Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

Sv: Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

hästen mår fortfarande bra
står inne med lite hö och vatten, har fått diarsanyl och lätt motion - på veterinärens inrådan. Och jag har fått rådet att vänta med butta eller liknande tills hästen får ont, om hon får det.
Det är en erfaren hästveterinär jag har kontakt med, slängde ut frågan här först innan jag fått tag i denne, för att se om jag kunde få några kloka svar här. Jag kan tackochlov själv sålla bort det som känns irrelevant.

.

Tur att hästen fortfarande mår bra. Faran är väl över om några timmar.

Man ska naturligtvis följa veterinärens råd.:) Det är ju egentligen självklart.

Nu är inte jag veterinär. Men efter att ha rehabiliterat min ponny från att ganska allvarligt fånganfall så har jag insett att det i stort sett är omöjligt att följa veterinärernas råd när man har en fånghäst. Du får nämligen helt olika råd beroende på vilken veterinär du rådfrågar. Och det tycks inte alltid spela någon roll om veterinären är en erfaren hästveterinär eller inte. Du kan tex inte stänga in en häst i en box med order om att den ska vara helt stilla och samtidigt motionera den.:confused: Hur gör man då?:cry:

Jag tog reda på de senaste råden för hur man behandlar fång, baserat på de forskningsstudier som finns inom området.

Jag har svårt att se varför man skulle ge diarsanyl till en insulinresisten ponny. Detta innehåller, citerat från apotekets hemsida:

"Diarsanyl innehåller lättsmält socker, elektrolyter, vatten, montmorrillonitlera och prebiotika i form av fruktoligosackarider. Leran kan normalisera avföringen och minska näringsförlusterna. Prebiotikanstimulerar tillväxten och/eller aktiviteten av de nyttiga tarmbakterierna."

Varför ska man ge lättsmältsocker och fruktoligosackarider till en häst som man enligt de vetenskapliga råd som finns inte bör äta socker och där man egentligen inte vet hur fruktoligosackariderna tas upp i systemet? Det är möjligt att det kanske är lämpligt att ge till en icke IR fånghäst men jag undrar det och hade faktiskt aldrig tagit chansen.

En IR häst bör röra på sig för då förbättras insulinsignalen i cellerna. Men en häst med akut fång bör inte röra sig alls för då är risken stor att lamellerna inuti hoven skadas ännu mer. Den bör egentligen helst ligga ner men det är ju omöjligt.

Jag har inte träffat på en enda rekommendation, grundad på den forskning som finns, som säger att man bör motionera en IRhäst under ett pågående fånganfall. Alla rekommendationer om motion gäller hästar som klarar av att röra sig.

Det är klart att du ska sålla bland svaren du får. Det bör man naturligtvis alltid göra.

Lycka till med den lilla ponnyn.

Det jag menar är att varför behöver enligt dig Coari utveckla sitt svar när det går utmärkt för dig att ge rådet att skippa tex. djävulsklo osv. Om du behöver råd hur man stabiliserar tarmfloran ringer du väl vet? Resonemanget tar liksom ut sig självt.

Ja, men så dumt av mig! Det ska jag självklart tänka på till nästa gång :D!

Till TS:
Hoppas att lilla ponnyn mår bra fortfarande! Uppdatera gärna :)!

Fast enligt TS har ju inte hästen haft akut laminitis och då är det ju bättre att rensa ur kroppen så fort som möjligt utifall att det skulle komma.
Jag hade nog också skippat massa medel och bara kört på hö, vatten och lite motion.

Har tre stora ekar i min hage (som är ca 1,7 ha) Det har gått hästar där i 18 år och ingen har någonsin blivit sjuk av ekollon. Hade jag däremot haft en fånghäst så hade jag nog inte låtit den gå där. Nu rymde ju ts häst och sånt kan man aldrig skydda sig mot till hundra procent, speciellt om man har en uppfinningsrik liten ponny. Däremot så tror vi att en av hästarna hos oss fick kolik efter att ha ätit gamla eklöv i november, men det är också första och enda gången någon har blivit sjuk av ek i så fall. Vad jag undrar är om ekollon egentligen är så farliga i "normal" mängd? Alltså den mängden som plockar i sig lite då och då. Vad eller vilket ämne exakt är det i såfall i ekollon som är så farligt? Innehåller dom inte massor av jättenyttiga fettsyror bland annat? Har märkt att vissa hästar gillar dom jättemycket och vissa äter bara lite.
Och en sak till som gör mig lite förundrad här på Buke är att när någon stackare ställer en fråga eller vill ha tips, så för den garanterat en massa dumma påhopp av en del här. Det är väl för guds skull ingen som med flit släpper ut sin häst eller låter den äta farliga saker! Jag tror att den myckna havren kan vara farligare än ekollonen i så fall för en fånghäst.

Har tre stora ekar i min hage (som är ca 1,7 ha) Det har gått hästar där i 18 år och ingen har någonsin blivit sjuk av ekollon. Hade jag däremot haft en fånghäst så hade jag nog inte låtit den gå där. Nu rymde ju ts häst och sånt kan man aldrig skydda sig mot till hundra procent, speciellt om man har en uppfinningsrik liten ponny. Däremot så tror vi att en av hästarna hos oss fick kolik efter att ha ätit gamla eklöv i november, men det är också första och enda gången någon har blivit sjuk av ek i så fall. Vad jag undrar är om ekollon egentligen är så farliga i "normal" mängd? Alltså den mängden som plockar i sig lite då och då. Vad eller vilket ämne exakt är det i såfall i ekollon som är så farligt? Innehåller dom inte massor av jättenyttiga fettsyror bland annat? Har märkt att vissa hästar gillar dom jättemycket och vissa äter bara lite.
Och en sak till som gör mig lite förundrad här på Buke är att när någon stackare ställer en fråga eller vill ha tips, så för den garanterat en massa dumma påhopp av en del här. Det är väl för guds skull ingen som med flit släpper ut sin häst eller låter den äta farliga saker! Jag tror att den myckna havren kan vara farligare än ekollonen i så fall för en fånghäst.
Om du har så stora hagar så skulle det väl inte vara nåt större jobb att stängsla in ekarna i din hage?
Ekollon är giftigt och ingen häst skall äta ekollon överhuvudtaget,du har tur om dina hästar mår bra.
Hur stor koll har du på hur mkt de verkligen pillar i sig,när en häst väl fått en skadad lever och njurar pga av förgiftning är det liksom redan för sent..
Varför chansa?
Att vissa "gillar dem jättemkt" innebär inte att de är nyttiga på nåt sätt!!
Hästar kan bli maniska på att äta dem och förstår inte att de är giftiga,dödsfall bland hästar är vanligt i tex England där de förätit sig på ekollon.
Till slut tar turen slut och även om hästar överlevt i 18 år i hagen så en vacker dag har du en individ som blir dålig.Är det då värt att ha chansat ?
Du är lyckligt lottad med stor hage,att stängsla bort tre ekar gör knappast hagen för liten ,så på med stövlarna och sätt upp staket!;)

???? Nu förstår jag nog inte vad du menar, alls. Varför skulle JAG ringa veterinär? Det är inte JAG som är ts.

Varför skulle man vilja ge ett naturmedel (djävulsklo i detta fall) till en häst som riskerar att få fång? Hur ska man veta dosen, etc? Är det inte bättre att ta bort allt förutom hö och vatten? Varför skulle det vara fel att rådfråga en (eller flera) veterinärer på stora djursjukhus. TS säger ju att hon har problem med att få kontakt med en bra hästveterinär.

Macken är utt och cycla som vanligt :laugh:

Din hälsåkure, gamle beprövad "hö och vätten + vetrenär" :bow: :bow:

Corie:
Tärmflor, månge sätt, fil, yogert, gamle stallmäster trick är att lägg fräsk skit från en frisk häst i krubben.
Ameo har inte sägt hästen är dålig i magen så det finns inget att behändla, än.
HÄST PÅ RYMEN! :devil:
rätt vanlig den här års tiden. Det ingår i häst ägendet :)

hästen mår fortfarande bra
står inne med lite hö och vatten, har fått diarsanyl och lätt motion - på veterinärens inrådan. Och jag har fått rådet att vänta med butta eller liknande tills hästen får ont, om hon får det.
Det är en erfaren hästveterinär jag har kontakt med, slängde ut frågan här först innan jag fått tag i denne, för att se om jag kunde få några kloka svar här. Jag kan tackochlov själv sålla bort det som känns irrelevant.

Och coari, det är ju toppen om du aldrig har haft några trasiga eller strömlösa staket, så du aldrig har haft några hästar på rymmen. Min lilla goding passade på att rymma när hon upptäckte att maken glömt sätta i sladden efter att ha bytt ut ett grindhandtag i en annan hage. Konstigare än så behöver det inte vara, om lilla hästen längtar ut ur hagen...
Om jag hade en så känslig ponny som vill rymma skulle jag själv se till att byta grindhandtag och kolla strömmen,inte fan skulle jag lita på gubben ha ha;)
Man får dubbelkolla allt och dessutom regelbundet mäta styrkan i elen med mätare,9 ggr av 10 har strömmen varit dålig en längre tid när de smarta små rymmer.
Jag ser alltför många staket med övervuxna eltrådar eller utslitna trådar som inte leder ström runt hagen.
Ditt staket kanske är tip top men tyvärr alltför vanligt att det inte är det:cool:
Lycka till med din ponny och jag hade gett tex Probimin för tarmfloran och sett till att gubben betalt ev tillskott och veterinärräkning,då glömmer han aldrig mer att sätta på strömmen!:p

HÄST PÅ RYMEN! :devil:
rätt vanlig den här års tiden. Det ingår i häst ägendet :)
FEL!
Ovanligt med hästar på rymmen om man har bra staket och normaltrygga hästar.
Det ingår i hästägandet att hålla staket i gott skick och förhindra skador på hästarna.
Allt annat är att skylla ifrån sig av ren slöhet och okunskap.:angel:
Olyckor tex bilar som kör ner staket eller vilda djur som sätter hästar i sken är en sak men mkt ovanligt.
Vanligaste orsaken till hästar på rymmen denna årstid är dåliga staket och övervuxna elband=svag ström i tråden.
När mätte du värdet i ditt staket senast tex och vad var värdet?
Hur ofta byter du ut elband?
Du kanske är duktig men alltför många leker rysk roulette.
Ett tips till trådskaparen är att använd mobilen att påminna dig dagligen (eller gubben;)) ställ in mobilen på kom ihåg larm att kolla strömmen är på! ,eller om man har en ponny som får beta max 2 timmar tex .lätt att komma ihåg om mobilen larmar.:idea:

Fast njae, man kan se mkt djur på rymmen denna period, inte alltför ovanligt att djurägarna låter betena blir mer än väl nerbetade och väntar in i det sista med att börja stödutfodra och/eller ta in sina djur och då börjar de försöka hitta annat och kan därmed också råka hitta en svacka i staketet osv.

det är nog en del av det skutt syftar på ;) dvs sköter man sina hästar som sig bör finns ingen särskild säsong då de rymmer. eller är rymningsbenägna ö.h.t.

*hugger sista*
Tänk vad allt alltid måste dras till sin spets... :grin:

1. Ponnyn ifrågan har INTE någon akut fång, ÄN... Det är inte så att fången utvecklas i samma sekund som hästen intar för mycket mat av olämplig sort, utan det tar ett tag. Jag har sett till att motionera henne för att hålla nere blodsocker- och insulinnivåerna. Hon har INTE minsta lilla ont i sina fötter utan galopperar glatt runt i paddocken utan att jag ens jagar henne.... Det är först när inflammationen och smärtan kommer som man bör vara försiktig med rörelse, för hovarnas skull.

2. Det jag var mest rädd för var faktiskt ekollonen och att de skulle kunna ställa till det när de kombinerades med för mycket havre. Än så länge är allt lugnt, som sagt.

3. Ponnyn ifråga är ingen rymmare i normalfall, jag tror att det mest var en slump att hon upptäckte att det inte var ström i staketet. Och då fick hon väl en flashback från sin unghästtid (för 10 år sedan!!) då hon hade en period när hon gick som hon ville genom staketen.
Vi har nu upptäckt att en stor gren (typ 30-40 cm i diameter) trillat ner från ett träd i en annan ände av staketet och via "Minsta motståndets lag" gör detta att strömmen blir sämre i resten av stängslet. Maken är ute och lagar staket just nu, så när lilla fröken kommer ut nästa gång kommer hon få en ordentlig smäll på nosen (av staketet) när hon försöker smita ut.
Staketet i hagen där hon går är det inget som helst fel på och där ligger inget gräs eller sly över trådarna. Men hon går i en hage utan gräs och jag kan förstå om man söker sig därifrån om möjlighet ges.

4. Angående Diarsanyl så har (häst-)veterinär tidigare sagt till mig att leran som den innehåller kan hindra tarmen från att ta upp skadliga ämnen.
I övrigt har hästen även fått bakjäst, som hjälper till att skapa en mijlö i tarmfloran som är gynnsam för de goda bakterierna.

Jag betackar mig i övrigt för kommentarer som antyder att min hästhållning är bristfällig. Jag har till och med papper från Länsstyrelsen om att den INTE är det, efter en onödig anonym anmälan.

det är nog en del av det skutt syftar på ;) dvs sköter man sina hästar som sig bör finns ingen särskild säsong då de rymmer. eller är rymningsbenägna ö.h.t.

Och om man ska gissa vad folk syftar på så hade du kunnat gissa på att jag menar främst de som TROR att det är ok med bete osv för det är ju fortfarande grönt ;)

*hugger sista*
Tänk vad allt alltid måste dras till sin spets... :grin:

1. Ponnyn ifrågan har INTE någon akut fång, ÄN... Det är inte så att fången utvecklas i samma sekund som hästen intar för mycket mat av olämplig sort, utan det tar ett tag. Jag har sett till att motionera henne för att hålla nere blodsocker- och insulinnivåerna. Hon har INTE minsta lilla ont i sina fötter utan galopperar glatt runt i paddocken utan att jag ens jagar henne.... Det är först när inflammationen och smärtan kommer som man bör vara försiktig med rörelse, för hovarnas skull.

Ja det blir lätt så på ett forum.Själv så tycker jag att de som anser att man som hästägare aldrig någonsin får göra ett misstag är ganska lustiga. Jag har slutat att bry mig om alla dessa "perfekta" hästägare som aldrig någonsin gör ett enda misstag eller råkar ut för ngt tokigt.

Jag är medveten om att din ponny inte har fått fång men kan ändå inte låta bli att kommentera ditt inlägg. Jag inser att vi nog inte ser likadant på en sådan situation. Det är klart att fången inte utvecklas i samma sekund som en häst tuggar i sig ngt. Det finns fånganfall där maten måste landa i grovtarmen innan det märks något på hästen. Detta tar ju lång tid. Men sedan finns det de fånganfall som startas av att en IR häst äter för mkt socker. De bör gå mkt snabbare. Och jag har nog förstått det som att om hästen är IR så kan det räcka med sockerrikt gräs eller en viss mängd havre för att fånganfallet ska starta. Fånganfall på IR hästar kommer ofta smygande.

Sedan håller jag inte med dig om att man som hästägare ska ha is i magen och lugnt vänta tills inflammationen kommer och hästen visar att den har ont. Då är det för sent att sätta stopp för processen. Det är nog alla veterinärer som är insatta i fångproblematiken överrens om. Det är ju bla det som är ett av de större problemen med sjukdomen, när hästägaren väl märker det är skadan redan skedd. Det gäller att till varje pris förhindra att inflammationerna startar.

Ja det är min bestämda åsikt om denna mycket plågsamma hästsjukdom. Jag skulle aldrig få för mig att släppa ut min fångponny om hon hade rymt så som du beskriver situationen. Jag hade aldrig suttit i lugn och ro och väntat på att hon börjar bete sig som en fånghäst. Varför ska jag utsätta henne för det?

Men jag tror inte alls att du har ngn dålig hästhållning bara för att du följer veterinärens råd. Att ta hand om en häst som är i riskzonen för fång är inte den lättaste utmaningen precis.

har jag sagt någonstans att jag släppt ut ponnyn och bara väntar på att hon ska bete sig som en fånghäst? Du har nog feltolkat det jag skrivit ganska ordentligt.

Det jag har sagt (menat) är att jag ser till att motionera henne så länge hon inte har ont. Och det finns inga tecken på smärta än så länge. Jag ger inget smärtstillande förrän det finns tecken på smärta och det finns flera skäl till detta, som jag dock inte tänker gå in på här då det inte är relevant för diskussionen.

Ponnyn står inne nu och äter hö och dricker vatten, har fått motion några gånger i paddocken. Och motionen ger jag för att hon ska göra av med energi/blodsocker som kommer från havren. Dottern ska ut och promenera med henne en runda till om en stund.

Och coari, det är ju toppen om du aldrig har haft några trasiga eller strömlösa staket, så du aldrig har haft några hästar på rymmen. Min lilla goding passade på att rymma när hon upptäckte att maken glömt sätta i sladden efter att ha bytt ut ett grindhandtag i en annan hage. Konstigare än så behöver det inte vara, om lilla hästen längtar ut ur hagen...

Jag tycker detta va onödigt "förtäckt" spydigt personangrepp på mig från din sida.

Du startar en tråd och jag delger mina erfarenheter av "rymmlingar", inte för egen del utan till dom som är frågande. Du svararar genom att erkänna att allt beror på rent jävla slarv som i slutändan kan leda till individens för all framtida välmående.

Att vissa rycker på axlarna och skriver som go dag yxkaft "varför göra si å så när det inte syns ngn symtom" bevisar bara deras egen syn på god hästhållning och det är inte lönt att ens kommentera ett inlägg på den nivån.

DU däremot förvånar mig oerhört med den erfarenhet och övrig hovkunskap du själv ofta deklarerar inneha genom att starta denna tråd,, secundärt tala om att det hela bottnade i rent slarv och okunskap,,

Två saker fick jag på min tid lära mig redan innan jag fick ansvara för min första häst.

1. Daglig omvårdnad och visitation av varje enskild individ.

2. Daglig kontroll av samtliga inhägnader att dom uppfyller grundkraven enligt vad lagen säger åligger varje enskild hästägare och,, vid eventuella reparationer så snart reparationen är utförd kontrollera att allt fungerar.

Konstigare än så är det faktiskt inte.

Det som däremot jag uppfattar som extremt konstigt är din "slutkläm", säg mig varför skulle en häst som trivs i sin hage längta ut i från den samma:confused:

Det som däremot jag uppfattar som extremt konstigt är din "slutkläm", säg mig varför skulle en häst som trivs i sin hage längta ut i från den samma:confused:
En liten häst som går i en hage utan gräs, som får hö att äta i stället och då inte i obegränsad mängd, längtar förmodigen ut till gräset utanför hagen. Hästen är inte så klok att den kan förstå att den kommer bli sjuk om den går på gräsbete.

har jag sagt någonstans att jag släppt ut ponnyn och bara väntar på att hon ska bete sig som en fånghäst? Du har nog feltolkat det jag skrivit ganska ordentligt.

Det jag har sagt (menat) är att jag ser till att motionera henne så länge hon inte har ont. Och det finns inga tecken på smärta än så länge. Jag ger inget smärtstillande förrän det finns tecken på smärta och det finns flera skäl till detta, som jag dock inte tänker gå in på här då det inte är relevant för diskussionen.

Ponnyn står inne nu och äter hö och dricker vatten, har fått motion några gånger i paddocken. Och motionen ger jag för att hon ska göra av med energi/blodsocker som kommer från havren. Dottern ska ut och promenera med henne en runda till om en stund.

Jag håller inte med dig. Du skrev i ett tidigare inlägg att den galopperar runt i paddocken. det var det jag menade. Men det är kanske inte sant? Sedan skriver du att du ska vänta tills den får ont vilket för mig är detsamma som att den beter sig som en fånghäst dvs går på ett speciellt sätt, har svårt att vända osv.

Hur menar du egentligen?

jag tänker inte vänta tills den knappt kan röra sig innan den får medicin
men jag väntar tills det finns tecken på att smärta är på väg innan jag börjar medicinera.
Det är ju inte säkert att hon ens får något fånganfall den här gången och jag vill inte medicinera i onödan då medicinerna även har biverkningar, som jag vill slippa. DÄRFÖR väljer jag att avvakta tills jag kan ana att smärta är på gång.

en IR-häst bör röra på sig
en häst med aktiv fång bör inte göra det
kan vi vara överens om det?

jag tänker inte vänta tills den knappt kan röra sig innan den får medicin
men jag väntar tills det finns tecken på att smärta är på väg innan jag börjar medicinera.
Det är ju inte säkert att hon ens får något fånganfall den här gången och jag vill inte medicinera i onödan då medicinerna även har biverkningar, som jag vill slippa. DÄRFÖR väljer jag att avvakta tills jag kan ana att smärta är på gång.

en IR-häst bör röra på sig
en häst med aktiv fång bör inte göra det
kan vi vara överens om det?

Jag tror att vi egentligen menar samma sak - nästan. Skillnaden är att jag anser att du vill vänta för länge med att sätta in behandlingen. Jag fattar att du inte tänker vänta tills hästen är så pass dålig så att den knappt kan röra sig.

Jag menar att det är för sent när vi märker att inflammationen har satt igång. Då har lamellerna redan börjat gå sönder, hästen får en förstärkt puls i benen och börjar avlasta (oftast) frambenen. Jag vill förhindra att det går så långt.

Jag antar att faran snart är över din ponny och det är ju tur.

Men diskussionen är intressant eftersom det är detta som är så svårt att veta för den som har en IR fång häst.

Jag tror att vi egentligen menar samma sak - nästan. Skillnaden är att jag anser att du vill vänta för länge med att sätta in behandlingen. Jag fattar att du inte tänker vänta tills hästen är så pass dålig så att den knappt kan röra sig.

Jag menar att det är för sent när vi märker att inflammationen har satt igång. Då har lamellerna redan börjat gå sönder, hästen får en förstärkt puls i benen och börjar avlasta (oftast) frambenen. Jag vill förhindra att det går så långt.

Jag antar att faran snart är över din ponny och det är ju tur.

Men diskussionen är intressant eftersom det är detta som är så svårt att veta för den som har en IR fång häst.
Det finns en bra anledning till att vänta med behandlingen i det här fallet. Man måste väga för- och nackdelar mot varandra i varje enskilt fall.
En annan gång och med en annan häst kanske läget är annorlunda.

Men jag är nyfiken på varför det skulle vara fel att låta en IR-ponny med friska fötter springa fritt i paddocken, för det lät på ett tidigare svar som om det vore helt galet. Ge mig ett bra argument.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka