Ej kvalade avstängda

Jeps

Trådstartare
Fem ryttare som inte var kvalade till elittävling har blivit avstängda från tävlingarna i flyinge. LÄNK

Det lär ju inte vara första gången ryttare som inte är kvalade för tävling/klass startar, men det är första gången jag hört att någon har blivit avstängd.

Jag tycker att det är bra att överdomaren tog tag i detta på en gång.

Vad tycker ni? Hur vanligt tror ni att det här är? Med kval till 1.30 numera kan det ju vara ett större problem än man tror.

Sv: Ej kvalade avstängda

Det var helt rätt av överdomaren tycker jag, men jag tycker ialla fall att detta borde ha kollas innan, vid sådana pass stora tävlingar.
Det finns så många ute på tävlingbanorna som egentligen inte klarar av den svåra höjd som det faktiskt är.
Ett så jättestort problem tror jag inte att det är nu, men det kan säkert bli så småning om..

Helt rätt gjort av ÖD. Hoppas bara att det här uppmärksammas mer, för det är garanterat varken första eller sista gången som det förekommer att icke kvalificerade ryttare startar. Ju fler som "åker dit" och uppmärksammas, desto mer noggranna blir nog ryttare överlag att verkligen se till att de kvalificerat sig. Som det är idag misstänker jag att en del tar en rövare och hoppas att ingen upptäcker dem.

Personligen hoppas jag att straffet blir mer än bara avstängning från det aktuella meetinget, så det kostar mer för ryttare att chansa...

Men hur är det nu igen? Man ska ha placering i lägst 145 under föregående/samma år? Eller har samtliga ryttare med placering i svår klass alltid rätt att starta i elit även om placeringen va för typ 3 år sedan? Det senare tycker jag vore mindre troligt men har glömt....och det är viktigt att veta för mig som hästägare också.........

jag vet ett par som red både strömsholm o södertälje som inte va kvalade...
men har man rätt namn så...

Jag undrar vad man har för system för att kolla om en ryttare är kvalad eller inte?

Borde ju lätt kunna ordnas ett program av tex. Equippe (som används mest) som håller rätt på kval och sorterar bort ryttare som inte är startberättigade.

Jag undrar vad man har för system för att kolla om en ryttare är kvalad eller inte?

Borde ju lätt kunna ordnas ett program av tex. Equippe (som används mest) som håller rätt på kval och sorterar bort ryttare som inte är startberättigade.

Är ju ganska omöjligt att ta fram ett program med tanke på att det inte är krav på att kval skall ha skett i Sverige, däremot finns krav på att man skall kunna bevisa att man har resultaten.

Dessutom är det ju så att du måste inte vara kvalad för att anmäla utan för att starta = kval kan ske helgen före.
Sedan har vi ju den tradiga biten med hur slarviga vissa klubbar är med att rapportera in resultaten. Skulle behövas krafttag från ridsportsförbundet på den biten saknas alldeles för mkt resultat i databasen.

Så det är ju ganska omöjligt att ha hundra koll på allas kvalificering utan att införa krav att alla skulle uppvisa var de kvalificerat sig i sekretariatet, vilket ju skulle bli en jättebelastning för de samma. För det är tyvärr inte alltid de man tror inte är kvalade som inte är det utan även en del av de man är säker på att de är det som faktiskt inte är det.
Sedan kan man ju diskutera hur vettiga dessa gränser är, börjar snart likna dagis på elittävlingarna iom att det är så olika kvalgräns för de olika åldrarna, varför skall det vara olika krav för att få starta i samma klass, beroende på hur gammal man är, tidigare gällde samma kval för alla något jag nog tycker att det skulle vara, likadant att det numera är placeringar och inte felfria rundor som räknas. Är ju mkt stor skillnad i olika delar av sverige hur lätt det är att bli placerad, en som är placerad på 8 fel ute i avkroken är kvalad men inte en som inte kan vara med och slåss på tiden med en felfri runda i de mer hästtäta delarna.

Skall man införa något mer rättvist krav så skulle det ju tex vara att man måste ha felfri runda/rundor på nationell i samma höjd som man skall starta på elit oavsett vilken ålder man har. Som det är nu behöver inte ens de yngre ha hoppat höjden tidigare. Medans de äldre som sagt måste ha 145placering för att ens få starta 130 på elit.

Jättebra att de tar tag i det nu:bow: Fattar inte hur man tänker om man anmäler fast man inte är kvalad!

SOm senior har väl kravet för att rida elit tävling höjts till felfri 145 va? Eller har jag drömt det:angel:

jag vet ett par som red både strömsholm o södertälje som inte va kvalade...
men har man rätt namn så...

Var det någon som informerade tävlingsledningen om att de ryttarna inte var kvalade? Om inte så anser jag att man genom att hålla tyst accepterar beteendet, oavsett ryttarnas namn....

Tycker det är mkt vettigt förslag du lägger fram!
Dagens system tkr jag utesluter alla dom utan 150 hästar men som kanske sitter på bra speedhästar som går tom 140 o vinner massor!

Och håller helt med om "dagiset", va bla på strömsholm o kollade o säkert över 50% måste ha vart ungdomsryttare!?

Sen ska ju elittävlingarna vara sånna som håller "lagom stora" startfält och inte börja resp. sluta okristliga tider, men bara för det ska man väl inte göra det 2lättare" för jr/yr att kvala?!

tror jag inte eftersom iaf den ena (har inte kollat den andra) ryttarens resultat finns i förbundets databas.

Hur ska man då kunna förhindra att det upprepas?
Med många starter så är det väl näst intill omöjligt för tävlingsledning att kontrollera alla, men om de då får indikationer/uppgifter från övriga tävlande om att en viss ryttare inte är startberättigad i den aktuella tävlingen så kan de iaf AGERA...

och... om jag uppfattar dig rätt så placerades iaf den ena ryttaren? Då tycker jag att det är ännu sämre att de som sitter på information att ryttaren inte är startberättigad håller tyst och godkänner beteendet på så sätt, det är ju inte schysst mot de som ÄR kvalade och på så sätt kanske gick miste om placering pga att andra bryter mot gällande regler.

Det där håller jag också med om. Felfria ritter ska räknas, inte placeringar. Sen är det säkert jättesvårt att hålla reda på vem som är kvalad och inte men något slags system måste man kunna hitta på i och med nya tävlingsdatabasen.

Jättebra att de tar tag i det nu:bow: Fattar inte hur man tänker om man anmäler fast man inte är kvalad!

SOm senior har väl kravet för att rida elit tävling höjts till felfri 145 va? Eller har jag drömt det:angel:

Nej det är placering i 145 som gäller för senior, från början när de nya kvalreglerna kom ut så var det 150 + att just det ekipaget skulle ha det, men det kravet fick de backa ifrån då det var ca 15-20 ekipage i hela sverige som var kvalade enligt de reglerna + att du hade aldrig fått dit de ryttarna om de inte fått ta med sig fler hästar.
Kvalperioden är numera innevarande och föregående år.

Då backade de till 145 placering för senior, 140 för UR och 130 för junior + att det nu var ryttaren som skulle ha en placering sedan fick den rida alla hästar oavsett hästarnas tidigare resultat, vilket är totalfel framförallt sett till de yngre.

För var ju kravet att ekipaget skulle ha 2 felfria 130 innevarande eller föregående år på nationell eller att ryttaren någongång varit placerad i 150 (alltså ej tidsbestämt).

Så för en junior så räcker det att ha fått en övrig placering på en liten nationell tävling sedan får de rida alla hästar på elit.
Men en senior med mkt större erfarenhet måste ha en svårklasshäst igång för att ens få rida unghästrundorna på elittävling, det slår minst sagt lite snett.

Tycker det är mkt vettigt förslag du lägger fram!
Dagens system tkr jag utesluter alla dom utan 150 hästar men som kanske sitter på bra speedhästar som går tom 140 o vinner massor!

Och håller helt med om "dagiset", va bla på strömsholm o kollade o säkert över 50% måste ha vart ungdomsryttare!?

Sen ska ju elittävlingarna vara sånna som håller "lagom stora" startfält och inte börja resp. sluta okristliga tider, men bara för det ska man väl inte göra det 2lättare" för jr/yr att kvala?!

Ja för att inte tala om hur snett det slog i våras för de som skulle kvala 7 åringar som ju måste kvala på elit. På 7 åringarna är det ju oftast fortfarande unghästryttarna som sitter och flera av dem koncentrerar sig just på unghästar och har inte svårklasshästar också utan lämnar ofta vidare dem just vid 140 höjd. Min egen ryttare tex var ju rätt vad det inte kvalad när de nya reglerna kom med tidbegränsningen trots många 150-160 placeringar tidigare, men endast haft unghästar sista åren.

Nu tog vi ju en rövare och lät Joy gå upp i svår för att kvala och lyckades, men hur många 7 åringar är färdiga för det tidigt på våren ? Skall ju inte precis vara så att unghästen får gå upp en klass för att kvala ryttaren för att sedan få kvala i en lägre klass.

Vet flera stycken som inte kunde kvala sina 7 åringar som var färdiga för det pga dessa kvalregler.

Kungsbacka var nog det värsta jag sett, 75% var säkert jr/ur och klasserna gigantiska och väldigt mkt dåliga rundor. För de yngre har det ju blivit en lättning av reglerna då de numera inte behöver ha 2 felfria rundor med just den hästen de skall rida och omdömmet är helt klart inte utvecklat tillräckligt för att veta om hästen är klar för uppgiften eller inte.
Nej fram för en skärpning för de yngre och en lättning för de äldre = samma krav för alla ryttare, inför som sagt att ekipaget skall ha felfri/felfria rundor i samma klass på nationell för att få starta. Sedan kunde det ju vara typ något system att när man väl gjort en felfri runda på elittävling i den höjden så får man gå upp ytterligare en klass på elit (med tanke på att 150 är ganska ovanligt numera på de nationella är oftast 145 istället så är det inte helt lätt att kvala via nationell sista biten)

*KL*
Det kommer ju bli ännu roligare för alla att hålla ordning på att from 2009 måste man ha 2 FELFRIA ritter i tex 1.20 för att få starta 1.30-1.35 :grin: även om det "bara" är på regional nivå.
Jag kan inte fatta varför SVRF måste krångla till allt så. Förr fanns det ju inga sådana här regler, var det mer skador då eller? Vad är motiveringen till en uppstramning av reglerna? Varför har man inte kvar "högst 4fel" regeln?
Är det bara "eliten" som ska få tävla? Ska vanliga dödliga "sorteras" bort och inte ha en chans att någonsin få starta högre än 1.30?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Det kommer ju bli ännu roligare för alla att hålla ordning på att from 2009 måste man ha 2 FELFRIA ritter i tex 1.20 för att få starta 1.30-1.35 :grin: även om det "bara" är på regional nivå.
Jag kan inte fatta varför SVRF måste krångla till allt så. Förr fanns det ju inga sådana här regler, var det mer skador då eller? Vad är motiveringen till en uppstramning av reglerna? Varför har man inte kvar "högst 4fel" regeln?
Är det bara "eliten" som ska få tävla? Ska vanliga dödliga "sorteras" bort och inte ha en chans att någonsin få starta högre än 1.30?

Just det här med att kvala till 1,30 tycker jag är jättebra. Dessutom är det inte två felfria rundor i 1,20, utan 2 rundor med max 4 fel i grunden.
Anledningen till detta tror jag är att man helt enkelt inte vill ha en massa folk som går in och vägrar ut sig på 1,30 bara för att kunna säga att man startat1,30. Klarar man inte att rida 1,20 på 4 fel har man inte i 1,30 att göra.
Jag kvalade lätt på de 3 första starter jag någonsin gjort i 1,20.

Just det här med att kvala till 1,30 tycker jag är jättebra. Dessutom är det inte två felfria rundor i 1,20, utan 2 rundor med max 4 fel i grunden..
Nej, som jag fattade det är det ändrat från 2009, man måste ha 2 felfria rundor i respektive klass för att kvala till nästa klass.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar