Sv: Eksem hos PRE
Här är jag!
Det jag skrev till Kryddan var samma som hon skriver till dig...det är alltså ett "hästjobb" att ha en exemhäst men om man är ytterst noggrann så kan man komma så långt att ingen kan se att det är en kliande häst man har!
Som Kryddan skriver så är det täcke på dygnet runt o FRAMFÖRALLT när hästen är inne eftersom den kan klia sig väldigt bra i boxen.
Schamponera med PROB schampo minst 1 gång i veckan o se till att det blir helt rent långt ned i manen o svansen. Sen får du prova dig fram vilken salva som passar just din häst. Det är nämligen så att exem är individuellt o det som 1 person säger funkar på deras häst kanske inte funkar på din. Och det jobbet är det tråkigaste o dyraste men när du väl hittat DIN metod så blir det varken speciellt jobbigt eller dyrt.
Det som funkat på min är som sagt noggrann schamponering varje vecka o i år har jag köpt Killitch från England som var super! Sök i trådar här på Hästvård så hittar du tråden där vi talar om det. Jag har även provat Horsol som funkade hyfsat men det som tog bort den värsta klådan när det var som värst för oss var Nylanders Hästkräm. PROB olja har inte funkat på min men funkar ju för Kryddan så du ser vad jag menar med individuellt.
'
Det sämsta du kan göra är att bli liknöjd o säga som en del: Äsch, jag har provat så många krämer o inget gör det bra så nu använder jag inget!
Jag blir helt vansinnig när jag hör såna kommentarer för exem är ju ett lidande för hästen som man som ägare måste göra så bra det går!
För övrigt har jag ett helt apotek med krämer som varit verkningslösa men efter att ha levt med en exemhäst i 5 år vet jag nu vad som funkar på honom!
Lycka till o pma gärna om du vill veta mer!