Ej trafiksäker

J

jhanspers

Hej!
Jag har precis köpt ett frieser sto som inte är trafik säker. Hon är nästan bara rädd för lastbilar, men kommer det en lastbil så är hela ridturen förstörd sen. Hon går och spänner sig och slappnar inte av förrän vi är hemma igen. Rider jag på åkern, alldeles bredvid vägen så går det bra. Där är det väl en annan slags trygghet antar jag. Hur ska jag göra för att hon ska bli trygg och känna sig trygg med mig? Eftersom hon inte bryr sig i hagen när det åker förbi tung trafik men ute på vägen blir hon vettskrämd så är de svårt att veta hur jag ska göra. Har provat att ha bilar och traktorer igång på gården men det bryr hon sig inte i. Jag vill kunna träna henne där det inte är någon fara för varken henne eller mig. Hon är inte så gammal heller. Fyller 7 nu i april.
I övrigt är hon världens underbaraste häst, som är väldigt lättriden och samarbetsvillig.
Tacksam för råd =)

Sv: Ej trafiksäker

Nyckeln ligger kanske i att du just köpt henne.

Hon behöver väl lära känna dig och känna sig säker på att du tar hand om eventuella farliga saker.
Träna ledarskap, träna med andra farliga saker som pressenningar tex, visa att du är en bra ledare som kan hantera detta.
Sedan kan du väl försöka rida på åkern, men gradvis närmare och närmare vägen, så ni liksom avancerar svårhetsgraden.
Hmm.. luddigt, förstod du hur jag menar?

Ja jag förstod =) Jag har tränat lite så men hon bryr sig inte, inte alls. man skulle kunna släppa en bomb bredvid henne och hon skulle inte bry sig. Hennes förra ägare sålde henne pga hon blev rädd för henne för att hon inte var trafik säker. Kommer det en lastbil ute på vägen så får hon panik. Jag blir inte rädd men mer fundersam hur jag ska lösa problemet. Hon är en lugn och trygg häst i alla lägen, förutom när det kommer en lastbil. Svårt när fantasin har tagit slut.

Min kära kusin sa en gång att man kan ta med sig en longerlina och bege sig till det farliga stället. Sen är det bara att träna, träna och träna med andra ord. Var där ett tag (obs, tänk på säkerheten bara!) och avdramatisera det farliga. Vet du ett ställe med lastbilar eller vad det nu är, gå bara dit, stå där ett tag o gå hem när du bestämmer att ni ska gå hem. Utöka tiden vartefter. Hon ska vara fokuserad på dig!

Ut o gå mycket där det kan tänkas komma trafik och visa hästen att du är en värdig ledare på backen för att sedan även bli det uppe på ryggen. Jag anser att detta görs på bästa sätt om du är den som går först och hästen följer dig.

Sen kan det ju ibland komma läskiga ljud från just lastbilar när de bromsar och hon har kanske svårt att "lita" på dem. Kan säga att det även rycker till ordentligt i min pålle då, trots att han räknas som trafiksäker. Men, har rycker bara till, sen är det bra.

Lägger till! Med andra ord, träna detta från backen först!! Tror inte det ger så mycket varken för dig eller hästen om hon drabbas av panik och du sitter på. Viktigt att tänka på säkerheten.

Senast ändrad:

det kan ju vara så att den gamla ägaren tyckte det va otrevligt att möta trafik (lastbilar) och "signalerade" det "farliga" genom att tex. spänna sig eller på annat sätt överföra sin oro på hästen varje gång det kom trafik och på det viset få hästen att förvänta sig fara. det kan ju vara ett invant beteende ? iså fall går det ju över så småningom ifall du inte blir orolig/rädd. kanske känner någon med lastbil ? be isåfall personen ställa sig på en icke trafikerad väg med motorn igång och gå/rid förbi gång på gång tills hästen inte längre reagerar, byt ställe att träna på i mellanåt.

det är väl vad jag kan komma på :angel:

Ja det var en bra ide. Det ska jag testa. Tack!

Eftersom det verkar vara bara just lastbilar hon är rädd för skulle jag verkligen ta mig tid att gå till botten med problemet och lära henne att de inte är något att oroa sig det minsta för :)
Känner du ingen som har en lastbil som ni kan öva med? Vore perfekt! Börja med att leda hästen fram och tillbaka och runt lastbilen när den står still. När det funkar bra och hon inte bryr sig det minsta om den längre är det bara att starta motorn och göra samma sak igen. Kanske kan hon få käka lunchhöet med lastbilen brummande brevid? Sedan kan ni träna på att lastbilen kör långsamt framåt och ni går bakom, framför, brevid och till sist att lastbilen kör förbi er när ni går på vägen, bakifrån o framifrån :) Bromsa och gasa med lastbilen, först lite försiktigt och sen mer.
Det viktigaste är att DU är lugn och inte spänner dig det minsta, vad som än händer. Börjar hon hoppa och skutta så gå bara, gå och gå och gå i cirklar, fram och tillbaka, ända tills hon är lugn.
Kommer antagligen ta lite tid men sen har du en underbar häst som inte är rädd för lastbilar :)

Har du ingen du kan rida med som har en trafiksäker häst som kan gå utanför er, och sedan sakta dra sig bakåt efter några gånger??

Ja va bra tips! Jag letar febrilt efter någon som har en lastbil som skulle kunna hjälpa mej. Men med mycket träning så borde det ge sig till slut, även om det tar tid. =)

Jo jag har provat detta, hon springer över hästen framför. Även om den hästen är helt lugn och står blixt stilla så kastar sig min häst mot närmaste flykt väg, trots allt som står i vägen. Jag få fortsätta träna och träna =) Men tack för tipset ändå.

Om en häst ska kunna ge henne stöd måste den alltid befinna sig mellan henne och lastbilen. Kommer lastbilen bakifrån bör sällskapet gå bredvid lite snett bakom.
Så har jag tränat min unghäst.

Tycker westernsuzies tips ocå var bra!
lycka till!:bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan För någon timme sen slet sig min ena häst och hamnade på en medelstor väg (50) där det går mycket trafik med mycket lastbilar. Som tur...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 432
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Min gubbe är inte helt trafiksäker har jag upptäckt. Ensamma fordon som bilar och motorcyklar går bra, men ekipage som bil +...
Svar
9
· Visningar
1 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka