Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

Sv: Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

Stavar tydligen lika illa som du trots att jag använder googels översättning.

Gammal bondepraxis förespråkar träck från en annan individ med frisk tarmflora. I bland ser man (hör man) att vissa hästar även självmant äter träck från andra hästar vilket är ett naturligt beteende för att själv stabelisera upp en rubbad tarmflora.

Det har under senare åren exploderat produkter på marknaden från flertalet foderleverantörer som i sitt sortiment saluför "mag tarm balans". Varför vet jag inte exakt med det finns på markanden för dagen en mängd bra produkter.

Man får inte på detta forum göra reklam men man får ventilera sin erfarenhet och och en sökning på mag tarm balance med bokstaven p först i alfabetet är enligt min erfarenhet det jag främst rekomenderar.

Nu lämnar jag denna tråd för goda råd börjar bli dyra.

Hej man!! don´t worry about the spelling, as long as we understand each other.
I thought you meant "Stabelize" the intestinal bakteria count.
I mentioned earlier one can introduce excretion from a healthy horse, or as you mention market produkts.
For injestion of toxic feed I think the horse would need more than horse shit!
Others may know more, I know Coal Tablets are use for absorbing toxins in us humans.
I would think a vet would know what too do!

Jag tänkte mer på fångrisken av havren och eventuellt gräs. Ekollonen vet jag inte. Jag kan inte garantera att det skulle hjälpt i detta fallet, men jag har enormt goda erfarenheter av det. Jag tror absolut inte att det skadar och det är definitivt en åtgärd jag skulle gjort tillsammans med annat:)

Så du menar att det skulle fungera? 5 mått Probimin till exempel?

Sånt använder vi till lindriga tarmstörningar..
Men till en massiv förgiftning så undrar jag :confused:

Äsch..vetten skall komma nån dag här. Frågar henne i stället...

Kan vara bra att veta hur man agerar i akutstadiet..
Och då om man säkert vet vad hästen nu har stoppat i sig.

AM

är intresserad om du få ett svar!
Som jag sa tidigar har min egen ättet ekolen, allt jag kunde tänke mig då var
"komma du inte att bli sjuk av detta då kan det inte vara så färlig"
Jag räckna med att med Belly Deep Grass han börda vet bättre än jag vad han behöve stoppa i sig.
Nature takes care of her own

Så du menar att det skulle fungera? 5 mått Probimin till exempel?

Sånt använder vi till lindriga tarmstörningar..
Men till en massiv förgiftning så undrar jag :confused:

Äsch..vetten skall komma nån dag här. Frågar henne i stället...

Kan vara bra att veta hur man agerar i akutstadiet..
Och då om man säkert vet vad hästen nu har stoppat i sig.

AM

Nu va det ju ingen förgiftning och det framgår att man inte säkert vet vad hästen har stoppat i sig. Det vi vet är att hästen för dagen inte uppvisar något nedsatt allmäntillstånd.

5 mått probimin som en engångsåtgärd fungerar absolut inte, däremot 20ml med var 4:e timmes intervaller under dom första tre dygnen i det akuta läget och därefter 15 ml var 6:e timme dygn 4 till 7 och därefter 15ml var 8:e timme ytterligare en vecka fungerar. Sedan i rent underhållssyfte (vilket inte skadar) var 12:e timme 10ml i samband med den dagliga kraftfodergivan.

Fråga gärna din Vet,, det finns flera kliniker runt om i Sthlm (med omnejd) som har just probimin till försäljning och rekomenderar det både i det akuta stadiet och som förebyggande åtgärd.

Vad är det Ni använder för att stabelicera tarmfloran vid en massiv förgiftning???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka