Ej fått betalt. Hur kan jag gå tillväga?

bigganl

Trådstartare
Jag har haft en häst inhyrd här i stallet. (vitt, skattar för det) Ägaren fick privata problem och flyttade från stan för ett par månader sen i all hast. Hästen fick stå kvar tills jag hittade ett sällskap till min häst och för att ägaren tyckte han trivdes så bra här att det inte var bråttom att flytta honom. Jag tog hand om hästen och vi gjorde upp att de utgifter jag fick för honom för foder, strö, avmaskning osv, skulle hon sätta in på mitt konto. Förrra veckan flyttade en ponny in och hennes häst blev hämtad. Åter igen pratade vi på telefon och hon lovade sätta in pengarna.
Jag har skickat några mail och skrivit ner kostnaderna och uppmanat henne sätta in summan, men inga pengar har kommit.
Hur kan jag gå till väga för att få mina pengar? Vad har jag för rättigheter?
Har inte haft liknande problem förut med hyresgäster och vet inte hur jag ska bära mig åt. Inte för att det är en jättesumma, men jag tycker inte jag ska stå för kostnaden när vi kommit överens om annat samt att jag faktiskt tagit hand om hennes häst under tiden som hon inte kunde själv.
Hur ska jag göra?:confused:

Sv: Ej fått betalt. Hur kan jag gå tillväga?

Hejsan!

Jag tycker att du ska skicka en faktura till och får du inte betalt efter det så gå vidare med det. Nu har du fått ligga ute med pengar och det är inte meningen.

Vi har företag ( inte inom häst) och där får de en faktura om inte den är betald inom 30 dagar så kommer det en påminnelse med
påminnelse avgift. Då har de 10 dagar ( tror jag ) på sig att betala.
Efter de 10 dagarna så kommer det en tredje faktura. Betalar dom inte då så går det atomatiskt till inkasso.

Hoppas att det hjälpte lite och lycka till

Den snabbaste vägen är först skicka en faktura med 30 dagars betalningsfrist och sedan att vända sig till Kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande. Jag skulle skriva ett följebrev med fakturan att du känner dig tvingad att vända till till KFM om hon inte betalar eller hör av sig till dig med en förklaring till varför hon inte betalar.

Det är ju inte så länge sedan hästten flyttade. Kan ju vara så att ägaren väntar tills månadskiftet med betalningen. Det är ju lönen kommer.

Som privatperson har jag en gång skickat en fodring till Kronofogden. Då kom pengarna. Det är bara att ringa så får du veta vad som gäller.

Men jag har ju inget företag. Det här är ju helt på hobbybasis. Kan jag ändå gå vidare med detta? Kan jag vända mig till kronofogdemyndigheten?
Jag har telefonnummer och mailadress, men ingen bostadsadress tilll hästägaren. Anledningen till att hon flyttade var att hon flydde och har nu troligtvis skyddad adress.

Du kan gå vidare det har inget med att göra om det rör hobby eller företag. Kf kan hjälpa alla att driva in skulder.

Det bästa för dig är om du har fodervärdens personnummer. Finns inte kan du dels kolla om du kan få fram en adress från telefonnumret. Eller höra med någon myndighet förslagsvis skattemyndigheten eller kronofogden om de kan hjälpa dig få fram adressen till fodervärden.

Har bara ett mobilnummer som går till hennes kontantkort så den vägen får jag nog inte fram något. Hon har i och för sig inte ett jättevanligt namn så det kanske går via folkbokföringen.
Jag ger henne någon vecka till först.

Hej hej,

Även om hon har skyddad adress, så kan man ändå få brev vidarebefodrat gm tex. skattemyndigheten.
//Jezz

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar