Ej uppkopplad utan ström vid laptop...HJÄLP!!

lakrits

Trådstartare
Sitter just nu vid vår laptop och här blåser det storm för fulla muggar, det blinkar i lampor och man vet ju inte om strömmen plötsligt går.

Mitt problem är att jag kan inte vara uppkopplad till nätet utan att ha strömkablen i. Vet ju att man ska kunna sitta utan men det funkar inte på våran. Vi misstänker att det handlar om någon inställning någonstans men frågan är var och vad?

Finns det någon snäll och kunnig människa som kanske vet detta och kan dela med sig?
Vore väldigt tacksam....då har jag i alla fall nåt att göra om strömmen ryker....;)

Sv: Ej uppkopplad utan ström vid laptop...HJÄLP!!

Nu fattar jag förmodligen fel, men om strömmen går får inte modemet (eller vad nu ditt internet går genom) någon ström. Alltså kan du inte surfa ändå.

För att kunna surfa utan ström måste du ha någonslags mobiluppkoppling antingen via mobiltelefon eller kort i datorn.

Annars finns det inställningar för batteri och/eller fast nät.

Återkommer senare, ska iväg nu.

Nu fattar jag förmodligen fel, men om strömmen går får inte modemet (eller vad nu ditt internet går genom) någon ström. Alltså kan du inte surfa ändå.

För att kunna surfa utan ström måste du ha någonslags mobiluppkoppling antingen via mobiltelefon eller kort i datorn.

Annars finns det inställningar för batteri och/eller fast nät.

Återkommer senare, ska iväg nu.

Det är inte riktigt sant. På den tiden då jag surfade på gammalt hederligt modem gick det utmärkt även vid strömavbrott däremot nu när jag har bredband kan jag inte surfa utan ström.

Haha........oj...det tänkte jag inte på....:rofl:

Hur som helst....om det inte är strömavbrott då....vet ni om det är nån inställning man måste göra på datorn för att kunna sitta på nätet utan att behöva ha i strömkabeln?

Förmodligen hade du då ett modem som drevs av teleurtaget. Så länge du har ett modem som kräver el för att funka måste du ha strömtillgång. Precis samma som gäller för en trådlös telefon. Den funkar inte vid elavbrott även om batterierna är fulladdade. Har inte basstationen ström så går det inte att ringa.

På min bärbara (Acer Aspire) så ställer man in energialternativ via Kontrollpanelen/Energialternativ.

Kolla runt lite och se vad du hittar. Det är inte alltid det är optimala inställningar från fabrik.

Kolla oxå datorns instruktionsbok eller ta kontakt med tillverkaren.

Hmm.....såg att jag inte svarade riktigt på dina frågor.
Vi har bredband...och ett trådlöst nätverk på våra datorer.

Min mans bror pratade nåt om nån inställning som hade med batteriet att göra.....antar att det är samma som du refererar till.
Tack så mycket för hjälpen så länge. Ska undersöka saken lite...återkommer igen i så fall. :bow:

Det trådlösa nätverket kommer inte att funka vid strömavbrott, routern eller modemet som skickar ut den trådlösa signalen går på el.

Jag har surfat via min mobil (med kabel till datorn) vid strömavbrott men det kan bli hejdlöst dyrt.

Du får ge dig ut i bygden och leta efter ett öppet nätverk om du absolut måste surfa när det är strömavbrott :angel:

På min burk kommer man också åt energiegenskaperna genom att högerklicka på ikonen som ser ut som en elkontakt med sladd i samma fält som klockan ligger i.

Vad är det för dator du har?

KL

Så kort sagt så kan man säga. Att aman kan surfa på modem och inte på bredband.?

Nope!

Det finns modem det går att surfa på vid avbrott i elnätet, de får sin ström via datorns batteri eller via telefonledningen.

Bor man på ett ställe där telefonen oftast slås ut i samband med strömavbrott så funkar inte sådana modem heller.

Kräver modemet en extern strömkälla, vilket de flesta icke integrerade modem gör, så går de inte att använda.

Det enda som säkert funkar vid strömavbrott (under förutsättning att inte basstationen är strömlös och att du befinner dig i ett område där det finns täckning) är via ett mobilt datakort (ett kort med trådlöst internetabonnemang). Men detta är en ganska dyr lösning. Dessutom är det systemet fortfarande ganska så instabilt.

Jag har testat olika varianter av mobilt internet i lastbilen (inom Göteborgsområdet) och det är fortfarande väldigt mycket störningar och dippar. Det kan ta timmar innan viktig information kommer fram, alltså måste man dubbelchecka allt.

Däröver är det så att ju fler källor som måste drivas med datorns batteri desto kortare batteritid.

Min man kör med lastbil. (Timmerbil) Dom har ju I-net. vis mobil. Då har dom telia. Vad det verkar på han så är det inte så himla dyrt och att det är väldigt stabilt.

Min man kör med lastbil. (Timmerbil) Dom har ju I-net. vis mobil. Då har dom telia. Vad det verkar på han så är det inte så himla dyrt och att det är väldigt stabilt.

Allt är relativt.... Internet kan fungera relativt bra om man inte har känsliga applikationer eller speciellt höga krav på tillgänglighet. Det är också mycket beroende på vart man kör (hur bra täckningen är) och även vilken teknik man använder.

Jag har kört en del med internet-kopplingar via 3G och visst, det funkar väl OK för normal surfning, men inte så mycket mer.

Om det sen blir dyrt eller mindre dyrt beror på vad man gör (hur mycket man laddar ner/upp) samt vilket avtal man har med leverantören.

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 308
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb