Ej inplastad halm

Rie

Trådstartare
utan bara nätet runt. Törs man köpa sådant eller har fukten krupit in även om bollarna förvarats under tak?

Erfarenheter?

Sv: Ej inplastad halm

Halm brukar väl oftast inte vara inplastad?
Har i alla fall aldrig köpt plastad halm och då har jag använt halm i många år och köpt från olika leverantörer, har aldrig haft problem med fukt i dom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig hört talas om inplastad halm.

Har det legat under tak så tror jag att de ska duga, jag vet många som förvarar halmen så.

Plastad halm skulle jag aldrig köpa. Det är som att be om mögel som exploderar när balarna öppnas precis som när man plastar torrt hö. Jag har aldrig hört talas om någon som plastar halm just därför. Det är ju liksom inte värt priset för halmen att plasta den ens. Halmen måste ju bli jättedyr då?!
Har balarna förvarats och skördats väl så ska de vara fräscha men har de förvarats bara under tak, inga väggar, så hade jag inte köpt halmen.

Det är väl lika vanligt här att plasta halm som att plasta hö.
Därför jag undrar.
Jag öppnar i o f s inte bollarna förrän efter nyår någon gång då det är kallt. Sedan har vi ju kallt länge här i Norrbotten under jan-mars.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar