Ej kvalade avstängda

Sv: Ej kvalade avstängda

Nej, som jag fattade det är det ändrat från 2009, man måste ha 2 felfria rundor i respektive klass för att kvala till nästa klass.

Du har rätt, jag visste inte att reglerna ändrats i år igen.
Jag tycker ändå det är bra att folk tävlar på den nivå de klarar av, vilket man måste göra med dessa regler.

Du har rätt, jag visste inte att reglerna ändrats i år igen.
Jag tycker ändå det är bra att folk tävlar på den nivå de klarar av, vilket man måste göra med dessa regler.

Fast vad är definitionen på att klara av? Min ena häst (som gått Falsterbo och Breeders som 6 åring och har plac i 1.30) blir otroligt nochalant och slarvig när hindrena är lägre (typ 1.20) och petar då ibland, han tycker i stortsett att det är onödigt att lyfta på benen för så små hinder :cool: Trots att man rider helt prickfritt sas, jag själv har ridit upp till 1.40, men ridit unghästar senaste åren. Jag red Elitlag som junior och Young Rider. Verkar 1.20 för svårt för honom tycker du? :grin:
Iom att han vart skadad förra året och inte startad ngt, och jag inte har plac i 1.50 :cool:
Får jag börja kvala om honom på 1.20 iår.....
MEN jag kan till viss del hålla med om att reglerna är bra, men jag skulle ändå vilja ha en motivering till varför man valt att göra såhär. På ponnysidan kan jag förstå detta med kvalsystem, men på stor häst och enda ner i 1.20-1.30 klasser :confused: det känns lite väl faktiskt.........

Senast ändrad av en moderator:

Har faktiskt inte kollat TR ändringarna än och detta att det krävs felfritt istället för 4 fel är ju löjligt. 4 fel är ju ingenting utan just oftast slarv någonstans. I norge tex har de tom max 4 fel när det gäller kval till unghästchampionaten, just för att en runda med 4 fel är till 99% en bra runda men med ett förargligt pet någonstans, är man inte färdig för höjden så är det sällan man bara har 4 fel.

Tur för mig att det inte gällde förr, min valack som gått svår klass är otroligt slarvig på låga hinder han skiter helt enkelt i dem, faktum är att just 120 är en sådan klass som det inte gick att rida honom felfritt, under den perioden när vi var på väg upp i klasserna och hoppade just 120-130 så gick han inte en enda felfri 120 men nästan alltid i 130, var som natt och dag att rida honom i 120 mot i 130 alltid bara sket han i ett räcke någonstans och fick sina 4 fel i 120, det var så pass att det faktiskt varit ett känt fenomen med honom att han aldrig var felfri i 120, övergav snabbt 120 med honom och det fick bli 130-140 istället att ligga och mala på.
Faktum är att han gjorde sin första felfria 120 någonsin när han gick igång efter sin stora fraktur och då klart ändrat sitt förhållningssätt till hinder efter så lång frånvaro. Vi får hoppas att det sitter i då han nu åter skall ut på tävlingsbanorna en säsong till i alla fall (blir 18 år nu), man tycker ju nästan att de "gamla" ekipagen som tidigare har massor med placeringar på nivån inte skulle behöva börja kvala om efter en lång skadefrånvaro. Känns lite lustigt att behöva kvala till 130 med en häst man ridet 150 på.

Tur för mig att det inte gällde förr, min valack som gått svår klass är otroligt slarvig på låga hinder han skiter helt enkelt i dem, faktum är att just 120 är en sådan klass som det inte gick att rida honom felfritt, under den perioden när vi var på väg upp i klasserna och hoppade just 120-130 så gick han inte en enda felfri 120 men nästan alltid i 130, var som natt och dag att rida honom i 120 mot i 130 alltid bara sket han i ett räcke någonstans och fick sina 4 fel i 120, det var så pass att det faktiskt varit ett känt fenomen med honom att han aldrig var felfri i 120, övergav snabbt 120 med honom och det fick bli 130-140 istället att ligga och mala på.
Faktum är att han gjorde sin första felfria 120 någonsin när han gick igång efter sin stora fraktur och då klart ändrat sitt förhållningssätt till hinder efter så lång frånvaro. Vi får hoppas att det sitter i då han nu åter skall ut på tävlingsbanorna en säsong till i alla fall (blir 18 år nu), man tycker ju nästan att de "gamla" ekipagen som tidigare har massor med placeringar på nivån inte skulle behöva börja kvala om efter en lång skadefrånvaro. Känns lite lustigt att behöva kvala till 130 med en häst man ridet 150 på.
Då vet du exakt hur jag känner :crazy: Exakt så som du beskriver din häst är min också. han skiter högaktningsfullt i hindren när dom är 1.20, han tycker att det kan man ju kliva över, varför ska jag hoppa liksom......... och dessutom lyfta på benen när det är så lågt....
JO är 99.99 % säker på att det är 0 rundor som gäller 2009, inte 4 fel längre..... Tycker också det är löjligt , väldigt löjligt!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag håller verkligen med om att en 4-fels runda borde räcka. De kvalregler som var fram tills nu var helt klart bättre.
Samtidigt tror jag det behövs lite kvalregler, eftersom att många tycker det är "coolt" att rida medelsvår... och går in och vägrar ut sig runda efter runda.
Kanske skulle en häst som gått vissa klasser alltid vara kvalad?

Och igen håller jag med dig fullkomligt men denna gång lite med en brasklapp !
Alla har inte lika bra koll på sin häst som du och Ancor - de mer optimistiska (okunniga) kan ju ställa till ganska mycket skada om de går upp i klasserna för snabbt - medan de som har bra koll på ekipagets kapacitet och förmåga får det ju litet knepigare, speciellt om hästarna är så som ni beskriver nonchalanta på lägre höjd.

För övrigt så måste reglerna vara glasklara och enkla, och inte minst lätta att följa upp.
Det ju ryttarens ansvar att se till att vara rätt kvalad - och det är meningslöst med regler om man inte följer upp dem tycker jag.

finns det något annat förbund i hela världen som har så mkt krångliga kval o regler som i sverige !?
att ändra till 0a ist. för 4 fel fattar jag inte alls poängen med!!!
har läst de nya kom kommer inte riktigt ihåg men visst är det samma "system" hela vägen upp?
Finns ju ekipage som klara av nivåerna galant men att hästarna helt enkelt inte är försiktiga nog utan petar ett räcke här eller där utan att de på något sätt är en dålig runda o helt enkelt inte handlar om att vara färdig eller ha kapacitet dom ska nu sitta o jaga 0an för att gå upp ett steg??

Fan så som dom håller på nu är det väl synd om hästarnas ryggar snart också så ryttaren från hoppa brevid hästen av egen motor för att det är djurplågeri el. ngt att sitta på...
eller ännu bättre, inga martingal eller andra bett än vanligt är tillåtet, annars har man inte hästen riktigt skolad för större hinder...
Varför tas inte nya regler upp för diskussion innan man slår fast vid de !?
Här verkar det som om man bara har ett "söndagsmöte" o diskurerar lite o tipexar över o bara vill "testa ngt nytt"....

tror man går fel väg när man sätter regler för allt via kvalsystem, lägg större ansvar hos tränarna el. liknande.
Eller att införa fler stilhoppningar el. liknande där en domare helt enkelt får godkänna ryttaren mellan stegen lätt, msv o svår. då kan man komma vidare på en skolad ritt fast med 1-2 ner !?

fatta vilket helvete för klubbarna o hålla reda på alla regler o kval o så springer folk o "skvallrar" o säger jag tror inte den o den är kvalad så ska dom kolla upp de, i databaser som inte stämmer tll 100% o så är ryttaren kvalad men måste bevisa osv. osv.....

Jag kanske är lite trög men, om man redan kvalat till 1.30 måste man kvala IGEN nästa år då med dom nya reglerna? 2 felfria 1.20? :confused:

det står ju att nollorna ska vara under innehavande el. förgående år så om du hade 2 nollor iår så är du nog kvalad.

*KL*
Kan man inte lämna in en protest av något slag???

Kungsbacka var nog det värsta jag sett, 75% var säkert jr/ur och klasserna gigantiska och väldigt mkt dåliga rundor.

Ja alla passar ju på att starta för det är inte en jäkel som kollar om du är kvalificerad eller inte..´:cool:

Man kan ju undra varför de ändrade kvalreglerna? De måste ju ha ansett att de kvalregler som var nu inte fungerade - på vilket sätt kan man ju undra...?

Har faktiskt inte kollat TR ändringarna än och detta att det krävs felfritt istället för 4 fel är ju löjligt. 4 fel är ju ingenting utan just oftast slarv någonstans. I norge tex har de tom max 4 fel när det gäller kval till unghästchampionaten, just för att en runda med 4 fel är till 99% en bra runda men med ett förargligt pet någonstans, är man inte färdig för höjden så är det sällan man bara har 4 fel.

Anledningen till att man har max 4 fel i unghästch. i Norge, är nog för att det är så få som startar championaten. Inte ovanligt att det är 15-20 startande bland 5-6 åringarna...

För ridhästar har man även i Norge 2 felfria ritter, men där börjar man kvala till 1.20, alltså två felfria 1.10 för att starta 1.20.

Håller med om att 4 fels gränsen kan vara kvar, och att kvalreglerna för elit borde ändras.

*KL*
Det kommer ju bli ännu roligare för alla att hålla ordning på att from 2009 måste man ha 2 FELFRIA ritter i tex 1.20 för att få starta 1.30-1.35 :grin: även om det "bara" är på regional nivå.
Jag kan inte fatta varför SVRF måste krångla till allt så. Förr fanns det ju inga sådana här regler, var det mer skador då eller? Vad är motiveringen till en uppstramning av reglerna? Varför har man inte kvar "högst 4fel" regeln?
Är det bara "eliten" som ska få tävla? Ska vanliga dödliga "sorteras" bort och inte ha en chans att någonsin få starta högre än 1.30?

Vad är detta för knäppa regler!!
Tyckte att 4 fel reglen var helt okej!
Nä nu blir jag faktiskt lite arg!!!

Vad är detta för knäppa regler!!
Tyckte att 4 fel reglen var helt okej!
Nä nu blir jag faktiskt lite arg!!!

De tycker väl att det är för lite barrering i sverige :angel: :cool:.

Fattar inte varför de skall på och klydda med sådana här småsaker, om de nu anser att ekipagen inte är tillräckligt klara för att gå upp så öka då istället antalet rundor men behåll max 4 fel, blir mindre press på ett sådant resultat, tycker att det ofta går troll i det när det är specifikt 0 rundor man skall ha, säger hon som slog alla rekord för en del år sedan på den tiden man hade fast antal kvalförsök till 4års, 4 nollor innan pappret lämnades in första gången (ville ju känna att hästen var stabil först iom begränsat antal) därefter 2 nollor till (man skulle ha tre) sedan var det 1 tidsfel, 4 fel, 4 fel, osv tills pappret var slut sedan gick hästen 14 nollrundor i sträck, vadå den mentala faktorn var med i spelet :devil:.

*kl*
ok att man ska ha ngt typ av kval för att gå upp i klasserna, men att ändra från 4 fel till 0a förstår jag bara inte! vad är deras motivation till detta !?

Såg i nyaste ridsport också att man funderar på att förbjuda spö också!
Kom igen va! jag tror det kommer göra så att fler sätter på sig större sporrar och hakar i ist.
Jag brukar upleva det så att unghästarna hoppar allt hemma, avspänt och bra men när man kommer ut så kan man behöva ett spö i handen bara för att den nya miljön o alla nya intryck (som jag faktiskt inte kan träna dom på på hemmaplan!) gör att dom står emot lite o behöver bara lite uppmaning i form av bara känna spöet på bogen väldigt lätt, oftast räcker det gott o väl!
rider oftast hästarna utan sporrar, ska man då behöva klämma på sig sånna ist som oftast inverkar mer eller mindre "hela tiden" !?
o att säga att aveln går mot känsligare hästar som inte "tål" spön förstår jag inte heller! alla ryttare klarar inte av dessa hästar o vi måste behålla hästar som så att säga tål "ett spö i handen", hur ska man annars lära sig o börja rida om hästen inte klarar av att man inte har en stadig skänkel el. tappar balansen för 2 sek !?!?!? att sträva mot att avla hästar som sånt temp. att dom inte klarar av ett spö, ja då måste man vara ute o cykla, låååångt borta!!!!
för hur många sitter upp o är en ryttare i perfekt balans med känsla frn början!
man måste få lära sig o göra misstag utan att man ska åka av o "dö"...

Gylle: haha, bra sagt ang. barreringen ;)

finns det inget sätt man som ryttare kan vara med o påverka? borde vara så att tex. TR ändringar kommer ut 6 mån innan de ska genomföras så att ryttarna kan vara med o påverka genom tex. protest eller förslag om förbättring ????

Jag har en pålle som inte bryr sig om mina nerver som spöka i bland och hon river ytterst sällan. Den andre jag rider är lite mer komplicerad och där trillar en bomm då och då och är väldigt lätt påverkad, vilket kan ses som positivt och negativt, blir negativt när mina nerver spelar spratt..

Du har faktiskt en poäng om att barrering kan kommas att ökas då pressen att rida nolla för att kvala vidare ökas, samt så ökar ryttarens nerver med och det blir i slutet inte bra! Jag tycker att det är bra med kvalsystem och som sagt en rivning är lätt hänt, får man ha 4 fel i klasserna för att kvala så blir det mindre press.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar