Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

Sv: Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

Men jag är nyfiken på varför det skulle vara fel att låta en IR-ponny med friska fötter springa fritt i paddocken, för det lät på ett tidigare svar som om det vore helt galet. Ge mig ett bra argument.

Jag tycker inte att man kan vara säker på att en IRponny med risk för att få fång har friska fötter efter att ha varit på rymmen och ätit ekollon (och gräs?) och några kg havre (en shettis?).

OM den motioneringen sker de närmaste timmarna efter att ponnyn varit på rymmen så kan man vara lika säker som vilken annan dag som helst.
Ska man resonera så, så kan man lika gärna ställa hästen i en box och aldrig röra på den någonsin, eftersom det alltid finns risk att den har en liten inflammation på gång. Riktigt så känsligt har jag aldrig ansett det vara och kommer inte heller göra. DÄR skiljer sig våra åsikter ordentligt.

OM den motioneringen sker de närmaste timmarna efter att ponnyn varit på rymmen så kan man vara lika säker som vilken annan dag som helst.
Ska man resonera så, så kan man lika gärna ställa hästen i en box och aldrig röra på den någonsin, eftersom det alltid finns risk att den har en liten inflammation på gång. Riktigt så känsligt har jag aldrig ansett det vara och kommer inte heller göra. DÄR skiljer sig våra åsikter ordentligt.

Min häst är inte alltid på rymmen och äter havre(det har hon inte lyckats med hittills) och annat. Så för mig är det inget problem, hon måste inte stå i box alltid.;)

Dear Ameo:
Först vill jag säjer vad tråkig det är att höra om ett "änmällning" mått dig.
Det har varit stunder där vi har haft olika åsikter, men jag själv har aldrig uppfätta dig i dina brev som ett dålig häst äger, snärer en som är valdig mån om sina häster.
Jag bli så trott på "bleeding hear self rightous do gooders".
I mitt tyck har du gört det rätta för din häst:
Bara en sak jag inte förstå? värför vetrenären ordenera Box Villa? Mitt erfarenhet har alltid varit att om hästen har förättet sig då måste den utt och gå!
What goes in must come out!

Häster har inte läs lag boken att dom få inte gå ur sina haga!
Höst störmer, ström avbrott, shit happens.

Senast ändrad:

jag tänker inte vänta tills den knappt kan röra sig innan den får medicin
men jag väntar tills det finns tecken på att smärta är på väg innan jag börjar medicinera.
Det är ju inte säkert att hon ens får något fånganfall den här gången och jag vill inte medicinera i onödan då medicinerna även har biverkningar, som jag vill slippa. DÄRFÖR väljer jag att avvakta tills jag kan ana att smärta är på gång.

Här håller jag med dig liksom att jag har full förståelse för Forest Autumn:s resonemang. Med tanke på tidigare sjukdomsbild och den miljö den (normalt) lever i så är dom tillfälliga foderförändringarna så stora att det borde leda till en om inte annat reaktion.

Som du känner till så är den kritiska tiden 24-48 timmar efter intag av foder innan ett utlösande förgiftnings symtom innträffar och under dessa första 2 dygn skulle i alla fall jag rekomendera mer vila än rörelse.

*hugger sista*
Tänk vad allt alltid måste dras till sin spets... :grin:

Vissa kommentarer är verkligen förvånande :confused:

Att diskutera ett staketförhållande är knappast rådgivande angående om hur man skall göra då en häst i riskzon stoppat i sig både havre, gräs och ekollon (!)

(sedan KAN ju hästar bli skrämda av diverse orsaker. För en mindre ettårig (travare) är det fullt möjligt att hoppa över ett 1,50 staket med reglar och starkström ovanför reglarna. Detta kan dom göra utan att ens ta sats. Det såg vi idag..och eftersom ingen häst tidigare ens funderat i dom banorna så har vi heller inte höjt staketet. Finns nog en här som tycker vi är väldigt slarviga men sån inställning skiter vi fullständigt i. :D )

Själv följde jag enbart tråden för att se, och lära mig, hur man skall agera då skadan är skedd.

Men vissa hugger och klankar och skall vara världsbäst.
Sådana hästägare går under "kategori dryg" då dom varken lär ut nåt vettigt här eller är själva mottagliga för andras funderingar.

Dom har helt enkelt inga svar utan bara för sitt höga nöjes skull, leta fel med frenesi..

Men hur var det nu då? Hur skall man t.ex. agera då en häst har stoppat i sig "farligt ämne" i större mängder?
Man ringer givetvis vetten men funderar som första åtgärd.

Det har inte hänt hos oss men vi har heller inga ekar..Men det finns säkert annat som en häst säkert skulle trycka i sig, mot sitt eget bästa...

AM

Bara en sak jag inte förstå? värför vetrenären ordenera Box Villa? Mitt erfarenhet har alltid varit att om hästen har förättet sig då måste den utt och gå!
What goes in must come out!

Häster har inte läs lag boken att dom få inte gå ur sina haga!
Höst störmer, ström avbrott, shit happens.
Mja, veterinären har inte direkt sagt att hon ska så kvar i boxen, men vi har något problem med strömförsörjningen till staketet som vi inte lyckats lösa än (det borde funka med funkar inte ändå, felsökning pågår), så DÄRFÖR har hon fått stå kvar inne. Men hon har varit ute och rört på sig i paddocken ett antal gånger per dag, för jag håller med om att hon borde röra sig.
Här håller jag med dig liksom att jag har full förståelse för Forest Autumn:s resonemang. Med tanke på tidigare sjukdomsbild och den miljö den (normalt) lever i så är dom tillfälliga foderförändringarna så stora att det borde leda till en om inte annat reaktion.

Som du känner till så är den kritiska tiden 24-48 timmar efter intag av foder innan ett utlösande förgiftnings symtom innträffar och under dessa första 2 dygn skulle i alla fall jag rekomendera mer vila än rörelse.
Hon har, som sagt, fått både vila och rörelse.
Står hon helt stilla kan det gå åt skogen för det och rör hon sig så har det andra nackdelar. Oavsett hur man gör så blir det ju fel på något sätt, så jag följer min egen magkänsla och gör det jag tror är bra. Och det verkar ju ha varit rätt val, som det ser ut just nu.
Än så länge är hon pigg och symptomfri och det är nu 2 dygn sedan jag plockade hem henne från ekollonsamlingen i naturreservatet här intill. (och om någon undrar eftersom det är ett naturreservat, så har jag avtal med länsstyrelsen om att efterbeta där varje sommar efter "slåtter", så det är helt i sin ordning med häst där!)
Vissa kommentarer är verkligen förvånande :confused:

Att diskutera ett staketförhållande är knappast rådgivande angående om hur man skall göra då en häst i riskzon stoppat i sig både havre, gräs och ekollon (!)

(sedan KAN ju hästar bli skrämda av diverse orsaker. För en mindre ettårig (travare) är det fullt möjligt att hoppa över ett 1,50 staket med reglar och starkström ovanför reglarna. Detta kan dom göra utan att ens ta sats. Det såg vi idag..och eftersom ingen häst tidigare ens funderat i dom banorna så har vi heller inte höjt staketet. Finns nog en här som tycker vi är väldigt slarviga men sån inställning skiter vi fullständigt i. :D )
Eller hur!

Någon skrev att jag skulle låta gubben betala veterinärräkningen, så han lär sig att inte glömma strömmen. :grin: Ärligt talat, i vår familj jobbar vi MED varandra och inte emot. Det ÄR mänskligt att fela! Det kan få trista konsekvenser, men det får man reda ut på bästa sätt. Och oavsett vem som betalar räkningen så belastar utgiften den totala familjeekonomin. Fast nu behövde jag ju inte ens ta ut veterinären, då jag via telefonkontakt med min husdoktor har rett ut detta ändå. (han vet mkt väl vad jag kan och inte, har haft honom som husdoktor i bortåt 20 år...)

Själv följde jag enbart tråden för att se, och lära mig, hur man skall agera då skadan är skedd.
AM

Tråkigt att du inte själv med din erfarenhet bidrar till hur man kan förebygga skador.

Som nämts,, vilket är helt naturligt så kan många ggr skador inte förebyggas utan sker av yttre olyckliga omständigheter. I denna tråd anser jag inte att så har skett vilket även framkommer i många andra trådar..

Mitt råd är att du i alla lägen ska ge råd om du har ett nog så litet råd att ge i stället för att sitta tyst och lära dig hur man ska aggera när skadan redan är skedd..

Ditt deltagande och din kunskap kan i väldigt många fall bidra till hur många ska aggera för att förhindra att många skador uppstår.

Är inte ett forum till för att hjälpa frågande i stället för att sitta dolt och bara suga åt sig av andras olycka.

Tråkigt att du inte själv med din erfarenhet bidrar till hur man kan förebygga skador.

Som nämts,, vilket är helt naturligt så kan många ggr skador inte förebyggas utan sker av yttre olyckliga omständigheter. I denna tråd anser jag inte att så har skett vilket även framkommer i många andra trådar..

Mitt råd är att du i alla lägen ska ge råd om du har ett nog så litet råd att ge i stället för att sitta tyst och lära dig hur man ska aggera när skadan redan är skedd..Ditt deltagande och din kunskap kan i väldigt många fall bidra till hur många ska aggera för att förhindra att många skador uppstår.

Är inte ett forum till för att hjälpa frågande i stället för att sitta dolt och bara suga åt sig av andras olycka.

Du vet Coari..jag hör inte till den kategorin som yttrar mig om jag inte vet.

Och har även skrivit att jag vill gärna LÄSA om hur man AGERAR när hästen har BLIVIT förgiftad. För då kan jag LÄRA mig att agera så ifall vi blir drabbade.
JAg spekulerar inte, jag råder inte helt enkelt för att jag har ingen aning..svårt att fatta?

Det är liksom inte riktigt min stil att klandra, i detta fall Ameo, om hennes staketförhållande.
Därför att jag VET, att folk kan av diverse orsaker missa något..

Och det är då inte min uppgift att lära Ameo om att "nu ska minsann ert staket fixas"

För vad hjälper det henne då skadan är skedd och hästmagen är full med ekollon??

Och vet du vad? Din sista kommentar om att "suga i sig andras olycka"...
Du är på fel spår..Det är något som du däremot förverkligat här. Definitivt i ditt första inlägg, och hela din stil i övrigt också...:mad:

AM

Jag känner att jag måste förtydliga att min kommentar om hagar och staket på intet sätt var riktat till dig ameo, det var en kommentar till Leafhillranchs påstående att rymmande hästar är en naturlig del av vardagen och sånt man ska räkna med denna tid på året. För mig är det ren rappakalja, därav kommentaren. ser att det förefaller riktat till dig och det var absolut inte avsikten!

Jag känner att jag måste förtydliga att min kommentar om hagar och staket på intet sätt var riktat till dig ameo, det var en kommentar till Leafhillranchs påstående att rymmande hästar är en naturlig del av vardagen och sånt man ska räkna med denna tid på året. För mig är det ren rappakalja, därav kommentaren. ser att det förefaller riktat till dig och det var absolut inte avsikten!

Hösten är alltid den stora risk tiden! Ström avbrot från nerfälld tråd och staket, folk som springa i skogen och rör om viltet som springa genom.
Man kan inte gå i ängslan igenom livit att "det få inte hände :eek:" då är det bättre att hålla sig till guld fisk och inte häster.

Jag vet pricis vad och vem du syfta på macken, I just choose to ignore it.

*hugger knapp, KL*

Ponnyn mår förhoppningsvis bra och faran är över.

Men något jag anser försvann, och som är värt att lyfta fram dels för de som läser för att 'själv ha en aning om vad göra om oturen är framme', och de som i framtiden läser tråden är att KYLA KYLA och KYLA. Flera tipsade om det i början men sen försvann det i stängseldiskussioner osv.

Men det finns studier på att cryoterapi, kraftig kylning kan HÄVA/STOPPA fånganfall om det sätts in direkt. Ett fånganfall startar ju INNAN det utanpå syns minsta symptom. Och det är bara under den osynliga fasen man kan stoppa det. När symptomen syns kan man bara behandla symptom.

Men just om/när en häst kommit lös och man vet den ätit en massa olämpligt, då är den där informationen om kylning värdefull. I försöken kylde man med isvatten från carpus respektive has och ner, och under lång tid (hästarna stod i isvatten upp till den höjden). Det kan ju vara svårt för normalhästägaren, men att så mycket och ofta man hinner och orkar kyla, kyla och kyla och från has/carpus och hela vägen ner - inte bara hovarna alltså, utan även de stora blodkärlen ner till hovarna - kan med lite tur vara skillnaden mellan ett fånganfall och att slippa ett sådant. Men det ska då göras direkt. Det är aldrig 'försent' att kyla, det kommer lindra för hästen oavsett. Men tillräckligt mycket tillräckligt tidigt och man kan med lite tur häva.

Är hästen snäll och speciellt en kortbent som shettis kan man t ex ställa fossingarna i hinkar fyllda med isvatten och byta vattnet när det blir för varmt.

Det är iofs just det där att den första delen av ett fånganfall syns inte utanpå som göt det här med motion eller ej då så knepigt. Att motionera den då är bra ur IR-hänseende, men OM det är ett fånganfall som startat men inte syns än, då är ju motionen kontraindicerad och kan förvärra. Och man kan 'bara gissa' vilket som blir värst/bäst. Själv stått i det läget, och vet det inte är lätt. För det blir lite rysk roulette över det hela oavsett hur man gör med motionen. Men hade den käkat massa havre/etc hade jag nog siktat på stilla och kyyyyla tills man klart kunde blåsa faran över. Och serverat sockerfri mat.

*hugger knapp, KL*

Ponnyn mår förhoppningsvis bra och faran är över.
Ponnyn mår fortfarande bra 3 dygn senare, inga tecken på fång. Har inte haft någon kolik eller diarré heller.
Möjligen har hon inte ätit så mycket som jag trott, så kanske var min reaktion "överdriven". Men hellre det än att inte reagera alls....
Nu är vi bara glada över att bästa barnponnyn klarade även den här pärsen. :love:

Ponnyn mår fortfarande bra 3 dygn senare, inga tecken på fång. Har inte haft någon kolik eller diarré heller.
Möjligen har hon inte ätit så mycket som jag trott, så kanske var min reaktion "överdriven". Men hellre det än att inte reagera alls....
Nu är vi bara glada över att bästa barnponnyn klarade även den här pärsen. :love:

Inga reaktioner är överdrivna,, bättre att reagera än att inte reagera alls. 3 dygn så har enligt expertis den största faran för förgiftning avklingat. Övriga symtomer tyder på att även tarmfloran inte utsatts för onormal rubbning.

Håller tummarna för att det inte blir några flera pärser nu.

Jag läser och läser.
Till och med googlar.

Men du som vet kan då förklara detta som du själv skrivit
Det första jag skulle göra är att omgående trabelisera upp tarmfloran.

Om du menar stabilisera tarmfloran..i så fall med VAD?
Filmjölk? Morotspuré? En massa olja?
Olika gifter antar jag, reagerar olika på vad man häller i..

Resten, angående staketet, lämnar jag därhän. Knappast sånt man börjar med då skadan är skedd.
Först tar vi hand om hästen. Sen ser vi till att någon tar hand om resten.

AM

Men ge dig nu,, läs gärna hela mitt första inlägg i tråden.. Notera oxå skillnaden på tips och råd!!!

2011-09-09, 18:14 Svar på Ekollon och mycket havre - förgiftning,... av ameo #8
coari

Laga staketet är ett tips,, ett annat tips är att (om man har elstaket ) 2 ggr dagligen kontrollera att inget "strömavbrott" har skett.

Det första jag skulle göra är att omgående trabelisera upp tarmfloran.

Din trådstart förvånar mig faktiskt...

Du sa äldrig hur man ska "trabelisera" tarmfloran?
(har igen lexikon till hands, trabelisera?)

kl

Jag hade också stabiliserat tarmfloran med te.x. Probimin eller Microbalans. Blir förvånad att så många frågar vad man ska stabilisera tarmfloran med?

Du sa äldrig hur man ska "trabelisera" tarmfloran?
(har igen lexikon till hands, trabelisera?)

Stavar tydligen lika illa som du trots att jag använder googels översättning.

Gammal bondepraxis förespråkar träck från en annan individ med frisk tarmflora. I bland ser man (hör man) att vissa hästar även självmant äter träck från andra hästar vilket är ett naturligt beteende för att själv stabelisera upp en rubbad tarmflora.

Det har under senare åren exploderat produkter på marknaden från flertalet foderleverantörer som i sitt sortiment saluför "mag tarm balans". Varför vet jag inte exakt med det finns på markanden för dagen en mängd bra produkter.

Man får inte på detta forum göra reklam men man får ventilera sin erfarenhet och och en sökning på mag tarm balance med bokstaven p först i alfabetet är enligt min erfarenhet det jag främst rekomenderar.

Nu lämnar jag denna tråd för goda råd börjar bli dyra.

kl

Jag hade också stabiliserat tarmfloran med te.x. Probimin eller Microbalans. Blir förvånad att så många frågar vad man ska stabilisera tarmfloran med?

Så du menar att det skulle fungera? 5 mått Probimin till exempel?

Sånt använder vi till lindriga tarmstörningar..
Men till en massiv förgiftning så undrar jag :confused:

Äsch..vetten skall komma nån dag här. Frågar henne i stället...

Kan vara bra att veta hur man agerar i akutstadiet..
Och då om man säkert vet vad hästen nu har stoppat i sig.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka