Ej "gödslat" bete, vad saknas?

Sv: Ej "gödslat" bete, vad saknas?

Precis.
Kollade på krafft lusern, och den ligger på 105 gram smältbart.

Exakt, och en del av förklaringen är att de har melass i. Melassen väger men tillför bara energi och inte protein så då går ju kvoten ner...

Själv har jag föredragit Kvarnbys, dessvärre var senaste fullblodet av avvikande åsikt (hade han kunnat skriva hade han anmält oss för förgiftningsförsök) vilket gjorde att han fick fri tillgång på Krafft Hackad Strå (som fortfarande - också - innehåller melass :()

I stallet där min häst står finns rätt rejäla sommarhagar med gräs. Men det är just "gräs", det är inte näringsrikt bete, så gräset räcker inte för att hålla min häst i hull. Ge hö är ju meningslöst, hon tycker ju gräset är godare och äter inte höet!

Så jag tillskottsfodrar min häst med kraftfoder. Nu undrar jag om en "gräshage" som inte räcker som fullt bete till hästar saknar protein (Smrp) eller energi (MJ)? Eller båda? Så jag vet vad jag ska fodra med för kraftfoder. Hö kan man ju analysera, men det har jag ju inte gjort med gräset i sommarhagen.

Någon som har koll?
Min erfarenhet av fullblod eller med stor andel är att de behöver äta inne- stå inne på natten. Jag har stödfodrat med stora mängder kraftfoder, men det har inte hjälpt.. på dessa.

Maskrosor innehåller troligen högt i socker:confused:

Maskrosor innehåller inte så mycket socker. Sockerhalten i bladen är oftast mindre än 5%. Däremot kan innehållet av fruktan (inulin) vara högt, upp till 40%. Det är kanske därför som hästar finner maskrosor smakliga.

Variationen av inulin är dock stor, från ca. 2% på våren i tidig tillväxtfas upp till ca. 40% på hösten. Det mesta inulinet finns dock i roten.

Enligt denna länk innehåller maskros (dandelion) 400,000 ppm inulin vilket motsvarar 400 g/kg eller 40%. Detta är dock ett maxvärde som inträffar på hösten.

http://www.ars-grin.gov/duke/highchem.html

Helt rätt, fel av mig.

Värt är dock att hålla koll på den relativt höga energin, vilket ju gör att totalkvoten på lusern innehållande melass går ner

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama