ekologisk ringormsbehandling?

ginnies

Trådstartare
Vi har ju en liten, liten ekologisk amkobesättning.
Varje år får kossorna var sin kalv.
Det blir mestadels tjurar, av någon underlig anledning. I år 6 tjurar, 1 kviga.

Därför har vi köpt en kvigkalv från en annan ekologisk mjölkkobesättning.
Ikväll såg det ut som den hade ringorm.:confused:Jag ringer vet. i morgon, men är det någon som redan nu vet om ekologisk behandling finns?

Har under alla år aldrig haft detta , så jag vet inget.

Sv: ekologisk ringormsbehandling?

Isolera om det inte är för sent!
Har du väl fått in smittan är det oftast bara vaccination som gäller om man vill bli fri.
Vad som är godkänt att behandla med enl KRAV? vet jag inte.
Imaverol(licens dyrt) är det enda medlet med indikation på ringorm.
Virkon nästan lika bra, mkt billigare. Jodopax i sprit är ett annat alternativ.
PL

Du får behandla självklart, krav eller ej.. Just kravalternativ finns det inte.
Det är väl i just förebyggande syfte det inte är tillåtet att vaccinera/avmaska och sådant. Arbetade dock i en Eko/krav mjölkkobesättning med 75 årskor där det var ett rejält utbrott för ca 4 år sedan och de vaccinerar fortfarande alla sina kalvar så vad den gränsen går är nog lite svävande.. Ringorm finns alltid kvar i inredning och så vidare och kan "blomma" upp igen under "gynsamma" förhållanden som ex förra året då sommaren var så fuktig och blöt. Då fick min nuvarande "ladugård" ett utbrott trots att dom vaccinerat sen minst 10 år tillbaka och inte haft utbrott på ca 15 år.
Finns säkerligen olika varianter ringorm också. Klurigt det där men det är lättbehandlat i alla fall (om man har hyggligt tama djur..;) ) Hoppas självklart att det inte är ringorm kvigan har förresten!!
Mvh KO-Linnea

Isolera om det inte är för sent!

Virkon nästan lika bra, mkt billigare. Jodopax i sprit är ett annat alternativ.
PL

Den har varit isolerad hela tiden eftersom det är den enda som är hemma utan komamma.

Men virkon har jag hemma, en oanvänd burk, köpte den för tilltänkt tvätt av kalkonhuset. Jag trodde den användes för desinfektion av stallar enbart?

Ringer imorgon igen, missat teletid. Tack för hjälp.

Ringorm finns alltid kvar i inredning och så vidare och kan "blomma" upp igen under "gynsamma" förhållanden som ex förra året då sommaren var så fuktig och blöt.

Kalven bor i en box med tillhörande utehage.
Kan ringormen även finnas kvar i hagen utanför?

Boxen används aldrig till andra nöt, däremot har vi större kalvningsbox intill, jag antar att smittan kan ta sig dit också?

Vill veterinären vaccinera låter det som det är bäst.?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Takire
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka