"Ej Nybörjarhäst"

Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag anser att det allra bästa är att ringa och fråga säljaren vad de menar, jag tror det finns lika många förklaringar som formuleringar. Det finns säkert "nybörjare" som klarar av en häst i en sådan annons och mer rutinerade ryttare som inte gör det. Allt handlar om hur det klaffar mellan häst och ryttare. Jag skulle nog kalla min häst lämplig både för nybörjare och mer rutinerade ryttare, men däremot vill jag inte att en person med hårda händer och noll hästkänsla rider oavsett hur rutinerad den personen säger sig vara.

//Ebba
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

KL*
Om man säger såhär, min häst är gudasnäll, verkligen, jag slår vad om att jag skulle kunna sitta baklänges på henne och galoppera utan att något skulle hända. Hon är tålmodig och lugn häst, lastar sig själv osv, såklart så har ju alla hästar speciella dagar där dem kan ha lite tokigheter för sig, även min häst.

Men jag skulle inte vilja att min häst ska komma till en nybörjare som inte klarar av att hålla henne i trim, jag vill att hon ska komma till en duktig ryttare, då känns det onödigt att få en massa samtal från olika ryttare som har ridit i ett par år som inte har haft häst innan som ska komma och provrida, som endå inte är duktiga nog för min ponny, då skulle jag också skriva ut, ej första häst och/eller nybörjar häst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Det jag ville ha sagt med mitt inlägg är att antal år man ridit inte nödvändigtvis behöver vara ett kvitto på hur bra man är på att ta hand om eller rida en häst. Och en nybörjare som köper sin första häst har i regel stöd av föräldrar och omgivning. Jag har tyvärr sett alltför många "rutinerade" ryttare som rider sina hästar på ett sätt som får mig att blekna, jag antar att det är därför jag är lite partisk i frågan. Jag ser hellre min häst hos en duktig nybörjare med mycket stöd omkring sig än en dålig rutinerad ryttare. Och därför är våra inlägg inte särskilt olika, bägge vill väl ha det som är bäst till sin häst :) Jag håller fast vid mitt råd; Ring säljaren och fråga!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Men jag skulle inte vilja att min häst ska komma till en nybörjare som inte klarar av att hålla henne i trim, jag vill att hon ska komma till en duktig ryttare, då känns det onödigt att få en massa samtal från olika ryttare som har ridit i ett par år som inte har haft häst innan som ska komma och provrida, som endå inte är duktiga nog för min ponny, då skulle jag också skriva ut, ej första häst och/eller nybörjar häst.

Ärligare att skriva något i stil med "säljer endast till rutinerad ryttare" eller "till satsande ryttare" eller liknande då kanske? :p
Nästan så man lägger lite krokben för sig själv om man får det låta som att kusen är ett monster när den i själva verket är lättriden och välskolad... Risk att personer som VILL ha en häst med krut i svarar då menar jag.? ;)
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jo, kan hålla med om att det kan uppfattas olika, men ordern jag fick om vad jag skulle göra var att rycka den i munnen, hårt. Inte en gång utan hela tiden, så att den inte fick för sig att sticka igen. Absolut inte vad jag kallar lättriden...

Ptja, en hästägare som beordrar att man ska rycka hästen i munnen och, som om det inte skulle var illa nog, i förebyggande syfte kan ju knappast räknas som en person med tillräckligt med kunskaper för att ens kunna bedöma om en häst är lättriden eller inte. :( Känns som att hästen kanske inte var så lättriden, men framför allt inte rättriden. Sådana hästägare kan man ju tyvärr råka ut för när man letar häst, men jag tror och hoppas att de är rätt få, så att man ska rätta sitt annonsläsande efter dessa totala avarter känns lite drastiskt. Men självklart är de allra flesta annonser säljande och tar hellre upp det hästen gör bra med lite råge än det hästen inte klarar, så man får ju läsa kritiskt.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Bara för att min häst är snäll så betyder det inte att det inte är krut i henne ;) men jag håller med, säljes endast till satsande ryttare är bäst att skriva :bow:
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Min åsikt är:

Att man ska klara hästen i olika situationer om den blir het, är lättskrämd, försöker ta över, är osäker, ung, kanske hittar på bus eller helt enkelt är känslig.
Sen kan det vara att hästen är tuff från marken också, kanske lite bufflig eller liknande.

Mvh Domino_s
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

*kl*

Min häst är nog en typisk häst som skulle kunna beskrivas som "ej nybörjarhäst".

Han är inte dum, han är cool att hantera, han är lättriden på så vis att han gärna vill göra rätt, MEN - det är en tuff och känslig häst.

Han testar rejält både i ridning och hantering, blir man rädd för honom när han testar så är det "kört" - då är han inte på något vis trevlig att hantera längre. Man måste vara noga med honom, för ger man ett finger så tar han hela handen.

Nu har jag varit tydlig och konsekvent från början, han var jobbig de 2 första veckorna jag hade honom men sedan har jag inte haft några som helst problem med honom. Andra har däremot, just för att de blivit rädda eller inte sagt till honom när han testat.

Dessutom är han ängslig att rida ut på, då måste han ha en trygg ryttare som inte blir rädd för att han spänner sig ibland.

Han är cool överlag, men när han reagerar så reagerar han starkt och människan som hanterar honom måste då kunna hantera en rejält uppstressad häst utan att börja stressa upp sig själv.

Som jag skrev är han lättriden - så länge man inte är hård i handen och "trycker ihop" honom med handen, och så länge ryttaren har bra balans. Är ryttaren obalanserad blir han vinglig och kan upplevas som springig och svår att få kontroll på då han inte är speciellt balanserad i sig själv.


Han skulle bli en total katastrof och säkerligen bli kallad problemhäst i händerna på en nybörjare, medans han är en supervänlig gentleman med en mer rutinerad person :) Jag skulle således aldrig sälja till en nybörjare, eller någon som bara har ridit/hanterat ridskolehästar om jag skulle sälja honom.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

När det står: "Ej Nybörjarhäst" i en annons... vad menar dom då egentligen? är set att den inte passar till en som aldrig har ridit eller vart går gränsen? passar den som första häst till en som ridit ett par år?.. se det generellt..


"Nybörjare" är man rätt länge i hästvärlden faktiskt, varje gång man avancerar så blir man ju per automatik nybörjare igen... :D

"Ej nybörjarhäst" kan betyda lite vad som helst, ex:
* att säljaren vill att den hamnar hos någon med viss ridvana
* att den blir stressad av en obalanserad/klumpig ryttare
* att den har en del egna ideér och behöver en bestämd ryttare/ägare
* att ägaren vill att den ska tävlas och meriteras
* att den har olater
* att den måste ridas kontinuerligt och i balans för att inte få skador/problem
* att den är reaktionssnabb

Finns säker fler orsaker... men det är också (här) rätt vanligt att säljare skriver "ej nybörjarhäst" för att sålla bort fjortis- och/eller "jätterfaren efter tre år på ridskola"-köparna. :angel:
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Min häst kan vem som helst rida ut på utan problem.
Kolugn, superstabil i alla lägen.
Så länge man skrittar alltså.
Lite trav och han får upp ångan så förvandlas han till en raket. Styr och bromsbar om man kan rida och inte är rädd för lite tempo.
Så det krävs en ryttare med känsla som inte rider med handbromsen.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag skulle tolka man det som att man behöver ganska mycket erfarenhet för att klara av hästen. Betyligt mer än några års ridning
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag hade utått från att hästenn kräver en ruttinerad ryttare/hanterare. Mer kan man inte veta, det får man fråga när.man ringer.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

KL

"Ej Nybörjarhäst" för mig är en häst som av någon anledning, ridmässigt och/eller hanteringsmässigt inte passar förstahästägaren eller "vem som helst". Man kommer att vara noga med till vem hästen hamnar hos härnäst.

En häst som upplevs som svår som inte vem som helst ska hålla på med, som
kräver längre erfarenhet av egen häst tex eller erfarenhet av hästar som kräver mer än andra på olika vis.

Ska man ha en trygg/lugn häst ska man inte läsa annonser där det står "ej nybörjarhäst"
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

*KL

Ang detta med ridskolehästar så är i alla fall min uppfattning att ridskolehästarna brukar vara lika varierande svåra/lätta pigga/sega som privathästar. Enda generella skillnaden jag kommer på är nog att de flesta ridskolehästar reagerar marginellt mindre på dålig balans, men defintivt inte alla.

Varierar enormt med vad för ridskola/ridskolor man har som referens.


Tycker dock inte det betyder att en ridskoleryttare överlag passar på en "icke nybörjarhäst" som första häst. Men det finns definitivt de som gör det, utan erfarenhet av egen häst.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag har ridit och haft egna hästar i hela mitt liv men det är något inom mig som gör att jag inte ens väljer att engagera mig i en annons om jag läser "Ej nybörjarhäst".

För mig är det som att det lika gärna hade kunnat stå "Problemhäst".

Kanske är det många gånger bara en pigg och glad häst som kräver en säker ryttare med stadig hand men flera gånger handlar det nog också om att säljaren sitter med en häst som kan stegra, bocka och testa sina ryttare och det är väl den biten jag är rädd för när jag läser dessa annonserna.

Jag vill, trots att jag kan min sak i sadeln (haha) helt enkelt inte ha en häst som kräver för mycket.. därför klickar jag alltid bort de annonserna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 631
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp