Ej kvalade avstängda

Sv: Ej kvalade avstängda

Vill förbjuda spö, vad är nu detta!
På unghästar är spö väldigt bra att ha, att kunna förstärka sina hjälper i drivningen, efter som de små i bland kan stå emot och inte riktigt ta skänklen. Nä låt spöna vara kvar, men de kan ha hårdare regler mot annvändingen av pisken!

När jag var i Holland för ett antal år sedan så hade de spö på sina unghästar på dressyrtävlingarna, när jag sa att de inte var tillåtet i Sverige så tyckte de at vi var mkt underliga, då de ansåg att unghästarna kunde behöva den förstärkta hjälpen av pisken.

"knapplån" Tycker faktiskt det är helt ok att dom ändrar till nollrundor. Man borde faktiskt klara rida nolla innan man går upp ett snäpp även om hästen är nonchalant. Hon som lånade den hästen jag nu rider sa att han är jättenonchalant i lägre klasser ( dvs 1,20) så hon slutade rida dom klasserna. Min första start efter hans hemkomst 1 vecka senare var han nolla både 1,10 + 1,20. ( nonchalant??) Hoppade stooort över hindren. Beror nog på hur man rider också. Nä jag tycker detta är bra !!

det handlar väl inte om att "kunna" utan om att vara klar för en högre höjd/klass o att en 4 fels runda kan vara mkt välskolad o att felet inte behöver beror på att ryttaren la hästen "tokfel" o absolut inte är klar för nästa steg!

håller med dig! förut var det väl mer eller mindre en oskriven regel att unghästar o hingstar alltid ska ridas med ett kort spö !?
o detta inte pga "utifall man behöver spöa upp dom" utan i "utbildningssyfte" o att kunna just förstärka sina hjälper!

men vi avlar tydligen för känsliga hästar nu så de inte behövs :grin:

Såg i nyaste ridsport också att man funderar på att förbjuda spö också!

Är det inte bättre att man satsar på att utbilda ryttarna i hur man använder (eller inte använder :devil:) spö istället?
Gör regelverket för användninga av spö glasklart och absolut nolltollerans på överträdelser.

Är det inte bättre att man satsar på att utbilda ryttarna i hur man använder (eller inte använder :devil:) spö istället?
Gör regelverket för användninga av spö glasklart och absolut nolltollerans på överträdelser.

:bow:
Absolut! En uppstramning på det området är verkligen på sin plats!

och att få domarna att våga dela ut ordentliga straff om man missbrukar det!

Visst självklart ska man klara av att rida nolla, men även om ryttaren rider perfekt och hästen är välskolad så kan det lätt komma ett pet. Det finns nonchalanta hästar, hästar som blir lite spända osv oavsätt hur väl ryttaren rider.
Att dessa gränser har kommit är ju för att förhindra att ryttare och/eller häst inte ska gå upp för tidigt i en klass den inte är mogen för. Sedan så säger faktiskt inte en felfri runda om ett ekipage är moget eller inte, har sätt förskräkliga runder där ekipagen har gått felfrit och absolut inte är mogna att hoppa över huvud taget, men även myckt fina runder där det har varit ett elller två pet.
Frågan är hur man ska dra gränsen, oavsätt vad så kommer dett alltid folkt att kvala ovasätt om de är redo eller ej för nästa steg.

håller med dig! förut var det väl mer eller mindre en oskriven regel att unghästar o hingstar alltid ska ridas med ett kort spö !?
o detta inte pga "utifall man behöver spöa upp dom" utan i "utbildningssyfte" o att kunna just förstärka sina hjälper!

men vi avlar tydligen för känsliga hästar nu så de inte behövs :grin:

Kanske dags att avla fram känsliga ryttare i stället som vet vad man ska ha spöet till!! (Nu när vi ändå pratar om avel) :idea:

Nä men helt klart hårdare regler och domare som vågar säga till okända som kända ryttare!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar