Ekonomitråd!

Urigurien

Trådstartare
För er som tar enstaka/egna föl på era ston - alltså inte "uppfödare" i verklig mening... Hur mycket pengar räknar ni med att lägga ned (eller har lagt ned) under det första året, från betäckning till "färdigt föl", inkl de första veterinärkontrollerna osv?

Vore kul att se hur olika det kan vara, och vad skillnaderna kan bero på...

Kom igen! (om ni vågar...) ;)

Sv: Ekonomitråd!

Kring 25.000 har jag budgeterat med. Använde en ganska dyr hingst (De Noir) och har det ofödda fölet försäkrat för 15000.

Jag har budgeterat till ca 17.000:-, beroende på om allting går som det ska. Tar hon sig första gången blir det kanske lite billigare, behöver hon betäckas om blir det dyrare.

Fick mitt första hingstföl förra året efter For Feeling, räknar i runda slängar att han kostat mig ca 22.000kr i enbart fasta avgifter, dvs, stationsavgift för stoet, språngavgift, levandefölavgift, registrering, chipp o pass. Stoet tog sig på första gången men fick vara på station i ca 10 dagar då hon är svår att se brunst på. Som sagt, jag vet inte exakt vad kalaset gick på men detta är vad jag tror ungefärligt.

Hm vi ahr försökt i 3 år nu..
År 1
hingst 5000
veterinär kostander ul 3ggr blir väll ca 600
Körning om vi räknar 10kr/mil = ca 700
Transport lånad 500
uppstallning hos hingst ca 400
År 2
Hingst 3000
veterinärkostander, ul 2 gånger 400
igångsprutning, vet, 800
Körning 10kr/mil 1200 (10 mil x 12 ggr)
Transport lånad, 700
uppstallning hos hingsthållaren ca 700

År 3
Hingst 2000
veterinärskostander ul 1 gång 500

Så kommer det ett föl till sommaren ahr det kostat allts som allt 16500 kr + ca 3000 för levande föl avgift, OBS foder ej inräknat..

Shiit vad mycket pengar det belv..

Har inte lagt en budget, jag kommer bara gråta då.

Hittills har det som bor i magen kostat ca:

7000kr betäckning, UL, PGspruta osv på stationen (10v)
300kr UL 16 dygn (annan station närmare hemma)
750kr UL (+ vaccination), DV hemma 45 dygn (Stelkramp + A2)
750kr UL (+ vaccination), DV hemma 90 dygn (botulism)
900kr abortvirus 1 + blodprov, DV hemma 5 mån
660kr abortvirus 2, DV hemma 7 mån (blodprov känns aningen överflödigt)

Tillkommer gör:
660kr abortvirus 3 9 mån
660kr stelkramp 10 mån
ca 3000kr levande föl 10dgr (om det nu blir något sådant).

Totalt ca

13.000kr

Fölet kommer att säljas för 18-20.000kr så det blir en "vinst" eftersom jag hade haft stoet hemma ändå = inga extra kostnader för uppstallning. Troligen säljer jag stoet också och ser till att nya ägaren avlar vidare :)

(Eftersom jag förtränger alla utgifter när de väl är betalda så kommer jag känna mig RIK när jag säljer bäbis :rofl: )

Senast ändrad:

Med alla kostnader inräknade (stationsavgifter, språngavgifter, dräktighetsavgift + levandefölavgift, försäkringar (foster/fölförsäkring samt fölets försäkring), extrafoder till stoet, fölfoder, vaccinationer, registreringar, fölvisning, resor mm) så har det i slutändan hamnat på ca 20-25000kr för de vi fött upp. Då har vi haft eget stall, så stallhyran för fölet från avvänjningen o framåt är inte inräknad. (Fölen har A1-försäkrats för 20000kr.)

Mina föl har i år kostat 19800kr, 21550kr och 23400kr. Då är ev. levande föl avgift inräknad och summan är inkl moms.

Har inte räknat med foder, och alla kostnader from de föds dvs försäkring, vacc, avmaskning osv.

Ironiskt nog så är det fölet med dyrast hingst som pappa som är billigast och den med billigast hingst som är dyrast :crazy:
Men jag budgeterar med ca 25 tusen/märr, oftast så får man några tusen över/märr som täcker in registrerings avgiften och den som tillkommer där.

För att jag har en ny, oväntad hemma.

Stoet har jag planerat att sälja hela tiden men behålla fölet. Nu har jag en som är två år äldre med full godkänd stam.

Men jag säljer tillbaka till gamla ägaren = har fri tillgång till både sto och föl ändå. De kommer vara här till slutet på året hur som helst.

Betäckningen har allt som allt gått på:

Uppstallning hos hingst 1v: 600kr
Ultraljud 2ggr: 1700kr
Transport: 600kr

Tillkommer.
Levande föl: 1500kr
Vaccination, stelkramp (ev. botulism)(Stoet): ??Kr
Vaccination, stelkramp, hästinfuensa, (botulism)(fölet): ?Kr
Pass:?kr
Chip:?Kr
Avmaskningar:?kr
Registrering??: Kr

(Fick reda på att hon var dräktig när hon var i åttonde månaden så hon har ej fått vaccin mot abortvirus)

Det är nog allt jag kan komma på som jag lagt ner på sto plus föl. Sen tillkommer ju givetvis foderkostnader.

//Diana

Vi tar ju inte mkt föl nu längre men har fött upp både trav och ridhästar och om det skulle bli fler föl framöver (jo då, med all säkerhet:angel:) så är det enbart för det höga nöjets skull och då känns det som att det väl får kosta vad det kosta vill. Sen kanske man inte lägger 100 000 men ska jag betäcka vill jag ta den hingsten som jag verkligen VILL ha och de andra kostnaderna går ju kanske inte att dra in så mkt på.

Inte blev du väl klokare av detta luddiga svar men kanske fick jag ngt vettigt sagt :rofl:

Jag räknar med kostnader att ta fram ett föl
upp till ett år med 60 000. Då är det mesta med
men skulle det upppså ngn sjukdom/olycksfall
så tillkommer bandage, medicinering extra vetkostnader.
En buffert behöver man ha.
Att folk säljer en ettåring för 20 000 är för mig ofattbart.
Betäckningen ligger mellan 15-20 000 så det är
en liten del i det totala.
I kostnaden ingår givetvis uppstallning på hingsstation
för stoet c:a 1 månad och resor med buss.
Arbete för mockning, hantering osv är inte medräknat.
Detta är själva fölkostnaderna.
Skall man räkna in övriga stall -och hagkostnader så
ökar det givetvis på. Även inköp och underhåll av sto.
Jag slutar här och hoppas att intäkterna skall överskrida
kostnaderna:rofl:

Jag räknar med kostnader att ta fram ett föl
upp till ett år med 60 000. Då är det mesta med
men skulle det upppså ngn sjukdom/olycksfall
så tillkommer bandage, medicinering extra vetkostnader.
En buffert behöver man ha.
Att folk säljer en ettåring för 20 000 är för mig ofattbart.
Betäckningen ligger mellan 15-20 000 så det är
en liten del i det totala.
I kostnaden ingår givetvis uppstallning på hingsstation
för stoet c:a 1 månad och resor med buss.

Arbete för mockning, hantering osv är inte medräknat.
Detta är själva fölkostnaderna.
Skall man räkna in övriga stall -och hagkostnader så
ökar det givetvis på. Även inköp och underhåll av sto.
Jag slutar här och hoppas att intäkterna skall överskrida
kostnaderna:rofl:

Ca 1 månad???? :eek: Mina ston har som längst stått 15 dagar, och då var det pga missad brunst och hon fick sprutas igång igen (sent på säsongen). Annars har det rört sig om som mest 4-5 dagar. (har haft ca 7 mil enkel resa till stationen...)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 748
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 502
Senast: TinyWiny
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·
Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
3 064
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka