Livrädd för vinterkräksjukan!

Fast det är väl ganska klassiska löpsedelsrubriker "NU ÄR VINTERKRÄKSJUKAN HÄR!" och den här tiden på året åker vab-statistiken upp med vinterkräksjukan som stor parameter vilket ger krigsrubriker i kvällspressen ffa...
Meh! Vet inte vad ni skriver om i tidningarna i Sverige och läser aldrig kvällsblaskor. Men det känns ju verkligen som nyhetstorka.
 
Jag är vaccinerad x 3 mot covid plus vanliga influensan, men blir förbannad ändå! Tycker det var helt perfekt när folk faktist höll avstånd där i början, var/är ju streckat på golvet vart man ska stå och på vilket avstånd. Nu skiter folk helt och hållet i det! Pandemin härjar fortfarande, ihop med vanliga influensa plus vinterkräksjuka, varför inte kunna fortsätta hålla avstånd? Det går som sagt inte fortare alls över att någon står och trycker en i ryggen.

Här om dagen hade jag ett par så nära så jag fick nästan stå på dom för att stoppa i kundkorgen i stapeln efter att jag plockat upp mina varor. Jag håller fortfarande avstånd och tänker fortsätta med det.

Jag brukar öppna räcka fram korgen till vederbörande med ett skarpt ursäkta, hen brukar då snörpa på Munnen och ta ett par steg tillbaka.

Man kan ju undra hur svårt det är att vänta på sin tur.
 
Nja, den upptäcktes bäl i USA nån gång 60/70-talet och har väl bara "övervakats" sen typ 2003 i sverige och före det, visste nog inte många om dess existens.
Läste på Wikipedia om att det finns (åtminstone) ett utbrott i Danmark 1936, så utgår från att det var allmänt förekommande även tidigare.
 
Jobbar man i vården får man info när det är stora utbrott, och det är det nu lite överallt. Förra veckan hade vi ett barn hos oss (hälsocentral) som kräktes i korridoren, i undersökningsrummet etc 🥴 Nej, man ska INTE gå till hälsocentralen med magsjuka. Men det gjorde man visst ändå. Händer då och då, tyvärr. Men ingen i personalen blev smittade *peppar peppar*.
 
Jobbar man i vården får man info när det är stora utbrott, och det är det nu lite överallt. Förra veckan hade vi ett barn hos oss (hälsocentral) som kräktes i korridoren, i undersökningsrummet etc 🥴 Nej, man ska INTE gå till hälsocentralen med magsjuka. Men det gjorde man visst ändå. Händer då och då, tyvärr. Men ingen i personalen blev smittade *peppar peppar*.

Jag hade en förälder häromveckan som tyckte det var helt rimligt att ta med magsjukt småsyskon till storayskonets vårdbesök: "Vad ska jag göra då? Hen får inte vara på förskolan" :banghead:

(Ska tillägga att det rörde sig om icke-somatisk vård till storayskonet.)
 
Jag hade en förälder häromveckan som tyckte det var helt rimligt att ta med magsjukt småsyskon till storayskonets vårdbesök: "Vad ska jag göra då? Hen får inte vara på förskolan" :banghead:

(Ska tillägga att det rörde sig om icke-somatisk vård till storayskonet.)
Men kära värld 😑 Jag vet inte om folk tror att vårdpersonal är immun mot allt eller vad man tror. Vore ju toppen om halva personalstyrkan får vinterkräksjuka så man får stänga mottagningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp