Asko
Trådstartare
Ja det förstår jag och jag uppskattar verkligen alla inputs ni kan ge och har gett även om jag inte alltid kan svara på frågorna, för trots att jag äger en tredjedel så vet jag skamset litet om siffrorna runt det (inklusive energideklarationen ). Jag vill inte fråga min pappa om siffrorna heller för han skulle bli helt förkrossad/förbannad/besviken om han visste att jag funderade på att sälja/hyra ut det i framtiden (trots att han då inte vore här). Det vore kanske bäst att vänta tills det är nödvändigt för att verkligen räkna på allt för att se om det kan gå ihop eller inte, men samtidigt så känner jag att det inte kan skada att försöka vara förberedd?Det är ju samtidigt lite svårt att hjälpa till att ta fram de siffror som är helt specifika för just ditt hus. Vi vet ju inget om vilka reparationer som är nära föreliggande, om det finns saker som tex avlopp som kommer att behöva uppdateras osv. Jag vet inte ens hur stort det är?
Vad gäller elen så får du räkna på två olika summor, en för sommaruthyrning och en för helår, men jag är väldigt tveksam till ekonomin i att värma upp ett oisolerat hus, (1-glasfönster?) med el under vintern? Isåfall hade jag hyrt ut det utan el så får de som hyr på lång tid betala själva. (Inte_ung har koll på sånt där.)
Har det någonsin gjorts någon energideklaration? Då får man ju ett bra hum om elen, annars får du utgå ifrån vad ni använder nu när ni semestrar i det.
Om vi pratar om huvudbyggnaden (det är nog den som är "bäst" då den andra byggnaden inte är renoverad på länge) så har min pappa renoverat ett rum i taget varje sommar under en period (från början på 2000-talet till ett par år sedan gissar jag på). Så även om det inte är helt nyrenoverat så är det fortfarande ganska fräscht och välomhändertaget, det är "bara" ett sovrum och andra våningen av trapphallen som inte är renoverat. Det är fyra rum (plus ett utrymme vid trappan som inte räknas som ett rum men används som gästrum ibland) + kök/matsal/hall och toalett/duschrum på två våningar.
Ja, jag tror också att elkostnaden för att värma upp ett oisolerat hus (med 1-glasfönster) skulle vara vansinnigt hög på vintern, därför känner jag stor tvekan inför det Men skulle inte vara så dumt om hyresgästen fick betala elen själv. Snälla, @Inte_Ung har du tips/tankar/råd på angående att hyra ut utan el?