Livrädd för vinterkräksjukan!

Vet att det rör sig häromkring och jag är livrädd. Jag tycker det är så fruktansvärt vidrigt att må illa (och kräkas), skulle nog kunna kalla det emetofobi faktiskt.
 
Kan själv inte minnas att jag varit magsjuk innan vuxen ålder, fanns ens begreppet 'vinterkräksjuka' innan tidiga 80-talet här i sverige?

De få gånger jag haft det har jag då också varit extremt utsatt för det i miljö där jag var 'instängd' på avdelningar på äldreboende där utbrott härjat. När man inte ens fick gå till omklädningsrummet utan var tvungen att spendera hela arbetstiden på avdelningen och folk kräktess och hade diarrér 24/7 var det svårt att inte få det. Har inte haft vinterkräksjuka efter att jag slutade jobba på äldreboende för många år sedan, trots att jag haft magsjuka barn hemma. Det var vidrigt, nära-döden-upplevelse att få det. Jag är hellre riktigt sjösjuk än att få vinterkräksjukan, då har man iallafall inte så förbannat ont i magen som jag upplevde var det värsta med vinterkräksjukan.
 
Jag är kanske lite orolig ändå. Blir sjuk så otroligt lätt, räcker om jag ser åt det hållet den sjuke befinner sig så fångar jag upp det dom har, känns mindre optimalt med barn i förskolan så har både varit och räknar med att bli sjuk framöver, men kan gärna hålla sig till mildare varianter 😅 Är snart höggravid med och en liiiten tanke... vad om man blir jättesjuk samtidigt som födseln sätter igång!? Vilken mardröm 🙈 Eller om min man är sjuk och inte kan bli med till sjukhuset. Så misstänker vi kommer isolera oss några v när det börjar närma sig. Kan tillägga att i detta huset är vi alltid noga med handhygien, hålla avstånd etc ☺️
 
Ja men jag gissar att @hastflicka var i Sverige även på den tiden magsjuka fanns...

Forvisso, jag flyttade ut i borjan/mitten pa -80 talet ... nar jag bodde i Sverige fanns inte begreppet "vinterkraksjukan". Visst blev folk ibland magsjuka, men det var inte alls sa himla ofta och inte sa att en "epidemi" gick runt klassen och alla var sjuka.
 
Forvisso, jag flyttade ut i borjan/mitten pa -80 talet ... nar jag bodde i Sverige fanns inte begreppet "vinterkraksjukan". Visst blev folk ibland magsjuka, men det var inte alls sa himla ofta och inte sa att en "epidemi" gick runt klassen och alla var sjuka.

Känner inte heller igen varken namnet eller fenomenet förren mitten/slutet av 90-talet.

Har aldrig haft vinterkräksjuka själv heller.
 
Nu är den igång för fullt här i länet. Ihop med vanliga influensan. Båda riktigt aggressiva i år! Förra året var det väldigt lugnt, men då covid var så pass skrämmande då så kanske folk var bättre på att tvätta händer och noggrannare hygien plus restriktioner, nu när restriktionerna släppt en del, många är vaccinerade osv så kanske det inte är lika noga längre för många? Eller struntar folk i handtvätt med tvål och vatten nu när det finns handsprit överallt? (Handsprit dödar tydligen inte virus från vinterkräksjuka)

Min största skräck är att åka på just vinterkräksjukan. Jag undviker just nu allt så mycket jag bara kan, affärer, bekanta osv. Skulle aldrig gå på fest eller krog nu!

Ser uppdateringar från vänner och bekanta dagligen på tex Facebook att dom ligger i magsjuka. Och jag får fullständig panik!!!! :nailbiting: Största risken för smitta just nu tror jag är sonen som går i skolan. Hur mycket härjar där?! Och vi på jobbet har blivit bjudna på julbord den 22 december, och jag vill bara skippa det av rädsla för att bli magsjuk lagomt till julafton…

Hur ser det ut hos er, härjar den runt där också? Har ni åkt på det?

Jag kan tycka det ar rimligt att skippa ett julbord den 22 December av Corona anledningar, sa att man minskar risken att dra hem smittan lagom till jul...
 
Jag tillhör skaran som trodde att jag var immun - tills jag åkte på en rejäl omgång vintern 2017 (då var jag 26 år gammal, så tills dess tycks jag ha klarat mig). Sedan dess har jag betydligt mer respekt för den, och är därmed betydligt mer medveten om den. Inte så att jag går omkring och oroar mig eller låter det begränsa mig, men jag är nog lite extra uppmärksam på hur magen känns och skulle tycka det var väldigt obehagligt att få veta att jag varit i närheten av ett utbrott av något slag. Har också svårt att äta den mat jag åt under kvällen innan jag insjuknade, så det har satt sina spår på det viset.
 
Kräksjuka/magsjuka som är orsakade av virus finns överallt. Här är USAs info om den och det står ju att den är vanligt förekommande. Men det kanske inte pratas lika mycket om det hos er som här. https://www.cdc.gov/norovirus/index.html

Yes, men som jag sa ... har ar det som det var i Sverige nar jag bodde dar. Alla visste/vet att maginfluensa forekommer, men det ar inte nagot som slas upp i stora rubriker i tidningar eller man pratar om ens i Skolan. Sjalv kan jag inte paminna mig att jag nagonsin hade mer an nagon enstaka elev magsjuk en eller ett par ganger per vinter. Det var definitivt inte lika besvarligt som de flesta forkylningar som gick runt.
 
Yes, men som jag sa ... har ar det som det var i Sverige nar jag bodde dar. Alla visste/vet att maginfluensa forekommer, men det ar inte nagot som slas upp i stora rubriker i tidningar eller man pratar om ens i Skolan. Sjalv kan jag inte paminna mig att jag nagonsin hade mer an nagon enstaka elev magsjuk en eller ett par ganger per vinter. Det var definitivt inte lika besvarligt som de flesta forkylningar som gick runt.
Oj, är det stora rubriker i tidningar? Jag har aldrig sett någon hysteri eller tidningsgrej om magsjuka. Det är ju liksom... magsjuka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp