Ej godkänd hingst

M

Mau

Enligt lag är icke godkänd hingst inte berättigad att verka i avel. Trots det ser man annonser på Bukefalos om att hingstar står till förfogande åt ston och deras ägare.
Observera att du får använda din hingst till dina egna ston, inte till andras.
Hingstar som får betäcka kan utveckla sin "hingstighet." Är du inte extremt erfaren hästägare ska du inte ha en hingst. Hingsthållning ställer även högre krav på hagar, stall och miljö. Tänk på säkerhetsaspekten.
Du kan som ägare kan bli straffad enligt Lag om kontroll av husdjur 1985:342 om du använder din hingst som inte är godkänd i avel. Kom ihåg att avelsvärderad inte innebär att hingsten är godkänd för avel. Den kan ha befunnits som ej lämplig i avel. Kolla poängbedömningen. Du som letar hingst, vänd dig till rasföreningar och avelsföreningar.
Har du en bra hingst, satsa på att avelsvärdera den. Låt inte föl bli till som är billiga att skapa. Dessvärre är det så att dyrare = ägaren är mer rädd om dem. Sorgligt men sant.
Lagen har ju kommit till för hästavelns och hästarnas bästa. O det är ju det viktigaste, eller hur?
Mer info får du genom Jordbruksverket.

Sv: Ej godkänd hingst

Visst är det sorgligt att vissa tror att de kan tjäna pengar på sin hingst vars enda kvalifikation är att han har kulorna kvar.

Jag vet inte om hingstägaren är informerad om att det är olagligt, eller om man struntar i det!

Mau skrev:
Enligt lag är icke godkänd hingst inte berättigad att verka i avel. Trots det ser man annonser på Bukefalos om att hingstar står till förfogande åt ston och deras ägare.
Observera att du får använda din hingst till dina egna ston, inte till andras.

Hingstar som får betäcka kan utveckla sin "hingstighet." Är du inte extremt erfaren hästägare ska du inte ha en hingst. Hingsthållning ställer även högre krav på hagar, stall och miljö. Tänk på säkerhetsaspekten.
Du kan som ägare kan bli straffad enligt Lag om kontroll av husdjur 1985:342 om du använder din hingst som inte är godkänd i avel. Kom ihåg att avelsvärderad inte innebär att hingsten är godkänd för avel. Den kan ha befunnits som ej lämplig i avel. Kolla poängbedömningen. Du som letar hingst, vänd dig till rasföreningar och avelsföreningar.
Har du en bra hingst, satsa på att avelsvärdera den. Låt inte föl bli till som är billiga att skapa. Dessvärre är det så att dyrare = ägaren är mer rädd om dem. Sorgligt men sant.
Lagen har ju kommit till för hästavelns och hästarnas bästa. O det är ju det viktigaste, eller hur?
Mer info får du genom Jordbruksverket.

Det räcker med att hingsten är avelsvärderad för att få användas, det spelar ingen roll om den blivit godkänd eller inte eller hur usla poäng den har fått.

Även kallad buskavel av skitkvalitet.. :smirk:
S.k uppfödare som inte begriper bättre. :mad:

AM

Kan rekommendera att gå och titta på annonserna.
Hur i hela friden får ett tvåårig halvblodshingst betäcka??? :eek:

AM

Kollade dessa annonser för någon månad sen. Egetnligen skulle man ju ringa upp och låtsas vara intresserad, för att höra vad det är för folk som har hingsten. De kan ju inte ha alla pingviner i poolen. :smirk:
Man kanske skulle fråga om man fick komma med ett åsnesto, eller kanske en ko? :angel:

När aveln ligger på den låga kunskapsnivån så ser dom nog ingen skillnad på åsnor och kossor.. :devil:

AM

Jag har också sett den tvååriga halvblodshingsten! :mad:

Finns det verkligen någon som på fullt allvar kan vara intresserad av en tvååring utan uppgiven stam och utan några som helst visade kvalifikationer :confused:

Johodå.
Okunniga stoägare som tycker att deras sto är det sötaste som finns och att det är gulligt med föl.
Inte heller ovanligt att just travston ägda av..ja du vet vilka..hamnar på sådana ställen..

AM

Görel skrev:
Jag har också sett den tvååriga halvblodshingsten! :mad:

Finns det verkligen någon som på fullt allvar kan vara intresserad av en tvååring utan uppgiven stam och utan några som helst visade kvalifikationer :confused:

Född 03 utan uppgiven stam?

Man blir mörkrädd!

Det ligger väl tyvärr något i det. Samtidigt borde väl de stonas ägare kunna hitta något billigare, och som dessutom gärna har en konstig färg :smirk:

Visst blir man mörkrädd!

Kolla på annonssidorna så hittar du annonsen.

Idioter vad det enda som poppade upp i huvudet på mig när jag läste annonsen om halvblodshingsten. Fy vilka vidriga människor det finns!

HOPPAS att det INTE finns en marknad för sådana idioter!

Räcker att kolla "föllistorna" här på våren så hittar man exempel på besökare till dylika "hingsthållare".. :devil:
AM

snacka om oseriös avel, man blir så arg :(

hon som ägde min häst (shettis) innan mig, lät han betäcka ett sto utan stam för att "den skulle ju bli så söööt, o att stoet hade ju lix igen stam så då kvittar det ju" Trodde jag skulle strypa tanten när jag fick höra det!! o hon avlar själv halvblod *skrämmande*
varför inser inte dom här människorna värdet i att använda ett GODKÄND hingst o att det finns premieringar av en orsak!?!?! men de kanske anser att de vet bättre än alla andra o att deras hingst är lix minst lika fin som de godkända lr?

Det är väl bara att inse att med kostnadshöjningar på bl a betäckningslicens och bruksprovskostnader som i slutändan måste betalas av den som nyttjar hingsten så är jag inte förvånad över att folk överväger att gå den "billiga" vägen och även om sedan domedagsprofeterna förkastar detta så har ju den uppfödaren en väldigt stor marginal att sälja billigare med mindre risktagande ekonomiskt och istället för att vitt och brett diskutera seriositet så tycker jag att fri konkurrens skall råda och vi som avlar med hästar som ger gröna papper får visa att våra högkostnadshästar är ett bättre köp för kunden. För hingstbesiktningstvånget får ju inte bli en fallskärm för hingstägare.

Enbart kunniga stoägare är beredda att betala vad hingsten är värd.
Och enbart på detta sätt sållar man i avelsmaterialet.
Att åka med en skitmärr till dylik hingst som annonsen garanterar ju knappast en framgångsrik avkomma.

Stoppar man skit i soptunnan så får man åka till soptippen sedan..
Eller ta snabbtåget till italiensk slakteri.

Att avla på egna märrar må så vara..men att sprida skräpet och ta betalt är väl ändå snudd på bedrägeri. :mad:

AM

Är köparen oavsett vara införstådd med vad man köper så anser jag det inte vara bedrägeri, jag skulle vilja säga att enbart kunniga uppfödare kan bedömma var gränsen går vad en hingst får kosta.

Liknande trådar

Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
S
Avel Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Ramona
·
A
Ekonomi & Juridik Person A köper en egyptisk arabhingst av person B. B har också en syster till den hingsten som A är intresserad av och man kommer...
Svar
2
· Visningar
1 032
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA