"Ej Nybörjarhäst"

Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag tänker att hästen inte passar till sådana som bara ridit hästar modell ridskolehästar. Utan att man måste kunna rida känsliga hästar som kan ladda upp en hel del och ha såpass bra sits och kroppskontroll så att hästen inte blir alldeles förvirrad.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jo, men bara för att jag inte haft egen häst betyder de juh inte att jag inte vet hur man sköter den :smirk:

Bara för att jag ska köpa en egen häst o det står ej nybörjar häst, ska jag då behöva köpa en häst jag inte vill ha bara för att det inte står ej nybörjar häst?
Jag kommer ju inte kunna mer bara för att jag köper en läromästare lr.? :smirk: Alltså blir slutsatsen, att man inte ska köpa egen häst. ;)

Alla har väl någon gång haft sin första egna häst lr?

Om man tar mig som exempel, jag är 21 år o ridit i 14 år både privat och ridskola. Jag rider just nu 4-7 ggr/v både privat och ridskola. Har 3 hästar som mina egna, jag mockar o donar. Är de vet vård dom behöver så ringer jag om inte ägaren är där, hovis ringer hon, men säger jag att hästarna behövs skos m då ringer hon. Skillnaden är att jag betalar nada för dessa hästar.

Jag kan se när en häst behöver vet. vård, skos om mm.
Bara för att jag ska köpa min första egna häst så betyder inte det att jag inte kan något.

Det finns dom som haft häst i många år som inte borde ha häst! Vissa vet tex inte efter 5 år att hästar behövs skos, få vet vård mm. Så bara för att npgon har haft häst tidigare så är det inte säkert att denne är bättre än vad jag är som häst ägare.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

ett ex. på min egna ponny, (hoppas det är ok)
Vad skulle ni tänka när ni läste detta ;

D-ponny sto, 10 år Sv.ridponny
Snäll & lätthanterlig i stallet.
vaken & vill ha koll på allt, mycket pigg och frammåt.
funkar bra i dressyr/hoppning, Har bra steg & fin hoppteknik, lite oruttinerad p.gr av mitt ointresse.
Kräver dock ganska mycket ridning för att gå bra/fungera.
Ute är hon tuffare, lite tittig & hetare. Dock trafiksäker & van vid
mopeder,cycklister, tåg m.m. Men får hon chansen så tar hon gärna tillfället i akt & brallar iväg. hetsar också gärna upp sig & fjompar.
Annars en mycket trevlig & ärlig häst.

Jag skulle tänka en J*vligt jobbig häst, som håller på så konstant utomhus och ägaren törrs knappt själv rida ut på h*n. Detta för att jag tolkar annonser som 5 snäpp värre än säljaren beskriver. Står det "tittig" eller "fjantig" så tänker jag en häst som flyger i luften om det ligger en pinne på vägen eller någon kommer gående upp på läktaren. Säljare brukar enligt min erfarenhet underdriva rejält, en häst jag provred stod "lite het på hinder", jo fan den tog konstant sikte på ridplanens staket när jag provred :eek:
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Vad är modell ridskolehästar? Det finns många ridskolor som inte har de som folk klassar till modell ridskole häst. Vi har haft både unga hästar från 3- som ska utildas av dom duktigaste ryttarna, sen har vi haft även dom som är utbildade men kräver en stadig/känslig hand och rutinerad ryttare sen även dom lugna/trygga hästarna som alla kan rida.
Så slusatsen på min ridskola får man unghästvana, allsidig träning med olika slags hästar i olika åldrar.

De finns dom som ridit en o samma häst i många år (egen häst), som sen kanske inte klarar av att ha den där "ej nybörjarhäst". På ridskolan rider man oftast olika hästar, med olika temprament, utbildningsnivåer mm.

Red tidigare en häst som var en sk. " ej nybörjarhäst" hade då ridit endast på ridskola i 4 år, började rida denna hästen. Den gick bättre för mig än för ägaren som hade haft hästen i 6 år och ridit i sammanlagt 15 år.

Nä, skulle jag sälja häst skulle jag kolla på den som kom o provred, inte hur hästen är för just MIG. Då det finns många hästar som är tittiga, svår ridna mm, men so kanske funkar jätte bra med en helt annan person oavsett hur länge den personen ridit.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag skulle tänka en J*vligt jobbig häst, som håller på så konstant utomhus och ägaren törrs knappt själv rida ut på h*n. Detta för att jag tolkar annonser som 5 snäpp värre än säljaren beskriver. Står det "tittig" eller "fjantig" så tänker jag en häst som flyger i luften om det ligger en pinne på vägen eller någon kommer gående upp på läktaren. Säljare brukar enligt min erfarenhet underdriva rejält, en häst jag provred stod "lite het på hinder", jo fan den tog konstant sikte på ridplanens staket när jag provred :eek:

Instämmer!

Lärde mig det på den hårda vägen när jag letade häst och provred en som var "jättesnäll och lättriden, med mycket motor", vilket betydde att den satte av i galopp så fort man nuddade vid den och sedan vägrade sakta av. Verkligen snäll och lättriden :cool:

Det mesta i annonser måste läsas på ett annat sätt, vilket är synd för de som faktiskt är ärliga :(
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Fast den var kanske snäll och lättriden för ägaren? Jag har en häst som sätter full fart och springer sig blå om någon håller henne i munnen - hon försöker helt enkelt springa ifrån obehaget i munnen. Men det visste inte jag som ägare innan en annan ryttare än jag eller syster satt upp på henne, eftersom hon aldrig satts i en sådan situation innan dess...
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Om man tar mig som exempel, jag är 21 år o ridit i 14 år både privat och ridskola. Jag rider just nu 4-7 ggr/v både privat och ridskola. Har 3 hästar som mina egna, jag mockar o donar. Är de vet vård dom behöver så ringer jag om inte ägaren är där, hovis ringer hon, men säger jag att hästarna behövs skos m då ringer hon. Skillnaden är att jag betalar nada för dessa hästar.

Men vem säger att du behöver klassa dig själv som nybörjare? :p
Det är ju DU i första hand som väljer vad du vågar ta dig an (ja, innan provridningen alltså när man *vet*) sen får ägaren avgöra om du klassas som nybörjare enligt dennes kriterier eller inte.

Förra gången jag skrev "ej nybörjarhäst" var det ett antal personer som ridit ett par år på ridskola (vilket jag då fortfarande klassar som nybörjare, innan man hunnit komma till finlir, form m.m.) och sen haft hästuppehåll, varit 13-15 år och skulle ha det som första häst osv.
De klassade sig inte som nybörjare.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Det mesta i annonser måste läsas på ett annat sätt, vilket är synd för de som faktiskt är ärliga :(

Instämmer i det där att hästen kanske faktiskt var väldigt känslig och bara fungerar för ryttaren som hittat knapparna och inverkar rätt.
Precis som du säger så är det tråkigt att saker och ting kan tolkas så olika. Även åt andra hållet - skulle man skriva ingående förklaringar istället för förkortningar så får man skriva en hel roman! :p
Hästar är ju sällan så icke-komplexa att man kan skriva "helt okomplicerad, mycket snäll!" och få det att stämma med alla aspekter och folks olika krav/defenitioner.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

De jag syftade på var att några tycker att ej nybörjarhäst= ej förstahäst.

Jag vet att jag kan se mig som en duktig ryttare. Men bara för att jag inte haft egen häst förut så betyder de ju inte att jag inte vet hur den hästen ska skötas. Det blir ju ingen skillnad om jag köper en läromästare än den som är ej förstahäst. :smirk:

Så mitt inlägg hade inget o göra med om jag är nybörjare lr. ej utan om tolkning att "ej nybörjar häst" betyder "ej förstahäst".

äh, orkar inte disskutera detta. :p Överlämnar det till några andra.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Begreppet "ej första häst" tycker jag är dumt att andvända. Just av den anledningen du beskriver. Man kan ju vara väldigt erfaren och duktig även om man inte har ägt häst förr.

Jag tror att det kommer av att man andvänt begreppet "lämplig första häst" i annonser där man skall sälja en häst som är lämplig till lite "grönare" ryttare ....

Missvisande och förvirrande begrepp ... Jag menar det är ju inte alla som är lämpliga till att köpa häst kunskapsmässigt även om det är en "lämplig första häst" som skall säljas.

Om man kan rida / hantera / ta hand om olika hästar kan ju inte mätas i om man har ägt häst förr eller inte utan det borde ju rimmligtvis handla om ens erfarenhet.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Håller med Centaur, efter ett par år är man foprtfarande nybörjare. Ej nybörjarhäst skulle jag tolka som en förstahäst.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

De jag syftade på var att några tycker att ej nybörjarhäst= ej förstahäst.

Jag vet att jag kan se mig som en duktig ryttare. Men bara för att jag inte haft egen häst förut så betyder de ju inte att jag inte vet hur den hästen ska skötas. Det blir ju ingen skillnad om jag köper en läromästare än den som är ej förstahäst. :smirk:

Så mitt inlägg hade inget o göra med om jag är nybörjare lr. ej utan om tolkning att "ej nybörjar häst" betyder "ej förstahäst".

äh, orkar inte disskutera detta. :p Överlämnar det till några andra.

Fast en häst kan vara olämplig förstahäst även om den inte är olämplig nybörjarhäst. Finns hästvana människor som inte så så vana ryttare vettu! ;)
Jag skulle t ex klassa en synnerligen "känslig" (tänker fysiskt i första hand, t ex bronkithäst eller bara lätt för att bli stel eller dylikt som behöver en van hästmänniska med öga och framförhållning snarare än rutinerad nog att klara den vid ridning, eller att den är svår hanteringsmässigt och kräver hästvan människa på så vis.
Viss rutin måste man nästan få av att ha egen häst, även om det i vissa fall kan ersättas av att t ex ha varit fodervärd/medryttare och dylikt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag personligen räknar att man haft ansvar för hästar förut (så som fodervärd etc) som likställigt kunskapsmässigt med att ha haft egen häst under samma tidsperiod. Jag känner människor som "haft häst i hela sitt liv" och ändå inte insett ganska grundläggande kunskaper, och andra som efter bara några få års aktivt hästande tagit sig upp på internationell fälttävlansnivå... Så det är omöjligt att mäta häst- och ridkunskaper i år. Och i allmänhet är det de som har åsikten att de är i princip fullärda som har mest kvar att lära...
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Om jag skrev att hästen inte är nybörjarhäst skulle jag göra det för att jag inte ville sälja till nybörjare & oerfarna, inte nödvändigtvis för att hästen är svår.
Om hästen är svår tycker jag man brukar skriva att den kräver erfaren ryttare.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

*kl*
För mig är det i stort sett det samma som "erfaren ryttare".
Även om sen det är så att hästen inte funkade för ägaren, även om ägaren anser sig vara duktig, så är det ju ändå så att en "nybörjarhäst" funkar för alla i stort sett, en häst som inte är för nybörjare är ju en häst som kräver lite mer, på både gott och ont.
Vet man med sig att man faktiskt har ridit ett bra tag och har kunskap för det, självklart ska man ringa och fråga om hästen!!
Förstår inte varför alla mejlar istället för att ringa när det gäller hästar!!
Ringer man så får man ju info om den med det samma, nej folk ska bara mejla och få mer bilder... (nu kom jag iväg utanför ramen)

Men en nybörjare för mig är svårt att diffiniera, det beror ju på helt hur man har haft det, vissa får tränar hjälp och stöd och kommer väldigt mycket längre på ett par år än någon som har ridit x antal år längre utan den hjälpen.

När man letar häst måste man ju rannsaka sig själv, hur bra man egentligen är, och vilken hjälp man kan få! Har man bra hjälp på hemmaplan kan nog de flesta hästar funka!
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

När det står: "Ej Nybörjarhäst" i en annons... vad menar dom då egentligen? är set att den inte passar till en som aldrig har ridit eller vart går gränsen? passar den som första häst till en som ridit ett par år?.. se det generellt..

När jag läser en annons där det står "Ej Nybörjarhäst" tänker jag att det där är ingen häst man lär sig något på.
Alltså måste man sedan tidigare vara en duktig ryttare
och inte kräva att man själv vidarutbildar sig med sin ridning på den här hästen.
Oftast är nybörjarhästar väldigt bra för ryttare som vill ha egenhäst och som har en del kvar att lära.
Medans en "ej" nybörjarhäst enbart kan bli till besvär, alltså kräven en ryttare med tidigare kunskaper inom ridning.

En förstahäst och en Ej nybörjarhäst är för mig inte samma sak.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

"Ej nybörjarhäst" Hade jag nog tolkat som "ej lämplig förstahäst"
Att hästen kan vara busig eller egensinnig och behöver en säker och stadig ryttare för att inte ta över.
Det är ju en himla skillnad att rida en lektion i veckan på ridskolan i några år och att ha en egen häst hemma.
Jag lärde mig mer om hästar på ett år med egen häst än fem år på ridskolan.

Det skulle jag nog också tycka. Första hästen är ju liksom en hel vetenskap i sig :P
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

skulle jag sälja min så skulle jag skriva så.
men det beror på att han är inte lättriden (bockar gärna t.ex.), han är inte alltid en liten ängel som följer efter vart man än går utan ser gärna nya saker som en anledning att stirra upp sig en stund.
skulle han komma till någon som inte har så stor häst- eller ridvana så skulle det bli katastrof.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Fast den var kanske snäll och lättriden för ägaren? Jag har en häst som sätter full fart och springer sig blå om någon håller henne i munnen - hon försöker helt enkelt springa ifrån obehaget i munnen. Men det visste inte jag som ägare innan en annan ryttare än jag eller syster satt upp på henne, eftersom hon aldrig satts i en sådan situation innan dess...

Jo, kan hålla med om att det kan uppfattas olika, men ordern jag fick om vad jag skulle göra var att rycka den i munnen, hårt. Inte en gång utan hela tiden, så att den inte fick för sig att sticka igen. Absolut inte vad jag kallar lättriden...
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag har en häst som inte lämpar sig för nybörjare. Han är en dröm att rida, även om han kan vara lite envis och har egna idéer om vad som skall utföras, däremot kan han vara en plåga att hantera från marken om man inte vet vad man håller på med. :crazy:

Hästen testar alla nya han kommer i kontakt med och han är stenhård i psyket. Han är inte farlig på något sätt, men han driver dig till vansinne om du inte vet exakt hur du ska stoppa hans försök att vara i toppen av hierarkin. Detta kräver en rutinerad hästmänniska med båda fötterna på marken och man får inte vika sig eller bli rädd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 631
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp