Eksem nu men inte förut!

R

Rosflickan

Min häst fick sommareksem första sommaren hos mig, och det har fortsuttit så.. Men det konstiga är att hos förra ägaren hade han inte det så hur kan han ha fått det här? Där han stog förut är 20 mil härifrån, det borde väl ändå finnas samma knott där? :confused:

Sv: Eksem nu men inte förut!

Förmodligen finns det skillnader mellan gårdarna

*Blåser mindre hos er
*Ute på andra tider (mer/mindre)

Det kan säkert blåsa mindre men han är ute på samma tider, har pratat med ägaren om det. Tack för svaret :)

Eftersom jag är helt okunnig på eksem kommer lite tankar:

Har det bara med knotten att göra??

Mat, päls m.m

Vi har ju såklart inte samma hö,men samma kraft om jag inte minns fel nu.. :p

Eksem är i allra högsta grad miljöbetingad förutom det genetiska, varför en häst i riskzonen inte behöver visa symptom på ett ställe med nästa så bryter det ut.
Jag minns inte siffran för miljöbeting nu, men den är hög.

Hästar som står på blåsiga, öppna marker slipper insekter mer än de som står nära skog, sankiga marker, myrar....

Miljön skiljer mycket som Boj säger, det kan räcka flytta 1 km eller byta hage om man har olika betesmarker.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 905
Senast: Kristall10
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 945
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V