Ekenryttarna 31 augusti

korrebrun

Trådstartare
Kan någon vänlig själ beskriva för mig hur debutantbanans karaktär är? Svängigt eller stora fält? Plåttrigt eller massiva hinder? Kort sagt; har det varit värt att åka dit?
PS. Novali och fio behöver inte svara på sista frågan, I think you made your point last year... :D.

Sv: Ekenryttarna 31 augusti

Har tyvärr ingen aning hur terrängbanan är där. Har bara tävlat hoppning och dressyr där. Men jag chansar och åker ner den 31a!

:)

Kan någon vänlig själ beskriva för mig hur debutantbanans karaktär är? Svängigt eller stora fält? Plåttrigt eller massiva hinder? Kort sagt; har det varit värt att åka dit?
PS. Novali och fio behöver inte svara på sista frågan, I think you made your point last year... :D.

Skulle aldrig falla mig in att låta bli att svara i denna tråden!:devil::rofl:

Dressyrframridningen är så dålig så det inte är sant.

Hoppbanan är jättefin!

Terrängen går runt en bergsknalle o var i 100-klass från sent 80-tal...

Arrangörerna väldigt osmidiga, dock inte otrevliga på nåt vis men orutinerade.

Ta med STOR matsäck...fanns inget värt namnet att köpa där...

Kort sagt, lång resa-tråkig tävling.

Som sagts innan är banhoppningen riktigt riktigt bra.
Underlaget i terrängen är inte särskilt bra. Hårt, stenigt och trädrötter i en del partier. Lerig åker i vissa partier. Gör det besvärligt att brodda rätt.

Tycker det är konstigt att man får anordna fälttävlan om banan är stenig och med massa rötter. :crazy:Finns det inte bestämmelser som säger att man måste avlägsna dessa? Det är ju en skaderisk....
Vet Ekenryttarna om kritiken så de kan förbättra banan?

Jag har varit och hoppat på banan och ridit på anläggningen under sommaren så jag är hyfsat uppdaterad på skicket.
Hoppbanan är kanon den har fått vila perioder under sommaren. Både hindermaterialet och underlaget är bra.
Sandbanan där jag tror framhoppningen finns är lite tung med inblandning av lite småsten(ngt jag tror de har fixat till) Men det är ändå fullt ridbart och den är ganska stor också så man får plats.
Ridhusen är inget att klaga på. Lilla ridhuset (där dressyren går) är det sällan dammigt.
Framridningen till terrängen som är på ett fält är inte jätte bra. Hindrena är bra men underlaget är lite knöligt.
Jag måste säga att jag tkr både banan och hindrena är fina , en del hinder är helt nybyggda till tävlingen och dessa vet jag ingen om. Banan går genom skog och på fält ,kupperat i skogen.
Så det varierar mellan gräs, grusat och stig. Visst kan det vara hårt men det är inte värre än någon annan stans. Nu har det ju regnat ganska mkt så torkar det bara upp lite till tävlingen blir det nog bra. Tilläggas kan att jag är väldigt kräsen och försiktig när det gäller underlag och jag har både hoppat och ridit på samtliga underlag förutom hoppbanan.
Tävlingarna brukar vara välordnade med bra mat, funktionärer, priser etc.
MVH

Jag har varit och hoppat på banan och ridit på anläggningen under sommaren så jag är hyfsat uppdaterad på skicket.
Hoppbanan är kanon den har fått vila perioder under sommaren. Både hindermaterialet och underlaget är bra.
Sandbanan där jag tror framhoppningen finns är lite tung med inblandning av lite småsten(ngt jag tror de har fixat till) Men det är ändå fullt ridbart och den är ganska stor också så man får plats.
Ridhusen är inget att klaga på. Lilla ridhuset (där dressyren går) är det sällan dammigt.
Framridningen till terrängen som är på ett fält är inte jätte bra. Hindrena är bra men underlaget är lite knöligt.
Jag måste säga att jag tkr både banan och hindrena är fina , en del hinder är helt nybyggda till tävlingen och dessa vet jag ingen om. Banan går genom skog och på fält ,kupperat i skogen.
Så det varierar mellan gräs, grusat och stig. Visst kan det vara hårt men det är inte värre än någon annan stans. Nu har det ju regnat ganska mkt så torkar det bara upp lite till tävlingen blir det nog bra. Tilläggas kan att jag är väldigt kräsen och försiktig när det gäller underlag och jag har både hoppat och ridit på samtliga underlag förutom hoppbanan.
Tävlingarna brukar vara välordnade med bra mat, funktionärer, priser etc.
MVH

Du får ursäkta men du har noll koll...dressyr framridningen går i en avlång "hage" med fruktansvärt dåligt underlag. Har det dessutom regnat är där lervälling. Dressyren för 100-klass gick på utebanan.

Framhoppningen är på gräs bortanför hoppbanan, på samma slags hagmark som framridningen till dressyren.

Framridningen till terrängen var på en liten plätt med mycket ojämnt underlag o som dessutom ska passeras i bansträckningen av både debutant och lätt-klass hästar med resultat att man tappar aktion mot hindret som kommer därefter.

Att säga att bansträckningen går över fält och i skog är dagens understatement. Den går på små stigar fram o tillbaka över denna bergsknalle och även runt om knallen och mynnar sen ut på fältet där man startade 100-klassen.
Maten var fullständigt obefintlig iaf när vi ridit färdigt vår dressyr och hopp, men den kanske bara var till för de som red på f.m?

Ja ha nej så har inte jag upplevt det.
Att du säger att det är en ler åker är ju beroende på att det regnat mkt när du var där och då är ju alla fält lika. Så det är ju inte arrangörens fel i alla fall. Framhoppningen till terrängen kan jag hålla med om att inte underlaget är jättebra och att det är ganska rörigt.
Visst man kan ha olika åsikter men jag tkr alltid att det brukar vara välordnade tävlingar!
Maten tkr jag är bra men smaken är ju delad. Men mat är väll det minsta promlemet, det är ju bara att ta med sig om man inte uppskattar det som serveras.:idea:
Fältävlansbanan går visst över fält, genom skogen . DEt är berg på ett ställe men att påstå att banan är en bergknalle är verkligen en överdrift.

Åker du på tävlingen önskar jag dig lycka till och hoppas att du får en trevlig dag!:)

Låter lite som att det är din hemmaklubb du försvarar? :)

Hursom så får man ge det en chans. Men som sagt så hoppas jag att det inte är allt för illa med rötter, stenar och annat skit i vägen! Hårt är en sak men jag tycker inte om rötter och stenar! :D
Och är banorna "under all kritik" som vissa beskriver det i tråden så tänkr i alla flal jag påpeka detta för arrangören. Hoppas att fler gör det.

Du får ursäkta men du har noll koll...dressyr framridningen går i en avlång "hage" med fruktansvärt dåligt underlag. Har det dessutom regnat är där lervälling. Dressyren för 100-klass gick på utebanan.

Framhoppningen är på gräs bortanför hoppbanan, på samma slags hagmark som framridningen till dressyren.

Framridningen till terrängen var på en liten plätt med mycket ojämnt underlag o som dessutom ska passeras i bansträckningen av både debutant och lätt-klass hästar med resultat att man tappar aktion mot hindret som kommer därefter.

Att säga att bansträckningen går över fält och i skog är dagens understatement. Den går på små stigar fram o tillbaka över denna bergsknalle och även runt om knallen och mynnar sen ut på fältet där man startade 100-klassen.
Maten var fullständigt obefintlig iaf när vi ridit färdigt vår dressyr och hopp, men den kanske bara var till för de som red på f.m?

Jag måste fråga, men är det inte du som är förtjust i Mantorp?
Har varit med om riktigt usla hopp och framridningsbanor även i Mantorp. Bottenlöst pga oerhörda mängder med regn. Inget arrangören kan lastas för, utan det är helt enkelt så ibland.
Terrängframridningen är uppriden, lutande och ganska trång i Mantorp, men så är det. Det brukar ju kunna gå bra ändå.

Visst, dressyrframridningen på Eken är inte riktigt bra, det håller jag med om, men sandbanan går nog att nyttja i år (bara 2 klasser). Till terrängen har det alltid gått bra att rida fram i stora ridhuset, vilket jag gjort i många år. Till lätt och deb behöver man ju inte galoppera så värst många minuter på terrängframridingen och hindren där är bra. Dressyren tror jag kommer gå i ridhusen i år och då finns ju sandbanan att rida fram på. Hoppframridningen är ok, inte kanon, men ok. Hoppbanan och dressyrbanorna är riktigt bra.

Jag måste fråga, men är det inte du som är förtjust i Mantorp?
Har varit med om riktigt usla hopp och framridningsbanor även i Mantorp. Bottenlöst pga oerhörda mängder med regn. Inget arrangören kan lastas för, utan det är helt enkelt så ibland.
Terrängframridningen är uppriden, lutande och ganska trång i Mantorp, men så är det. Det brukar ju kunna gå bra ändå.

Visst, dressyrframridningen på Eken är inte riktigt bra, det håller jag med om, men sandbanan går nog att nyttja i år (bara 2 klasser). Till terrängen har det alltid gått bra att rida fram i stora ridhuset, vilket jag gjort i många år. Till lätt och deb behöver man ju inte galoppera så värst många minuter på terrängframridingen och hindren där är bra. Dressyren tror jag kommer gå i ridhusen i år och då finns ju sandbanan att rida fram på. Hoppframridningen är ok, inte kanon, men ok. Hoppbanan och dressyrbanorna är riktigt bra.

Nej, det vet jag inte var du har fått ifrån med tanke på att jag aldrig ridit i Mantorp. Och sen skrev jag att OM det har regnat så blir det lervälling, inget annat.
Att säga att dressyrframridningen inte är riktigt bra är nog en klar underdrift. Men sen är det ju så här att alla banor har olika saker som är bra o dåliga.
Nu råkar jag känna korrebrun och förstår vad hon är ute efter med sin fråga i denna tråd. Hon vill veta om banan är fair o lättgalopperad eller om den går på små stigar o med kanske svåra hinder för hennes häst.
Banan går mesta delen på små stigar, däremot tycker jag inte att hindren i debutant såg speciellt svåra ut, de jag såg.

Sen är det väldigt olika arrangörer, t ex Boxholms bana är ju inte direkt idealisk med sina små stigar i skogen och branta backar men arrangörerna där är supertrevliga och gör allt för att få ryttarna att trivas. De är hyfsat proffsiga och det mesta funkar i tid.

Det upplevde jag raka motsatsen förra året på Ekens tävlingar.

Nej, det vet jag inte var du har fått ifrån med tanke på att jag aldrig ridit i Mantorp. Och sen skrev jag att OM det har regnat så blir det lervälling, inget annat.
Att säga att dressyrframridningen inte är riktigt bra är nog en klar underdrift. Men sen är det ju så här att alla banor har olika saker som är bra o dåliga.
Nu råkar jag känna korrebrun och förstår vad hon är ute efter med sin fråga i denna tråd. Hon vill veta om banan är fair o lättgalopperad eller om den går på små stigar o med kanske svåra hinder för hennes häst.
Banan går mesta delen på små stigar, däremot tycker jag inte att hindren i debutant såg speciellt svåra ut, de jag såg.

Sen är det väldigt olika arrangörer, t ex Boxholms bana är ju inte direkt idealisk med sina små stigar i skogen och branta backar men arrangörerna där är supertrevliga och gör allt för att få ryttarna att trivas. De är hyfsat proffsiga och det mesta funkar i tid.

Det upplevde jag raka motsatsen förra året på Ekens tävlingar.

Sorry om mantorp, blandat ihop det... :bow:

Har faktiskt inte varit med om det du har ang oreda hos arrangören. Tävlat där 99-05 och varit där som lagledare de flesta åren efter 05.
En an de få tävlingsplatser är prel terrängresultat kommer upp direkt efter målgång. Har inte upplevt det på mer än något tillfälle under de åren jag red, inte ens på SM.

Arrangörerna är ett litet gäng med hårt arbetande människor som gör så gott de kan, som på så många andra ställen.
Marktillgången är begränsad och delar av banan är även hage åt lektionshästarna.

Hehe nej det är inte min hemmaklubb och jag säger inte att allt kommer vara toppen på tävlingsdagen , för det kan inte jag veta:angel: Underlaget på terrängen kan säkert vara dåligt på vissa ställen men inte värre än någon annan stans.
Men jag vet att klubben sätt fram mkt emot att ordna ponnyfälttävlan.
Och dom kommer göra sitt bästa utifrån förutsättningarna. :idea:

Ja ha nej så har inte jag upplevt det.

Fältävlansbanan går visst över fält, genom skogen . DEt är berg på ett ställe men att påstå att banan är en bergknalle är verkligen en överdrift.

Jag vet inte hur du upplever saker men de där fälten har jag då aldrig sett till :confused: Man börjar med ett hinder på ett fält och sedan tar man vänster in i skogen. Sedan kommer man ut på samma fält och rider i ett U dom sista hindren. Resten går på smala stigar i skogen och på berget.

Man kan önska att det kan regna utan att framridningsbanorna förvandlas till lervällingar för regna det gör det faktiskt rätt mkt i vårt land och det är ju ingen överraskning direkt.

När man säger att terrängen går över fält ja då ser det ut som i Hermanstorp och Falkenberg!

Det beror ju helt på vad för slags häst du har, har du en häst som behöver komma igång och se hindren väl innan dom skall hoppas är Eken ingen bana för dig, har du en häst som pullar på kan det ju vara rätt bra om hindren dyker upp plötsligt.

Du har ju sett tillräckligt med hästar och terräng för att förstå hur jag menar :D

*kl*
Fick detta mail idag:
"Hej Tack for din anmalan, men vi maste tyvarr meddela att var tavling den 31/8 stalls in. Vi anser inte att vi kan fa underlaget pa var terrangbana tillrackligt sakert efter den senaste tidens regnande. TavlingsledningenRidklubben Ekenryttarna "

Så det blir inga tävlingar. Trist eftersom jag gärna hade ridit en debutant helgen innan min lättklass-start. Men nu har jag inget val, det blir till att tävla dressyr den helgen iställlet! Vilken ändå kan bli roligt eftersom det var otroligt längesen jag tävlade dressyr. Det finns liksom aldrig tid, finns ju alltid hopptävlingar (eller ft) att välja på istället och då brukar dressyren hamna längst ner på priolistan.

fick oxå det mejlet! synd! får väl kolla om det finns någon annan tävling den helgen då!...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka