Ej "gödslat" bete, vad saknas?

kopparberg

Trådstartare
I stallet där min häst står finns rätt rejäla sommarhagar med gräs. Men det är just "gräs", det är inte näringsrikt bete, så gräset räcker inte för att hålla min häst i hull. Ge hö är ju meningslöst, hon tycker ju gräset är godare och äter inte höet!

Så jag tillskottsfodrar min häst med kraftfoder. Nu undrar jag om en "gräshage" som inte räcker som fullt bete till hästar saknar protein (Smrp) eller energi (MJ)? Eller båda? Så jag vet vad jag ska fodra med för kraftfoder. Hö kan man ju analysera, men det har jag ju inte gjort med gräset i sommarhagen.

Någon som har koll?

Sv: Ej "gödslat" bete, vad saknas?

Gå ut och kolla vad som växer där. Vad är det för växter, hur mkt gräs finns eg? Är gräset långt eller kort? Finns det klöver? Som riktmärke; kort gräs+klöver=bra proteinhalt.

Du kan också titta på hästen, verkar hon falla ur i muskulatur eller hull?

Jag har inte vall i mina hager, det var halvt igenvuxen vildäng när vi köpte gården så vi klippte bara ner allting. Dvs det är naturlig ängsmark med allehanda gräs och andra växter. Min häst är ändå i gott hull (lite för gott tycker jag)! Han är dock inne på natten och äter hö.

Kan det inte vara så att hästen helt enkelt inte orkar äta tillräckligt? Gräs har en ts på ca20%, vilket motsvarar 200g foder 800g vatten/kg gräs. Hästen måste dåäta minst 5kg gräs för att få i sig 1kg ts. en häst på 500kg behöver då äta minst 25kg gräs/dag föratt få i sig tillräckligt med ts, samtidigt betyder det att hästen dessutom får i sig kopiösa mängder vatten som oxå fyller magsäcken. Alla hästar orkar inte beta i sig så mkt gräs o då faller de ur, då får man tillskottsfodra en sådan häst
Personligen hade jag valt Lusern i det läget

I borjan av sommaren brukar det saknas energi och i mellandelen brukar det saknas proten och ju langre det gar mot hñstens sa saknas allt. Jag tycker dock att det basta man kan fodra med i kombination med enbart gras ar helt vanlig hederlig havre.

langre det gar mot hñstens sa saknas allt.
eh, nej
Vi som har analyserat andraskördad vall vet att det är minst lika mycket proteiner i både andra- och tredjeskörden som i förstaskörden. Möjligen kan energin bli lägre i de senare tagna vallarna.

ett konkret exempel: För ett antal år sedan hade en bonde här i trakten tredjeskördad ensilage, där analysen visade på 150 g smb rp/kg ts. Det var skördat första veckan i oktober....

Till ts - i normalfall ska både energi och protein räcka även i ogödslat bete, åtminstone till en normal vuxen häst. Jag tror nog att det är mängden hon får i sig som saknas. Eftersom betets innehåll varierar under sommaren så hade jag nog valt ett ganska komplett kraftfoder att ge och då ge så mycket som behövs för att hon ska hålla hullet.

Jag öste på med 1,5 kg kraftfoder/dag, pållen är svårfödd och hade tappat en del hull när hon stod på seminstationen.

Idag såg jag att min häst för första gången sedan jag köpte henne är smällfet! :D Så betet jag trodde inte innehöll något verkar räcka gott och väl till min häst! :o

Så du har helt rätt, betet räcker till en vuxen häst! :p

Det är nog helt beroende av växtslag

I Juli brukar vitklövret ta sig i nedbetade hagar.

Mkt bladverk på växten brukar betyda högre proteininnehåll.

Maskrosor innehåller troligen högt i socker:confused:

Mörkgrönt gräs brukar vara mest innehållsrikt av ???

Man får nog börja analysera var växt för sig:grin:

Har googlat..
Om maskrosen
Maskrosen har en fingertjock rot som är mycket rik på kolhydrater, 23% av färskvikten. Den är faktiskt en av de absolut kolhydratrikaste växterna i våra nordliga trakter. Bortsett från att maskrosen är lätt att hitta och en växt de flesta känner igen, har roten också den starka fördelen att ha ungefär samma näringsvärde hela året. Du behöver äta ca 20-30 maskros-rötter för att täcka minsta dagsbehovet av kolhydrater.

Unga blad (Maj och juni)

Maskrosens unga blad (tillgängliga maj/juni) kan plockas och ätas färska som sallad. Har en hög C-vitaminhalt. Näringsvärdet är i övrigt lågt

Läste oxå om flera hö/ hästbönders erfarenheter.

ALLA såg just vitklöver som en stor fångrisk!!!!

Glömde. en av dessa ansåg även att hästar över 3 fick mugg o rasp av vitklövret, men undrar om det inte handlar om fotosensitivitet?

Det han skrev passade väl in på min ena som fick hemsk mugg o rasp i en hage som sedan behandlades ett år o sen var det igång igen....

Min Welsh Cob fixar inte vitklöver...blir både rasp, mugg och ful rosa mule...

Men jag trodde Djurjouren pratade om det som står kvar på rot. Alltså hur långt i växtstadiet gräset kommit. Efter huggning börjar ju allt om igen, med ny fas.

Tidigt taget: högt protein. Väntar man; lägre kvot (lägre protein, växten har förbrukat detta för att växa), för sent taget: inget näringsvärde att tala om.

Har haft en fängslande diskussion med stallägare som inte ville ha protein alls, för de skulle ha hästarna på mycket grovfoder. Eh, jaha? Så du vill ha dem feta utan att de får protein?!

I borjan av sommaren brukar det saknas energi och i mellandelen brukar det saknas proten och ju langre det gar mot hñstens sa saknas allt. Jag tycker dock att det basta man kan fodra med i kombination med enbart gras ar helt vanlig hederlig havre.

Vad är det för hederligt med havre?

Bonden jag köpt hö av de senaste åren frågade första året vilken typ av hö jag ville ha. Tydligen så hade han flera "travgubbar", alltså män som köpte hö till sina travhästar och de ville ha hö med lite protein. För det var det man skulle ge tävlingshästar!

Jag sa till bonden att det finns ju många olika sätt, men jag vill inte ha av det höet, jag vill ha av höet med mer protein. ;)

Jag kan också hålla med om att havre i många fall känns hederligt. Eller hur man ska uttrycka det?!

Flera kraftfodersorter som kallar sig fullfoder förutsätter att man har ett hö med idealhövärden. Dessutom så är den rekommenderade givan av hö tycker jag på tok för låg! Tex så stod det för några år sedan på Kraffts säckar att den häst jag hade, den skulle förutom krafften (minns inte rekommenderade mängden) ha 6-7 kg hö. Min häst vägde då 600 kg, så 7 kg hö tycker jag var på tok för lite!

Likaså så är färdigfoder dyrt! Gör en foderstat med hö och om det behövs mer ge havre, lika bra, mycket billigare!

Priset är fullständigt ointressant för mig. Om jag vill ha mera protein väljer jag inte havre.

Havre är ju inget fodermedel om man letar mycket protein, då bör man välja något annat.

Havre innehåller 80 gram protein. Lusern, som så många tjatar om, innehåller drygt 100 g protein.

Jag ser då inte många anledningar att ge hästar som för övrigt har fri tillgång på grovfoder just lusern.
Jag ger havre, och behövs mer protein duttar jag på med soja.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama