Eksem och hästpris

MissFideli

Trådstartare
Om man nu trots allt vill köpa en häst som visar sig ha eksem, hur mycket tycker ni det ska synas på priset? Säg att hästen är värd minst 50 utan. Och är ett sto, så avelsvärdet försvinner ju helt.

Jag vet att det inte borde bli köp alls, men ändå. Blir det så, så ska det ju dras av på priset för detta.
 
Håller med ovan, men tänk också på alla pengar du kommer vara tvungen att lägga på täcken, flugspray, salvor och all extra tid det tar.
 
Ja, hälften, eller knappt det, låter rimligt.
Förutsatt att hästen då har något du absolut vill ha och inte hittar hos någon annan.
 
Jag tycker lite mer än hälften, det innebär ändå större kostnader, mera omvårdnad och även enviss risk för kortare livstid. Så Max 20.000:-
 
Beror helt på tycker jag. En riktigt bra tävlingshäst kan man inte riktigt dra 50% på tycker jag..
Sen beror det på hur "mycket" eksem hästen har också.
En avvägning från fall till fall helt enkelt :)
 
Nu verkar ju detta vara ett föl/unghäst, därför vet man ju omöjligt hur hästen kommer må framöver.

Absolut max 20'. Jag hade inte betalt det ens, varför köpa problem? Driftpriset är samma på en frisk häst, sen tillkommer alla kostnader för att underlätta livet för hästen.
 
Skulle inte heller köpa på mig en exemhäst, men inte jag som ska köpa nu så.....minst hälften!! Med tanke på hästens ålder skulle jag sänka mig till att faktiskt t om säga 20 000
 
Nu verkar ju detta vara ett föl/unghäst, därför vet man ju omöjligt hur hästen kommer må framöver.

Absolut max 20'. Jag hade inte betalt det ens, varför köpa problem? Driftpriset är samma på en frisk häst, sen tillkommer alla kostnader för att underlätta livet för hästen.
Är det föl/unghäst hade jag ifrågasatt om det ens är eksem hästen har. Väldigt vanligt att de kliar av sig man och ibland äter på varandra när de är små. Har sett väldigt många växa upp som ser ut som eksemhästar utan man när de är 1-2, men knappt kliat sig alls med lång tjock man några år senare. :)
Vilken ras är det?
 
Är det föl/unghäst hade jag ifrågasatt om det ens är eksem hästen har. Väldigt vanligt att de kliar av sig man och ibland äter på varandra när de är små. Har sett väldigt många växa upp som ser ut som eksemhästar utan man när de är 1-2, men knappt kliat sig alls med lång tjock man några år senare. :)
Vilken ras är det?

Hon är 1 år. Och det är eksem, det blev sår. Även svansroten. Men jag hoppas det var tillfälligt, vi får se nästa år. PRE.
 
Hon är 1 år. Och det är eksem, det blev sår. Även svansroten. Men jag hoppas det var tillfälligt, vi får se nästa år. PRE.

Jag hade, helt ärligt, aldrig köpt en så ung häst med eksem, av många anledningar, men mest för att det är en för stor chansning vad det gäller fortsättningen i hennes liv.
 
Beror ju helt på vad det är för ras, talang hos hästen och hur allvarligt exemet är. Min häst har ytterst lindrigt och kan nog egentligen knappt kallas exem eftersom hon inte har något skorv/hudproblem i hårbottnen alls, hon bara kliar lite i manen på sommaren.
Jag har köpt bra täcken, Snuggy Hoods, och behöver således inte lägga pengar på täcken varje år (eller massa hudprodukter) utan det var en engångskostnad.
Min häst är värd det hon skulle vara värd även utan 'exemet' i den gren som hon har talang för.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 152
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 966
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp