Ekonomipanik

Jamtland

Trådstartare
Alltså, som permanent sjukskriven på 75%, med en kropp som oftast skriker av värk, orkeslöshet och trötthet får jag ibland snudd på panik av känslan att inte kunna påverka min egen ekonomi...

Jobbar i dagsläget 25% som affärsbiträde och redan det känns vissa dagar som för mycket, så möjligheten att tjäna mer pengar genom att jobba mer är obefintlig. Eftersom jag inte har någon utbildning för ett bättre betalt jobb eller hjärnkapacitet nog att läsa vidare sitter jag liksom fast med det jobb jag har.

Hur fan gör man för att få in mer pengar?!

En variant är förstås att dra ner på utgifterna, men de är liksom slimmade rätt mycket redan.

Det ger mig ångestkänslor att öppna det orangea kuvertet och veta att det med tiden kommer att bli ännu värre...

Hjälp?!
 
Går du och pratar med någon? Jag tänker att förutom att det skapar jobbiga känslor om pengar att vara begränsad, kan det vara så att det behövs acceptans till situationen utan att för den delen skapa uppgivenhet?
 
Alltså, som permanent sjukskriven på 75%, med en kropp som oftast skriker av värk, orkeslöshet och trötthet får jag ibland snudd på panik av känslan att inte kunna påverka min egen ekonomi...

Jobbar i dagsläget 25% som affärsbiträde och redan det känns vissa dagar som för mycket, så möjligheten att tjäna mer pengar genom att jobba mer är obefintlig. Eftersom jag inte har någon utbildning för ett bättre betalt jobb eller hjärnkapacitet nog att läsa vidare sitter jag liksom fast med det jobb jag har.

Hur fan gör man för att få in mer pengar?!

En variant är förstås att dra ner på utgifterna, men de är liksom slimmade rätt mycket redan.

Det ger mig ångestkänslor att öppna det orangea kuvertet och veta att det med tiden kommer att bli ännu värre...

Hjälp?!
Jag får in några tusen under våren genom att driva upp små plantor och sälja, det är enkelt, inte speciellt dyrt. Du behöver köpa frön och jord.
 
Alltså, som permanent sjukskriven på 75%, med en kropp som oftast skriker av värk, orkeslöshet och trötthet får jag ibland snudd på panik av känslan att inte kunna påverka min egen ekonomi...

Jobbar i dagsläget 25% som affärsbiträde och redan det känns vissa dagar som för mycket, så möjligheten att tjäna mer pengar genom att jobba mer är obefintlig. Eftersom jag inte har någon utbildning för ett bättre betalt jobb eller hjärnkapacitet nog att läsa vidare sitter jag liksom fast med det jobb jag har.

Hur fan gör man för att få in mer pengar?!

En variant är förstås att dra ner på utgifterna, men de är liksom slimmade rätt mycket redan.

Det ger mig ångestkänslor att öppna det orangea kuvertet och veta att det med tiden kommer att bli ännu värre...

Hjälp?!

Jag svarar på undersökningar som generar i presentkort hos diverse presentkort. För summan det generar köper jag utdelningsaktier.
 
Jag tror att man kanaliserar ångest och rädsla. Det behöver utlopp och då tar men tag i ett ämne och fyller det med elände.

Jag har levt snålt en stor del av livet.
MEN - jag har tak över huvudet. jag har mat på bordet och jag har kläder på kroppen. Jag har vänner, jag har en underbar bostad och för det mesta (när corona inte lamslår allt) har jag ett rikt och berikande liv.

Jag skulle kunna skriva en lång och utförlig eländesroman om mitt liv. Men jag kan också sanningsenligt beskriva mitt liv som fantastiskt och underbart.

Många andra lver fatttigare än man kan tro. Många konstnärer och kända kulturskapare lever extremt fattigt. Fattigt på pengar men rikt på annat.

Det hänger på vad man ser. Vad man koncentrerar sig på. Det kan låta klyschigt men är väldigt sant.

Kan du @Jamtland se dagarna som olika? Vissa dagar är det skit men andra dagar är livet rätt OK?
 
Om jag bortser från fibron och min usla ekonomi så har jag ett fantastiskt liv. ❤ En sambo som jag älskar och som älskar mig tillbaka, tre underbara döttrar som inte ger oss några besvär, en hop djur som är helt underbara, ett jobb jag trivs med och vänner att umgås med när jag hinner/ orkar.

Och oftast bortser jag från både värken och ekonomin det är liksom inget jag går och ältar, men ibland får jag lite ekonomipanik och lite framtidsångest, därav inlägget.
 
Eftersom jag inte har någon utbildning för ett bättre betalt jobb eller hjärnkapacitet nog att läsa vidare sitter jag liksom fast med det jobb jag har.
Men klarar du jobbet i butiken torde du ju klara många andra jobb också. Jobb som kanske inte är riktigt på monotona som att sitta i kassan. Det är ju ändå ganska så slitigt tänker jag. Och har du lärt dig kassan mm så lär du ju kunna lära dig andra saker också. Du behöver ju inte satsa på en lång universitetsutbildning, men en YH-utbildning kanske? Finns det ingenting du skulle vilja läsa?

De flesta jag känner som tjänar bra utan utbildning och utan större fysisk ansträngning är säljare på ett eller annat sätt. Eller chaufförer, som inte kör distribution.
 
Är det främst pensionen som oroar dig? Då skulle jag nog träffa banken och fråga om råd, kanske även ett litet eget pensionssparande som placeras klokt, kan göra pensionen lättare?
 
Alltså, som permanent sjukskriven på 75%, med en kropp som oftast skriker av värk, orkeslöshet och trötthet får jag ibland snudd på panik av känslan att inte kunna påverka min egen ekonomi...

Jobbar i dagsläget 25% som affärsbiträde och redan det känns vissa dagar som för mycket, så möjligheten att tjäna mer pengar genom att jobba mer är obefintlig. Eftersom jag inte har någon utbildning för ett bättre betalt jobb eller hjärnkapacitet nog att läsa vidare sitter jag liksom fast med det jobb jag har.

Hur fan gör man för att få in mer pengar?!

En variant är förstås att dra ner på utgifterna, men de är liksom slimmade rätt mycket redan.

Det ger mig ångestkänslor att öppna det orangea kuvertet och veta att det med tiden kommer att bli ännu värre...

Hjälp?!
Pensionen kan faktiskt bli bättre ekonomiskt sett så oroa dig inte för den nu utan lägg energin på att orka vardagen istället.
 
Om det är pensionen som oroar så läs på och påbörja/flytta ditt eget pensionssparande någonstans som matchar din nuvarande inkomst. Olika pensionsspar är olika bra beroende på hur mycket man tjänar under sin livstid. Jag slutade spara på mitt pensionsspar jag hade på banken när jag var runt 30 efter att jag hade fått inse att jag nog aldrig mer skulle kunna jobba igen och började spara hos ett försäkringsbolag istället eftersom det var förmånligare för mig.
 
@Jamtland det kan finnas fonder att söka om du är sjuk. Ta kontakt med t.ex. kurator inom vården eller fibromyalgiförbundet för tips. Det ger kanske inte något månadsvis men ändå kan det ju vara skönt att få lite extra pengar att sätta guldkant på livet med. Sen ger det ju inte så mycket för pensionen såklart.
 
Alltså, som permanent sjukskriven på 75%, med en kropp som oftast skriker av värk, orkeslöshet och trötthet får jag ibland snudd på panik av känslan att inte kunna påverka min egen ekonomi...

Jobbar i dagsläget 25% som affärsbiträde och redan det känns vissa dagar som för mycket, så möjligheten att tjäna mer pengar genom att jobba mer är obefintlig. Eftersom jag inte har någon utbildning för ett bättre betalt jobb eller hjärnkapacitet nog att läsa vidare sitter jag liksom fast med det jobb jag har.

Hur fan gör man för att få in mer pengar?!

En variant är förstås att dra ner på utgifterna, men de är liksom slimmade rätt mycket redan.

Det ger mig ångestkänslor att öppna det orangea kuvertet och veta att det med tiden kommer att bli ännu värre...

Hjälp?!
Min kompis är kontaktperson åt en man. Dom fikar och äter lunch en gång i veckan. Tre timmar varje gång. Det ger lite plus i kassan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 977
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 737
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 696
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 724
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp