Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina små sötnosar har varit på rymmen några timmar idag och jag hittade henne i vårt naturreservat, där hon stod och mumsade ekollon. :grin: Hon har även lyckats peta i sig några kg havre på sin rymmarturné. :crazy:
Eftersom det är ponny som haft fångtendenser (högst sannolikt insulinresistent) undrar jag om det är någon här som har koll på om det finns något jag kan göra för att förebygga fångutbrott nu när skadan redan är skedd? Och hur stor risken är att hon hunnit få i sig nog med ekollon för att få förgiftningssymptom av det, på några timmar?
Motion?
Diarsanyl?
Annat?

Sv: Ekollon och mycket havre - förgiftning, fång etc

Amigo, (varmblod) vräkt i sig sånt när han först kom hit, han överlived, markt igen tummy ach:crazy:
Utt och gå är det enda jag kan tänke mig.
Interess:
What did the vet say?

Kyl kyl kyl och kyl lite mer.

Medan du kyler så ringer du vet och frågar om han kan slanga i henne kol och paraffin. Vanligtvis rekommenderas att ge butta om en fånghäst kommit lös och ätit saker den inte borde, men i den här situationen med misstänkt förgiftning så skulle jag inte göra det.

Hoppas det går bra!!

Senast ändrad:

Jag håller med Centaur, ring veterinären och hör om ngn kan komma och slanga paraffinolja (och kol?) gnm hästen. Då skjuts det som den har ätit ut ur tarmarna. Men detta kan man inte göra själv.

Sedan hade jag kylt hovar och ben, en bra bit upp på benet med iskallt vatten. Kyl så mkt du orkar.

Jag antar att du redan vet det men det är ju värt en hel del arbete om man lyckas hejda ett ev fånganfall.

Det jag skrev nyss kan hjälpa mot havren. Men jag har ingen aning om hur och/eller om man kan göra ngt åt en förgiftning, annat än att kyla benen, mjukt underlag, låta hästen stå still osv.

Hoppas den klarar sig utan fånganfall!

Veterinären ansåg inte ekollonen vara farliga i "engångsdos".
Har fått råd om det övriga också nu, håller tummarna att det blir bra!

En av mina små sötnosar har varit på rymmen några timmar idag och jag hittade henne i vårt naturreservat, där hon stod och mumsade ekollon. :grin: Hon har även lyckats peta i sig några kg havre på sin rymmarturné. :crazy:
Eftersom det är ponny som haft fångtendenser (högst sannolikt insulinresistent) undrar jag om det är någon här som har koll på om det finns något jag kan göra för att förebygga fångutbrott nu när skadan redan är skedd? Och hur stor risken är att hon hunnit få i sig nog med ekollon för att få förgiftningssymptom av det, på några timmar?
Motion?
Diarsanyl?
Annat?

Laga staketet är ett tips,, ett annat tips är att (om man har elstaket ) 2 ggr dagligen kontrollera att inget "strömavbrott" har skett.

Det första jag skulle göra är att omgående trabelisera upp tarmfloran.

Din trådstart förvånar mig faktiskt...

Vet en ponny som fått förgiftningafång av ekollon, rejält dessutom, men då hade den ekar i hagen och DAMMSÖG i flera dagar innan dom upptäckte det. Tycker du ska stalla in rymmaren och ställa på halm, kyla hovarna och vänta och se. Finns ingen anledning att överdriva. Vänta och se är alltså mitt råd:) Tror inte att den kan äta så många på så kort tid om den dessutom hunnit med lite annat. Dom blir inte akut sjuka av ekollon på bara några stycken. Det tar vad jag vet ganska lång tid innan de utvecklar den sortens förgiftning!

Jag hade nog bråttom tidigare, såg inte diarsanyl.

Jag tror inte att det är ngt som kan vara bra vid fång, tror det är ännu att av alla dessa "undermedel" som kostar massor av pengar och som gör ---- ja inte vet jag. Jag hade inte gett fruktan till en fånghäst. Det innehåller alltså kortare fruktanmolekyler.

har inte fått tag i någon vettig veterinär än...

VAD ska kylas? Hovarna? Kroppen? Magen?

Inte lätt att få ta på ett bra häst veterinär.
Om han har inte gått ner vid det har lägget tror jag inte det är så allvarlig.

Kyla, olja, parafin?
har hästen inte vissit non symptom av fång eller kolik!
Stöm på tråden??? ya, like shutting the barn door after the horse is out....RIGHT :grin:
Folk har konstiga mer konstig idear:rofl:

Inte lätt att få ta på ett bra häst veterinär.
Om han har inte gått ner vid det har lägget tror jag inte det är så allvarlig.

Kyla, olja, parafin?
har hästen inte vissit non symptom av fång eller kolik!
Stöm på tråden??? ya, like shutting the barn door after the horse is out....RIGHT :grin:
Folk har konstiga mer konstig idear:rofl:

Nej varför ska man anstränga sig??
Det är naturligtvis mkt bättre att vänta tills en IR häst verkligen får fång - vaför bry sig i onödan? :eek:

ibland blir jag trött

jag hade ställt hästen på box och kylt hovarna, gett paraffin olja först så maten fortare kommer ut + gått en liten runda och sen gett djävuls klo mot ev fång hovar.
detta om vet inte säger annat eller om jag absolut inte får tag på nån vet.

Kyla ben och hovar som fan. och kyla ytterligare igen. studie etablerat. ekollonen lär du inte kunna göra så mycket åt, det ska dock till mer än ett tillfälle för att de ska bli riktigt sjuka.

Leafhillranch: du är sanslös. din kommentar säger allt ang. din cluelessness.

Senast ändrad:

Djävulsklon hade jag skippat. Hade inte gett något annat än vatten och hö (och ev halm) i nuläget.

Jag hade ringt ett större djursjukhus (eller ännu hellre ett par stycken) och rådfrågat veterinärer där!

Det första jag skulle göra är att omgående trabelisera upp tarmfloran.

För att det ska bli kunskapsgivande undrar jag EXAKT hur du skulle gå till väga för att stabilisera upp tarmfloran? Jag håller med dig, men undrar lite mer exakt vad du skulle fodra hästen med?

det bästa torde väl vara att du ringer en veterinär ang. detta istället för att ta råd här menar jag, så som att skippa djävulsklon och ditt eget råd att ringa veterinär?

det bästa torde väl vara att du ringer en veterinär ang. detta istället för att ta råd här menar jag, så som att skippa djävulsklon och ditt eget råd att ringa veterinär?

???? Nu förstår jag nog inte vad du menar, alls. Varför skulle JAG ringa veterinär? Det är inte JAG som är ts.

Varför skulle man vilja ge ett naturmedel (djävulsklo i detta fall) till en häst som riskerar att få fång? Hur ska man veta dosen, etc? Är det inte bättre att ta bort allt förutom hö och vatten? Varför skulle det vara fel att rådfråga en (eller flera) veterinärer på stora djursjukhus. TS säger ju att hon har problem med att få kontakt med en bra hästveterinär.

Det jag menar är att varför behöver enligt dig Coari utveckla sitt svar när det går utmärkt för dig att ge rådet att skippa tex. djävulsklo osv. Om du behöver råd hur man stabiliserar tarmfloran ringer du väl vet? Resonemanget tar liksom ut sig självt.

hästen mår fortfarande bra
står inne med lite hö och vatten, har fått diarsanyl och lätt motion - på veterinärens inrådan. Och jag har fått rådet att vänta med butta eller liknande tills hästen får ont, om hon får det.
Det är en erfaren hästveterinär jag har kontakt med, slängde ut frågan här först innan jag fått tag i denne, för att se om jag kunde få några kloka svar här. Jag kan tackochlov själv sålla bort det som känns irrelevant.

Och coari, det är ju toppen om du aldrig har haft några trasiga eller strömlösa staket, så du aldrig har haft några hästar på rymmen. Min lilla goding passade på att rymma när hon upptäckte att maken glömt sätta i sladden efter att ha bytt ut ett grindhandtag i en annan hage. Konstigare än så behöver det inte vara, om lilla hästen längtar ut ur hagen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka