Ekonomifråga inför produktionsstart

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag vet att liknande trådar varit uppe förut och jag har kollat på försäkringskassans hemsida men får inte någon riktig koll ändå.

Det är så här att jag och min sambo vill ha barn men pga ekonomiska skäl så väntar vi. Jag vill kunna ha kvar min häst och i samma stall som nu(skulle kunna stalla upp lite billigare om jag vill men vill inte) och inte behöva dra ner på en massa som vi har i dagens läge.
Men nu är det så här att i april 2010 får vi båda en ganska stor löneökning och om det nu är som jag fattat det hela så måste vi vänta med produktion tills juli 2010 för då om det skulle ta sej på en gång så har vi gått ett år på den nya lönen innan bebis kommer och får då FP efter det(alltså maxbeloppet).
Så är det så att man måste ha jobbat ett år på en viss lön för att sen basera FP-beloppet?
Eller om man haft olika löner under ett år att dom snittar dom för ett FP-belopp?

Vi vill ju börja så snart som möjligt med produktionen.

Sv: Ekonomifråga inför produktionsstart

Nja om det är samma jobb som det blir löneförhöjning i så ska du egentligen kunna få barn i april 2010 eftersom du skickar in din nuvarande lön, om du däremot blir nyanställd så måste du har jobbat tre månader med lön för att den ska räknas, och så måste det vara ett tillsvidare jobb, du kan inte bara jobba 3 mån och få den högre lönen. Blev det något klarare? ;)

Menar du att vi kan börja tillverka i april 2010 eller att bebin kan födas då?
Jag kommer inte byta jobb och är tillsvidare anställd och har i april jobbat i två år där.
Sambon "tjatar" ganska ofta om bebisar nu för tiden och jag har förökt stänga av mitt inre rop om bebis då jag inte vill ge upp en massa saker pga ekonomin men det är inte så lätt när jag egentligen vill och han ständigt påminner mej.
Men om FP-beloppet bara baseras på den nya lönen så har jag nästan samma pengabelopp i månaden som mammaledig som jag har i dagsläget plus att sambon ju kommer få samma hjöning som jag och då kan vi ju utan tvekan leva som idag.

Har du jobb beräknas din ersättning på vad du förlorar under året du är hemma med barnet.
Har du inte jobb, tex jobbar timmar, ob och sånt, kollar de bak i tiden vad du tjänat.

Min son föddes i oktober 2007. Min FP beräknades på min månadslön jag hade då i oktober (månadslön*12) sen i april fick jag löneförhöjning precis som alla andra, och då höjdes oxå min ersättning från samma datum, så den nya månadslönen*12 blev grunden för min FP.
Sen blev jag ju gravid igen när första barnet var 1½ år. Då har Fk en premie som gör att jag kommer få samma ersättning med andra barnet fast jag sänkt min SGI! (nytt jobb)

Blir du gravid i kväll ;) kommer bebis i typ i juli 2010 och då kommer eran FP beräknas på eran april 2010 lön.

Allstå FK är skitsvår!

Men eftersom vi vet att Nikki och hennes sambo har jobb, så vet man oxå att er FP kommer att beräknas på er aprillön 2010 :)

Man har dessutom rätt att gå ner i arbetstid (minns inte hur länge) utan att SGIn påverkas.
Är man inte gravid och går ner i arbetstid så sänks ju även SGIn efter det.

Tack för dina svar:)
men fler frågor dyker upp.....

Men kommer det fortfarande grundas på den lönen i april 2010 om man oxå alltid jobbar in OB+andra tillägg som disponibla dagar och månadsschema tillägg osv? Måste man kanske då ha jobbat i ett år för att dom ska ha nått att gå efter?

Vart går gränsen för hur mycket man kan få ut på FP?
Har för mej att jag läst någonstans att oavsett om man tjänar 34 000kr eller 50 000 kr så får man ändå lika mycket då det finns ett tak någonstans?

Du som kan allt det här med FP;)

(förlåt Nikki för jag lånar din tråd lite...)

När är det man måste jobba 6 månader för att få högre SGI? Om man jobbar på andra barnet?
Min son är nu 10 månader, kan vi i princip bli gravida när vi vill utan att SGIn ändras?
Och det här med att 1a barnet måste vara under 2,5 år innan man blir gravid med nästa, varför? Och vad händer om 1a är äldre än 2,5 när man blir gravid?

Vore supersnällt om du kunde förklara:bow:

Har aldrig jobbat ob innan sonen föddes, men det ska ju räknas med i grunden och då kanske de kollar bakåt i tiden om man inte har som jag hade på senaste jobbet ett rullande schema. Då är det ju superenkelt att räkna ur hur mkt ob det blir på ett år.

Högsta ersättningen FK betalar ut är 910 kr/dagen (En SGI på 428.000kr) Vilket är en månadslön på ungefär 36.700kr, så fast du tjänar mer än de får du "bara" 910 kr.

Weed:
Din SGI är skyddad fram till din son blir 12 månader gammal. Efter det måste du jobba/arbetslös/plugga 100%, ta ut minst 5 FP-dagar/vecka eller t.ex. jobba 75% och ta ut 25% i Fp för att behålla samma SGI. Går du ner i arbetstid och inte tar ut FP för att fylla upp timmarna, kommer din SGI beräknas om på din deltidslön (dvs blir du sjuk eller går på HP kommer du få 80% av din heltidslön i ersättning)
Blir du gravid innan sonen fyller 1 år och 9 månader behåller du samma FP med andra barnet. Även om din SGI sänks/nollas där i mellan. Det är en snabbhetspremie FK har och det har inte med SGIn att göra.
Är eran son äldre än 1 år och 9 månader när du blir gravid med nästa kommer din SGI du har när 2an föds vara grunden för din FP.

Jag t.ex. blev ju varslad när jag var hemma med sonen, fick sen nytt jobb och min SGI är ju grundad på lönen från nya jobbet som är lägre än min förra lön. Så min sjukskrivning nu är ju grundad på nya jobbets lägre lön. Och skulle jag sökt HP skulle det grundats på nya lönen medans FP sen är samma som med sonen (dvs högre)

För att jobba upp sin SGI behöver du ju bara få högre lön, jag höjde min SGI när jag var föräldraledig, sonen var 5-6 mån gammal. Ringde bara till FK och sa att jag fått löneförhöjning så fick jag högre FP från samma dag jag fick löneförhöjning. Då hade jag inte jobbat på 9-10 månader!

Får jag komma med en fråga också?

Vad grundas föräldrapenningen på om man pluggar?

Jag blev arbetslös i december och hade då jobbat i två år men hade inte fast jobb. Efter det gick jag på a-kassa tills jag började plugga.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar