Ej vaccinerad.vad kan hända???

charmant

Trådstartare
Om alla hästar utom en i stallet är fullt vaccinerade...vda kan hända?Kan den icke vaccinerade dra på sig smitta till stallet?...blir bara den sjuk?Kan våra hästar som är vaccinerade"åka"på något fast dom har skyddet?
I stallet är det många som åker och tävlar,tränar plus att det är mkt träningar på hemmaplan.
Vilka risker finns för oss andra att en häst inte är vaccinerad?
Tacksam för svar

Sv: Ej vaccinerad.vad kan hända???

Den ovaccinerade riskerar att bli sjukare än sina kompisar.

Boj skrev:
Den ovaccinerade riskerar att bli sjukare än sina kompisar.
Okej,men finns risken att ävan våra vaccinerade blir sjuka alltså?
En häst som inte har skyddet måste ju dra på sig smitta lättare än de som har det?

charmant skrev:
Okej,men finns risken att ävan våra vaccinerade blir sjuka alltså?
En häst som inte har skyddet måste ju dra på sig smitta lättare än de som har det?
Risken finns ju men som Boj skrev är det ju den ovaccinerade som är mest utsatt

*kl*

Vet att det finns en tråd sedan tidigare om detta med många bra svar.

Även om hästen är vaccinerad, kan det bli sjuk ändå. Ofta upptäcker man symtomer på ovaccinerad häst snabbare än den som är vaccinerad, men den vaccinerade hästen får som oftast ett lindrigare sjukdomsförlopp om det ens uppstår. Dock kan de fortfarande vara smittbärare osynligt om smitta finns i hemmastallet, så det är ju både för och nackdelar med vaccination.

Det jag funderar på är, är denna ovaccinerade pållen inte vaccinerad mot stelkramp? Det ser jag som en livsnödvändighet, en liten sårskada och sen kan det vara kört. :crazy:

Försäkringen gäller inte heller vid stelkramp om hästen inte är stelkrampsvaccinerad. :eek:

Tror inte att den är vaccinerad mot stelkramp heller.Sist den vaccinerades vad jag vet var för ca 2 år sen...stelkramp är väl med 2 års mellanrum???

På mitt vacc papper står de att stelkramp skall göras vart 4:e år

En dum fråga men man lär sig alltid ngt, i grundvaccinationen ingår inte stelkramp där eller måste man ha det utöver ???

i mitt vaccintyg finns det tre olika sprutor tydligen(beskrivna)
*vaccin mot hästinfluensa
*vaccin mot hästinfluensa och stelkramp
*vaccin mot stelkramp
????????????????????

Sliver skrev:
En dum fråga men man lär sig alltid ngt, i grundvaccinationen ingår inte stelkramp där eller måste man ha det utöver ???
Den borde väl ingå...tror jag i alla fall

Man kan ge influensa och stelkramp separat, vid tillfällen när bägge skall ges får hästen den i en kombination.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu är den igång för fullt här i länet. Ihop med vanliga influensan. Båda riktigt aggressiva i år! Förra året var det väldigt lugnt, men...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 786
Senast: Eli
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 489
Senast: iNHALE
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV