Eksem hos PRE

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anouck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 713
A

Anouck

Jag köpte i somras en PRE. När han kom till Sverige från Spanien för ca två år sen var hans man en meter lång. När jag hämtade honom från Skåne i augusti var hälften nästan helt borta. Han hade kliat sig så mycket att mankammen var sårig. Samma med svansroten. Hästen hatar insekter ! Får jag höra när jag undrar vad som händer. "Fantomtäcke" (flygtäcke), shampo, olika salvor ... jag har testa det mesta. Nu är det kallare och insekterna är borta men jag är rädd att det sitter i huvudet på vår häst nu, han kliar sig fortfarande. Kan någon hjälpa mig ?

Sv: Eksem hos PRE

det låter som sommareksem! Hästen bör skyddas tills svidknotten dött ut för säsongen. Rådfråga veterinären.

Tråkigt, låter som sommarexem.

Kontakta veterinär för att diagnosera, och kolla på islandshäst forumet här för exemhäst tips ;) (jag har haft en arab som hade samma exem och även hållt på med isisar och det är samma sak, bara olika raser lsikom)

Jag har också en PRE som har utvecklat en allergi emot små flygande saker, om det är svidknott vet jag inte, men allt som är litet och ser ut som knott, orsakar en grav klåda. Det enda sättet att hålla honom fri ifrån klåda är att täcka honom med exemtäcke (ej insektstäcke, det räcker inte), luva på huvudet, den måste ha öron också. På sommaren så tvättas manen varje vecka med Probschampo och man + lugg smörjs dagligen in med Probolja (rikligt). Svansen tvättas också och svansroten smörjs in (dagligen) med en massa AVS 14. Han sprayas också varje dag (på sommaren) med Effol bromsblocker. På hösten använder jag Ultrashield.
Jag tror att min häst får exem av solen också men det är jag inte säker på.
Här har inte insekterna försvunnit, för det mesta så är dom borta nu men ibland så kommer det en hel drös. Dom kan vara där en stund och sedan så är dom bara puts väck igen. Men det räcker med att min häst har varit utsatt för dom i några minuter så blir det en allergisk reaktion. Trots att det är november nu så har jag fått täcka hela honom med sommarpaketet flera gånger.
Min häst kliar sig så att han nästan river boxen om han får en reaktion. Annars så kliar han sig inte.
Att din häst har tappat sin fantastiska man o lugg kan även bero på att han numera är kastrerad + att han är ute och rullar sig i en hage. När man kastrerar så tappar dom sitt testosteron och då förlorar väldigt många PRE en hel del av sitt tagel framtill. Spanjorerna brukar ofta binda fast sina hästar i boxarna för att taglet skall hålla sig fint. En stor skillnad mot vår hästhållning m a o.
MVH Kryddan

Jag fick kortisonsalva av veterinären. Han var förvånad att hans kollega som undersökte Randu när han skulle säljas inte skrev något om eksemet i besiktningsprotokollet. Veterinären sa rakt ut att Randu skulle få ett helvete varje vår-sommar-höst. Trevligt. Och att jag kunde kräva pengar tillbaka.Jag ska kolla om det är ett eksem- eller insekttäcke jag har. Jag har tvättat man och svans varje vecka med Vetriderm K-Hex shampoo och smörjt varje dag mankammen och svansroten med något "antiklådamedel". kommer inte ihåg namnet. Ärligt sagt vet jag inte om något av det hjälper, Förutom täcket. Har sprayat hela sommar och höst med Ultrashield. Jag ska testa de schampot du använder.

Randu har inte tappat manen, han har kliat sönder den. Längst fram och luggen är hyfsat långa, men längre ner på halsen är manen sönder och mankammen sårig. Nu slutet på november är det faktiskt bättre, det verkar som Randu kliar sig mindre och manen får växa.
Tack för hjälpen. Återkommer om resultat ...
MVH Anouck

Hur är det med din häst på vintern ? Hinner manen och svansen växa innan näste knottsäsong börjar ? Eller skall man klippa den kort (manen) ?

Det är ganska vanligt att PRE hástar har lite exem. Oftast tycker jag att uppfödarna inte tycker att det spelar nàgon roll......

Pà stuteriet där jag arbetar sà har vi nàgra hästar som kliar sig mer eller mindre. Ingen av dem har exemtäcke, (sànt använder man inte i spanien....:o)
Men de som kliar duchar jag varje dag och tvättar med jodopaxtvàl och sen sà smörjaer jag in. Sprejar insekts gojs, pà hästen och i boxen.

Men det som gör skillnanden är att hära stàr hästarna pà box och släpps bara ut korta studer dagligen, och om jag har en häst som kliar sig fàr jag inte släppa ut den, alt jag màste ha den under kontroll hela tiden.

Sà de flesta exemhästar hära stàr pà box ser fina ut eftersom de inte har nàgot att klia sig pà.

Kanske inte sà mànga tips förutom det med daglig (sà gott som i alla fall) tvätt med jodopax tvàl.

Kvinnan som sålde mig Randu tyckte också att han kunde stå inne i sin box. Men vad är det för liv ... ? Jag får investera i ett bättre eksemtäcke och testa Kryddans metod, Probshampo och Olja. Eller kanske Din, Jodopaxtvål.
Tack för tipset
Anouck

köp ett sånt täcke som islandshästarna har, från boett. det skyddar bäst av allt.

probs alla produkter är jättebra för klåda.

Din häst kommer inte alls att få något helvete på sommarhalvåret. Det där beror helt på var man står, bor man i norrland så blir det svårare så klart. Däremot så är det ett omfattande arbete att ha en exemhäst. Den kan inte vara ute i gryningen eller i skymningen t e x. Du måste ha din häst helt täckt med ett exemtäcke dygnet runt på sommarhalvåret! Enda gången du kan ha den otäckt är när du rider. Mössan har inte min pålle behövt i stallet, annars så är det mössa på som gäller.
Luggen och manen växer ut igen om du är noggrann. Din häst är en jäkla smällkaramell och han var enastående fin med allt sitt tagel när han kom till Sverige :d!
Du kan be Sara om mitt tel nr om du vill. Nu har ni en bra tid framför er i alla fall! Bandos man har växt ca 20 cm sedan i slutet på januari men jag har precis kapat manen eftersom den bakre halvan inte växer lika bra. Luggen växer bra och den vågar jag knappt röra. Det är ju så med PRE, man borstar knappt taglet, reder mest ut det med fingrarna och på med ett ton pälsglans :p!
Boett är ett jättebra exemtäcke, jag har Källqvist, det är också bra.

Novalli här på Buke skrev ett långt PM till mig i våras och talade om exakt hur jag skulle göra. Det fungerade kanonbra!

Tack Kryddan. Jag försöker att hitta Novallis inlägg i våras med lyckas inte. Kan Du hjälpa mig ?
Hälsningar
Anouck

Det beror på att det var ett PM till bara mig :). Jag har inte kvar det tyvärr för jag kan allting i sömnen efter denna första sommar med en exemhäst. Om du söker på exem så får du upp hur många trådar som helst. Annars så kan du skicka mig ett PM så kan vi ta det den vägen.

Var bor du? Vet flera eksemhästar som mår bättre av att gå havsnära eftersom där är mycket mindre insekter, så bor du i kustlandskap hade du kanske tjänat på att flytta hästen.

Här är jag!:D

Det jag skrev till Kryddan var samma som hon skriver till dig...det är alltså ett "hästjobb" att ha en exemhäst men om man är ytterst noggrann så kan man komma så långt att ingen kan se att det är en kliande häst man har!

Som Kryddan skriver så är det täcke på dygnet runt o FRAMFÖRALLT när hästen är inne eftersom den kan klia sig väldigt bra i boxen.

Schamponera med PROB schampo minst 1 gång i veckan o se till att det blir helt rent långt ned i manen o svansen. Sen får du prova dig fram vilken salva som passar just din häst. Det är nämligen så att exem är individuellt o det som 1 person säger funkar på deras häst kanske inte funkar på din. Och det jobbet är det tråkigaste o dyraste men när du väl hittat DIN metod så blir det varken speciellt jobbigt eller dyrt.

Det som funkat på min är som sagt noggrann schamponering varje vecka o i år har jag köpt Killitch från England som var super! Sök i trådar här på Hästvård så hittar du tråden där vi talar om det. Jag har även provat Horsol som funkade hyfsat men det som tog bort den värsta klådan när det var som värst för oss var Nylanders Hästkräm. PROB olja har inte funkat på min men funkar ju för Kryddan så du ser vad jag menar med individuellt.
'
Det sämsta du kan göra är att bli liknöjd o säga som en del: Äsch, jag har provat så många krämer o inget gör det bra så nu använder jag inget!
Jag blir helt vansinnig när jag hör såna kommentarer för exem är ju ett lidande för hästen som man som ägare måste göra så bra det går!

För övrigt har jag ett helt apotek med krämer som varit verkningslösa men efter att ha levt med en exemhäst i 5 år vet jag nu vad som funkar på honom!

Lycka till o pma gärna om du vill veta mer!

Tack för alla tips. Det är otroligt hur mycket hjälp man får på en sådan hemsida. Jag kommer inte att ge upp. Tummis. I helgen är det Stockholms Horse Show och jag kommer att storhandla hos alla som säljer de produkterna ni rekommenderar. Återkommer och berättar hur det går. Hälsningar. Anouck

Delvis KL

Ca hur länge "räcker" ett eksemtäcke? Innan det är sönder kliat, så man får köpa nytt.
Förstår att det skilljer på kvalite och hur mkt hästen kliar.
Men är det 2 täcken per sommar eller 1 täcke vart 5:e år....

Nån som kan ge ett Ca svar??

//Marlene

Det där är ju också tyvärr helt individuellt för det beror på hur mycket din häst kliar sig o VAD han har att klia sig mot! T ex om det finns träd i hagen så blir det ju ofta stora hål i täckena men finns inga träd så håller dom längre.

Jag har inte ens exemtäcke på min. Han kliar sig MER med sånt täcke än med vanligt flugtäcke. Har hittat en modell vars hals följer med framåt nedåt när han betar o sen är det ett slags stretch tyg vid manken. Funkar som sagt för min men kanske inte för din!

Hej Novalo01. Det var längesen, Randus eksem är mycket bättre tack vare alla råd samt eksemtäcke dygnet runt. Jag behöver ett nytt täcke och tänkte testa ditt. Vad är det för märke och modell ? Hur är storlekarna ? Randu har nu Boett st M6. Det är OK men i år fick han skav på bogen. Inget allvarligt men ändå. Tack för all hjälp !

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 580
Senast: Shettisar
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Hoobes
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 480
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈