köper jag någon mer häst så blir det inte en import pga av eksem.
jag skriver inte ens eksemrisk med tanke på var jag bor.
visst min häst mår utmärkt även på sommaren men det är mycket jobb samt svårt att åka bort sommartid.
täcket åker på i april/maj och tas av i sept/oktober så det är mycket mer än bara sommaren som man måste skydda dom.

Jo, visst är det så att "risken är större för importer.
Jag har/haft några importhästar. Av de har en utveklat eksem, men hon var oxå i fruktansvärt dåligt skick när hon kom till Sverige. Hon lever tyvärr ej mer. Jag bor i en dal som heter dammen, förr var det alltså en damm här, och det är "blött" och knott och mygg stortrivs. :mad: Mina hästar har jag skyddat lite grann de första åren smörjt mycket och satt på täcke då det varit som värst. Numera går de utan täcke på sommrana visst har de myggmedel på då och då, men främst för bremsarna. Och de kliar sig inte (hittills). Däremot har jag en svenskfödd som kliade av sig en del för 2 sommrar sedan.
Jag har jobbat i islandshäst stall med en hel del eksemhästar och det är mycket pill och tar tid. Smörja, tvätta, laga täcken osv. Några har varit riktigt irriterade och stressade över sitt eksem, medans andra inte bryr sig och klarar sig utmärkt med lite eksemvård.

Ibland känns det som om många glömmer att även svenkfödd kan få eksem även om importhästarna löper större risk.

Anledningen till att jag nästan bara ha importhästar är att jag hittat min drömhästar på island och jag tycker utbudet är större.
Nästa år tar jag hem två till ifrån island.

Senast ändrad:

Man får räkna med att dem får eksem tycker jag och att man behandlar dem som eksemhästar när de kommer hit och en bra tid efter att den kommit också. Vad man också får tänka på är att priset rasar ganska drastiskt om hästen får eksem också, om man en dag kanske måste sälja hästen igen. Också är det ju så att vissa hingsthållare inte tar emot eksemston till betäckning om det nu är ett sto man köper. Det finns mycket att tänka på tycker jag.
Vi har så bred och fin avel i sverige, så att man hittar sin drömhäst enbart på island tror jag inte, man får bara leta lite mer i sverige.

Man får räkna med att dem får eksem tycker jag och att man behandlar dem som eksemhästar när de kommer hit och en bra tid efter att den kommit också. Vad man också får tänka på är att priset rasar ganska drastiskt om hästen får eksem också, om man en dag kanske måste sälja hästen igen. Också är det ju så att vissa hingsthållare inte tar emot eksemston till betäckning om det nu är ett sto man köper. Det finns mycket att tänka på tycker jag.
Vi har så bred och fin avel i sverige, så att man hittar sin drömhäst enbart på island tror jag inte, man får bara leta lite mer i sverige.

Som jag skrev tidigare ÄR risken för eksem större på importhästar!
Priset sjunker ju även på svenskfödda islandshästar som utvecklar eksem (om du syftade på importerna i ditt inlägg). Att vissa hingsthållare nekar eksemhästar, jag hade nog inte heller velat ta emot eksemhästar svenskfödda som islandsfödda.

Jag skrev inte att vi enbart kan hitta "drömhästen" på island. Utan att jag har råkat hitta mina på Island.

Har eksemhäst och det är egentligen inte så jobbigt ( såklart för honom, men med rätt metoder som bra täcken och bra insmörjningsmedel så kliar han knappt) det blir bara en del av rutinen känner jag, som att mocka ungefär ;) har hört om svenskfödda som utvecklat eksem med, så man kan ju egentligen aldrig vara säker. :(
Jag kan starkt rekomendera Aloevera, både som gelly och juice, som man ger i fodret, börjar man tidigt på våren så lindrar det redan från start och "årets eksem" blir lindrigare. Helosan är ju guden med :love:

Har eksemhäst och det är egentligen inte så jobbigt ( såklart för honom, men med rätt metoder som bra täcken och bra insmörjningsmedel så kliar han knappt) det blir bara en del av rutinen känner jag, som att mocka ungefär ;) har hört om svenskfödda som utvecklat eksem med, så man kan ju egentligen aldrig vara säker. :(
Jag kan starkt rekomendera Aloevera, både som gelly och juice, som man ger i fodret, börjar man tidigt på våren så lindrar det redan från start och "årets eksem" blir lindrigare. Helosan är ju guden med :love:

Nylanders hästkräm har funkar super för syrran, exsemen var putsväck efter några smöjrningar och manen växte tillbaka!

Varför använda något som kladdar så mkt?

I stallet använder de ökozonprodukterna (utan kladd), täcken, står inne de timmar på dygnet när knotten är som värst och hästarna är symtomfria. De ser finare ut än våra hästar som inte har exem :D

Varför använda något som kladdar så mkt?

I stallet använder de ökozonprodukterna (utan kladd), täcken, står inne de timmar på dygnet när knotten är som värst och hästarna är symtomfria. De ser finare ut än våra hästar som inte har exem :D

Därför att det fungerar såklart. Salvan är jättebra på exsem. Syrrans hästar kan inte stå inne eftersom dom inte har någon stall. Hästen i fråga hade täcke på sig och så smorde hon med nylanders och exsemen försvann helt! Hästen hade mycket exsem när den kom till henne.

Blir den dassig i päls och hår oxå?

Var en som stod i stallet som använde nylanders och såg ut som den rullat sig i damm och det fastnat.

Blir den dassig i päls och hår oxå?

Var en som stod i stallet som använde nylanders och såg ut som den rullat sig i damm och det fastnat.

Nej det blir han inte. Nu är det ju i mankammen denna häst har mest exsem, så i pälsen smörjs ju inget, endast vid mankammen och luggen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 276
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka