Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan någon vänlig själ beskriva för mig hur debutantbanans karaktär är? Svängigt eller stora fält? Plåttrigt eller massiva hinder? Kort sagt; har det varit värt att åka dit?
PS. Novali och fio behöver inte svara på sista frågan, I think you made your point last year... .
Jag har varit och hoppat på banan och ridit på anläggningen under sommaren så jag är hyfsat uppdaterad på skicket.
Hoppbanan är kanon den har fått vila perioder under sommaren. Både hindermaterialet och underlaget är bra.
Sandbanan där jag tror framhoppningen finns är lite tung med inblandning av lite småsten(ngt jag tror de har fixat till) Men det är ändå fullt ridbart och den är ganska stor också så man får plats.
Ridhusen är inget att klaga på. Lilla ridhuset (där dressyren går) är det sällan dammigt.
Framridningen till terrängen som är på ett fält är inte jätte bra. Hindrena är bra men underlaget är lite knöligt.
Jag måste säga att jag tkr både banan och hindrena är fina , en del hinder är helt nybyggda till tävlingen och dessa vet jag ingen om. Banan går genom skog och på fält ,kupperat i skogen.
Så det varierar mellan gräs, grusat och stig. Visst kan det vara hårt men det är inte värre än någon annan stans. Nu har det ju regnat ganska mkt så torkar det bara upp lite till tävlingen blir det nog bra. Tilläggas kan att jag är väldigt kräsen och försiktig när det gäller underlag och jag har både hoppat och ridit på samtliga underlag förutom hoppbanan.
Tävlingarna brukar vara välordnade med bra mat, funktionärer, priser etc.
MVH
Kan någon vänlig själ beskriva för mig hur debutantbanans karaktär är? Svängigt eller stora fält? Plåttrigt eller massiva hinder? Kort sagt; har det varit värt att åka dit?
PS. Novali och fio behöver inte svara på sista frågan, I think you made your point last year... .
Du får ursäkta men du har noll koll...dressyr framridningen går i en avlång "hage" med fruktansvärt dåligt underlag. Har det dessutom regnat är där lervälling. Dressyren för 100-klass gick på utebanan.
Framhoppningen är på gräs bortanför hoppbanan, på samma slags hagmark som framridningen till dressyren.
Framridningen till terrängen var på en liten plätt med mycket ojämnt underlag o som dessutom ska passeras i bansträckningen av både debutant och lätt-klass hästar med resultat att man tappar aktion mot hindret som kommer därefter.
Att säga att bansträckningen går över fält och i skog är dagens understatement. Den går på små stigar fram o tillbaka över denna bergsknalle och även runt om knallen och mynnar sen ut på fältet där man startade 100-klassen.
Maten var fullständigt obefintlig iaf när vi ridit färdigt vår dressyr och hopp, men den kanske bara var till för de som red på f.m?
Jag måste fråga, men är det inte du som är förtjust i Mantorp?
Har varit med om riktigt usla hopp och framridningsbanor även i Mantorp. Bottenlöst pga oerhörda mängder med regn. Inget arrangören kan lastas för, utan det är helt enkelt så ibland.
Terrängframridningen är uppriden, lutande och ganska trång i Mantorp, men så är det. Det brukar ju kunna gå bra ändå.
Visst, dressyrframridningen på Eken är inte riktigt bra, det håller jag med om, men sandbanan går nog att nyttja i år (bara 2 klasser). Till terrängen har det alltid gått bra att rida fram i stora ridhuset, vilket jag gjort i många år. Till lätt och deb behöver man ju inte galoppera så värst många minuter på terrängframridingen och hindren där är bra. Dressyren tror jag kommer gå i ridhusen i år och då finns ju sandbanan att rida fram på. Hoppframridningen är ok, inte kanon, men ok. Hoppbanan och dressyrbanorna är riktigt bra.
Nej, det vet jag inte var du har fått ifrån med tanke på att jag aldrig ridit i Mantorp. Och sen skrev jag att OM det har regnat så blir det lervälling, inget annat.
Att säga att dressyrframridningen inte är riktigt bra är nog en klar underdrift. Men sen är det ju så här att alla banor har olika saker som är bra o dåliga.
Nu råkar jag känna korrebrun och förstår vad hon är ute efter med sin fråga i denna tråd. Hon vill veta om banan är fair o lättgalopperad eller om den går på små stigar o med kanske svåra hinder för hennes häst.
Banan går mesta delen på små stigar, däremot tycker jag inte att hindren i debutant såg speciellt svåra ut, de jag såg.
Sen är det väldigt olika arrangörer, t ex Boxholms bana är ju inte direkt idealisk med sina små stigar i skogen och branta backar men arrangörerna där är supertrevliga och gör allt för att få ryttarna att trivas. De är hyfsat proffsiga och det mesta funkar i tid.
Det upplevde jag raka motsatsen förra året på Ekens tävlingar.
Ja ha nej så har inte jag upplevt det.
Fältävlansbanan går visst över fält, genom skogen . DEt är berg på ett ställe men att påstå att banan är en bergknalle är verkligen en överdrift.