"Ej Nybörjarhäst"

B

bullen_86

När det står: "Ej Nybörjarhäst" i en annons... vad menar dom då egentligen? är set att den inte passar till en som aldrig har ridit eller vart går gränsen? passar den som första häst till en som ridit ett par år?.. se det generellt..
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

hästen är svår, känslig, het och på andra sätt inte lämpad för nyörjare. eller så vill ägaren helt enkelt inte sälja till mindre duktiga ryttare.

har man ridit ett par år så tycker iaf jag att man ff är nybörjare....
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Det varierar nog helt beroende på vem som författat annonsen. Vissa skriver så för att sortera bort alltför oerfarna ryttare eftersom de vill att hästen ska komma till någon som är hästkunnig. Hästen kan mycket väl vara en liten ängel att rida.
I andra fall skriver folk så för att få hästen att verka mer intressant eftersom vissa förknippar en tuff häst med en häst med kapacitet och vilja.
Och i vissa fall är det helt enkelt så att nuvarande ägaren inte klarar av hästen eller att hästen faktiskt är väldigt ouppfostrad eller gärna testar nya människor.

Tror inte att man kan säga någonting generellt. Det är helt enkelt för varierande orsaker till att man skriver så.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

hästen är svår, känslig, het och på andra sätt inte lämpad för nyörjare. eller så vill ägaren helt enkelt inte sälja till mindre duktiga ryttare.

har man ridit ett par år så tycker iaf jag att man ff är nybörjare....

Håller med.
generellt så tror jag hästen har egenskaper som gör att säljaren bedömer den som icke passande till en icke rutinerad ryttare.

alternativt som Centaur säger, vill man att hästen garanterat kommer till ngn med erfarenhet och vana rent generellt.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

"Ej nybörjarhäst" Hade jag nog tolkat som "ej lämplig förstahäst"
Att hästen kan vara busig eller egensinnig och behöver en säker och stadig ryttare för att inte ta över.
Det är ju en himla skillnad att rida en lektion i veckan på ridskolan i några år och att ha en egen häst hemma.
Jag lärde mig mer om hästar på ett år med egen häst än fem år på ridskolan.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Fast det är ju lite luddigt. Jag har rdit i 14 år blandat ridskola o privat ca 3-4 ggr/v, kan jag då inte köpa den hästen pga att det står att det inte är en nybörjar- förstahäst, bara för att de är min första egna häst?

Sånt känns lite konstigt. Men de där är ju olikaberoende på vem man pratar med.
För mig är nybörjarhäst= emdast till vana ryttare, med stor erfarenhet. Står det förstahäst = Ingen bra nybörjar- o första häst, dock passar den vana ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag tror att det är mer eller mindre omöjligt att veta vad ngn menar med formuleringar i en annons .... Man måste först prata ordentligt med säljaren och om det verkar intressant åka och titta på hästen och bilda sig en egen uppfattning. När min kompis för några år sedan sökte en "läromästare" var det i alla fall fullkomligt uppenbart att det ordet har vitt skilda betydelser för olika människor och att de flesta menade ngt annat än det vi letade efter ...
Dessutom - vilken häst är en nybörjarhäst? Den snällaste och mest välutbildade häst kan börja hitta på bus / bli dum med den som inte inte har hästvana eller kan rida! Min ursnälla och välutbildade 25-åring vänder och går lugnt hem om ryttaren inte är lite bestämd och fattar inte galopp om inte ryttaren ger hyfsad hjälp ....
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

kl

men om dom menar att de inte är en lämplig första häst så fattar inte jag..bara för man kanske inte ägt en häst innan så betyder ju inte de att man inte klarar av den.

eller menar dom första häst som i fösta hästen man rider häst?
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

När jag läser "Ej nybörjarhäst" tänker jag en häst/ponny med motor, kanske lite tuffare att rida, har mer egen vilja och så.

ett ex. på min egna ponny, (hoppas det är ok)
Vad skulle ni tänka när ni läste detta ;

D-ponny sto, 10 år Sv.ridponny
Snäll & lätthanterlig i stallet.
vaken & vill ha koll på allt, mycket pigg och frammåt.
funkar bra i dressyr/hoppning, Har bra steg & fin hoppteknik, lite oruttinerad p.gr av mitt ointresse.
Kräver dock ganska mycket ridning för att gå bra/fungera.
Ute är hon tuffare, lite tittig & hetare. Dock trafiksäker & van vid
mopeder,cycklister, tåg m.m. Men får hon chansen så tar hon gärna tillfället i akt & brallar iväg. hetsar också gärna upp sig & fjompar.
Annars en mycket trevlig & ärlig häst.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

"Ej nybörjarhäst" Hade jag nog tolkat som "ej lämplig förstahäst"

Hmm..
Jag har själv formulerat mig så hyfsat nyligen, och det kan nog vara rätt olika anledningar.

I mitt fall när jag senast skrev "ej nybörjarhäst" var det ffa för fysikens skull. Jag vill inte att kusen ska få ytterligare en person som måste lära sig av sina misstag pga att den varit sned/spänd och bl a haft dammhosta - kroppen lite i obalans. Och som sitter och sliter och har sig på hästen i en stjärnkikarform som skulle främja att spänningarna kommer tillbaka. Men iofs - hellre då en riktigt nybörjare som skrittar ut i skogen på långa tyglar än en "halvdan" som försöker men inte lyckas på en inte superlätt häst, hellre en ödmjuk person än nybörjare än en hästvan person som ändå slarvar med skötseln eller tar för lätt på den biten osv.
Svårt bara att precisera sånt på ett vettigt sätt i en annons.
"Antingen BARA för snäll skogsmulleridning eller BARA till hyfsat duktig dressyrryttare!" :rofl:

Den egna hästen (som inte finns några planer som helst på att säljas kanske ska tilläggas, men brukar fundera i såna banor ang. t ex medryttare..) är ingen nybörjarhäst pga att hästen inte är trygg i sig själv och behöver en trygg ryttare. Vete sjutton om JAG är det iofs. I ridningen är den både känslig (för sits och tyngdpunkt) och okänslig på så vis att den snabbt ignorerar skänkel- och tygelhjälper om man är inkonsekvent. Skulle en obalanserad ryttare sitta upp skulle den i princip trava iväg spänt, ihoptryckt i övertempo och sen inte gå att få stopp på! :p (har testat den varianten, men han har även varit så för lite mer rutinerade ryttare beroende på ridstil/personlighet).
En häst som behöver så mycket hjälp från ryttaren anser inte jag är någon nybörjarhäst.

Som sagt, kan finnas många anledningar till att man väljer att klassa en häst som "ej nybörjarhäst" och förmodligen många fall där det faktiskt skulle fungera ändå om ryttaren har lite sunt förnuft.
Skulle nog låta kaxigt om man börjar rabbla upp personliga egenskaper som krav istället för minimi-utbildningsnivå på ryttare utefter hur hästen är som individ! ;)
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Dessutom - vilken häst är en nybörjarhäst? Den snällaste och mest välutbildade häst kan börja hitta på bus / bli dum med den som inte inte har hästvana eller kan rida! Min ursnälla och välutbildade 25-åring vänder och går lugnt hem om ryttaren inte är lite bestämd och fattar inte galopp om inte ryttaren ger hyfsad hjälp ....


ja, och just därför är det väl en ganska smart och ärlig profil som en säljare ger om de har en häst som redan från början INTE är så snäll utan kräver en fast och rutinerad hand?
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Jag har nog aldrig använt mig av just det uttrycket, utan har preciserat vad det är jag kräver av köparen. Exempelvis "unghästvana och känslig hand" - vilket garanterat inte uppfylls av en nybörjare eller ridskoleryttare.

För övrigt så är det erfarenhetsmässigt skillnad på att rida privat på ridskola 3-4ggr/vecka och att ha egen häst. Att ha det fulla ansvaret för en häst är något helt annat än att borsta, sadla och rida en lektion. Man ska plötsligt ha koll på vaccinationer och avmaskningar, kunna se och känna igen sjukdoms-/skadesymptom och välja lämplig åtgärd, beräkna och justera foderstat och så vidare i all oändlighet. Vissa hästar är relativt enkla att hålla hela och rena, andra kräver ett tränat öga för att hålla dem på banan.

Jag tror dock att "ej nybörjarhäst" oftast relaterar till att hästen på ena eller andra sättet är lite skarp i lynnet och gärna tar befälet över ägare/ryttare. Men är annonshästen något man tycker verkar intressant och man är osäker på om man faller under kategorin "nybörjare" så är ju det enklaste att man ringer på annonsen och kollar med ägaren vad denne menar med uttrycket i just denna hästs fall.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

det är en enorm skillnad på att rida lektioner och ha egen häst!
det är ju hanteringen som är den stora biten med egen häst! Du kan vara jätteduktig på att rida men det hjälper inte om du iövrigt inte kan hantera din häst och tahand om den i övrigt så som daglig skötsel, foder, hovis och sjukdommar. Det är inte många ridskolor i landet som lär ut hela hästbiten.


som flera andra så tolkar jag ej nybörjarhäst som ej lämplig som första häst. sen om det är ridningen eller hanteringen från marken som är den "besvärliga" biten är ju strunt samma, ska man ha egen häst ska man ju klara av den i alla sammanhang.

// jess, hästlärare.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Skriver jag i en annons "ej nybörjarhäst" så menar jag att jag vill ha en ryttare som kan hantera hästar som är spralliga, heta och svåra.

Är ryttaren så duktig och kan hantera hästen ordentligt, kan det mesta i ridningen och är duktig på det h*n gör så spelar det ingen roll om det är första hästen h*n köper.
För det finns mycket duktiga ryttare som kan massor, rider utmärkt men som aldrig haft chansen att köpa en egen häst utan de har fått ridit andras hästar.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

När det står: "Ej Nybörjarhäst" i en annons... vad menar dom då egentligen? är set att den inte passar till en som aldrig har ridit eller vart går gränsen? passar den som första häst till en som ridit ett par år?.. se det generellt..
Sånt läser jag förbi... Beror ju helt på personen som hanterar/rider hästen. En häst kan vara hur svår som helst hos en person, som anser sig både ha vana och kunskap...men som blir helt annorlunda i händerna på en annan.

Tänker på en bruksnordis jag hade tidigare. Vana och rutinerade ryttare fick en hel del att bita i medan den orutinerade och icke hästvane mötte ett lamm. Eller en ridskolehäst som var underbar som helhet för den vane men som under nybörjare körde ett helt register med testningar...:cool:
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

När det står: "Ej Nybörjarhäst" i en annons... vad menar dom då egentligen? är set att den inte passar till en som aldrig har ridit eller vart går gränsen? passar den som första häst till en som ridit ett par år?.. se det generellt..

När jag hör "ej nybörjar häst" så tänker jag: kräver rutinerad ryttare. Altså en ryttare som varit med en stund och klarar av att rida självständigt på olika hästar utan uppenbar risk för att trilla av/tappa kontrollen även om hästen kan skutta åt något håll, vara het eller ha humör och skjuta rygg. Samt inneförstådd med vad det innebär att rida häst och inte åka. En häst som man BÖR kunna rida för att klara av.

Om man har ägt häst förr eller inte har inte med saken att göra, utan snarare vad man har haft för hästar att rida på. Och under vilka former man ridit (ridskola / privat ).

Om man vänder på det och säger lämplig nybörjarhäst, så tänker jag : en häst som är stadig och trygg i skallen. Inte särskilt "tittig" eller het. En häst som tål att ryttaren tappar balansen, och inte riktigt är med på noterna ... En häst som har hög toleransgrad kan man säga. En häst som är lämplig att lära sig rida på helt enkelt.
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

När jag hör "ej nybörjar häst" så tänker jag: kräver rutinerad ryttare. Altså en ryttare som varit med en stund och klarar av att rida självständigt på olika hästar utan uppenbar risk för att trilla av/tappa kontrollen även om hästen kan skutta åt något håll, vara het eller ha humör och skjuta rygg. Samt inneförstådd med vad det innebär att rida häst och inte åka. En häst som man BÖR kunna rida för att klara av.

Om man har ägt häst förr eller inte har inte med saken att göra, utan snarare vad man har haft för hästar att rida på. Och under vilka former man ridit (ridskola / privat ).

Om man vänder på det och säger lämplig nybörjarhäst, så tänker jag : en häst som är stadig och trygg i skallen. Inte särskilt "tittig" eller het. En häst som tål att ryttaren tappar balansen, och inte riktigt är med på noterna ... En häst som har hög toleransgrad kan man säga. En häst som är lämplig att lära sig rida på helt enkelt.

:bow::bow::bow:
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

först tänker jag som nån annan skrev "ej nybörjarhäst = en förstahäst"... men det kan ju inte stämma!

Däremot skulle jag nog se det som att om man "bara" har ridit på ridskola och ska köpa sin första häst så är inte en "ej nybörjarhäst" kanske det jag hade tittat efter...

har man däremot haft möjlighet att vara medryttare, eller på annat sätt ridit privata hästar så hade jag nog förbisett det och, om hästen låtit intressant annars, kanske provat! Hästar är individer och passar bättre o sämre med olika ryttare, så en "ej nybörjarhäst" kanske passar kanon med en med mindre vana även om säljaren har svårt att se det

Säljaren kanske själv tycker att den är så duktig själv och är rädd för att en sk "sämre" ryttare skulle klara hästen bättre ändå, det är inte alla som klarar av att acceptera sånt ;)
 
Sv: "Ej Nybörjarhäst"

Säljaren kanske själv tycker att den är så duktig själv och är rädd för att en sk "sämre" ryttare skulle klara hästen bättre ändå, det är inte alla som klarar av att acceptera sånt ;)


tror du har en poäng där :)

Varför måste "ej nybörjarhäst" innebära att hästen är pigg? En häst kan ju vara olämplig för nybörjare om den är så kallad "istadig".
Jag skulle aldrig sälja min häst till en "nybörjare", trots att han är lugn och trevlig, för han skulle antagligen knäcka personen mentalt (han har varit nära att lyckas med mig ett par gånger). Han vet vad han vill och hur han ska få som han vill, men inte på något "bortskämd ponny"-manér, eller "spring tills du stupar" eller något sånt. Han helt enkelt psykar folk tills de gör som han planerat. Svårt att förklara..
Många hade antagligen tagit sporrar och spö och bankat tills något hände, men det hade man fått tillbaka. Inte fysiskt, utan psykist.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 631
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp