Ej böjprov i tyskland

Scilla

Trådstartare
Har hört att i tyskland så gör veterinärerna inga böjprov är det någon som vet varför?

Sv: Ej böjprov i tyskland

Har också hört att man inte utför böjprov i vissa länder (England?)
Vad jag förstått så träter de lärda om hurvida man kan orsaka en skada genom ett felaktigt utfört böjprov. Har blivit mkt konflikter om detta! Det är tydligen en svår konst att böja rätt och lagom! Vet någon om detta stämmer? Jag är själv mkt skeptisk till böjprov i tid o otid. Men vad vet jag!:angel: Jag skulle själv aldrig bli godkänd i ett böjprov,men jag tycker att jag är mkt funktionsduglig!!:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte, men det är inte så vanligt i andra länder.

Jag vill inte att de böjer en redan skadad häst, utan istället bedövar bort bit för bit.

Jag skulle heller aldrig någonsin gå igenom en sån U.A:crazy:
Det är en jäkla provokation på lederna o ska väl jämföras med en enorm belastning.

England utför böjprov/flexion tests. Men de, och flera andra utländska länder, lägger inte samma vikt i dem. Å andra sidan så i exvis england så under en vetbes så veterinären 'pass' or 'fail' hästen, dvs rek eller rekommenderar inte köp, utefter vad hästen är tänkt för. Så där kan man verkligen tala om att 'gå igenom' veterinärbesiktning ;) (Dock behöver den inte vara UA på samma sätt som vi anser för att gå igenom, utan en häst kan 'pass' även om den inte är felfri, om veterinären bedömmer att den är lämpad för det som spekulanten tänkt ha den till ändå).

Ridprov ingår i princip undantagslöst på riden häst i England med, det kan jag tycka vi borde ta efter härhemma.

Jag är ju personligen för böjprov, har mina varit fräscha har de gått igenom böjprov UA, oavsett ålder. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en som inte riktigt 'klarade' böjprov om resten var rätt och UA.

Har hört att i tyskland så gör veterinärerna inga böjprov är det någon som vet varför?

Det stämmer inte, det är vanligt att veterinärer använder sig av böjprov i Tyskland, t ex vid besiktning inför köp, sk. Ankaufsuntersuchung.

håller med, jag skulle säker bli 3-gradig halt på alla ben. :cool:

när det är sagt så ser jag gärna att en häst jag ska köpa är böjd. det är ju en liten extra trygghet om den går igenom UA. men jag tycker man ska vara försiktig med att böja väldigt unga och gammla hästar - det är där det har förekommit skador efter böjning. visst en gammal häst kanske inte var helt fräsch i leden men så länge den fungerar till sitt bruk så är det onödigt att provosera fram hälta.

england gör böjprov. tyskarna brukar väl röntga mer istället vad jag förstått.

Har också hört att man inte utför böjprov i vissa länder (England?)
Vad jag förstått så träter de lärda om hurvida man kan orsaka en skada genom ett felaktigt utfört böjprov. Har blivit mkt konflikter om detta! Det är tydligen en svår konst att böja rätt och lagom! Vet någon om detta stämmer?

Det hänger nog mest ihop med vad Alexandra säger. Att böja "sönder" en häst är nästan omöjligt. I många länder sätter man inte lika stor tilltro till böjprovets betydelse för hästens användbarhet. Vad är det som säger att hästen inte kan prestera lika bra med 1-2 graders böjprovsreaktion? Om man böjer sin häst när den fungerar bra så kanske man har någon reaktion, utan att det fördenskull påverkar prestationen. I Sverige är vi så hysteriska över detta med böjprov.
Jag har hört om en amerikansk forskningsstudie där de undersökt hästar ur flera sportgrenar (inkusive trav och galopp) och kom fram till att böjprovsreaktioner upp till 2 grader saknade betydelse för hästens prestation.

Kruxet med böjprov är ju att det kan lika gärna vara en indikation på att hästen inte är fräsch/har dålig hållbarhet. Där är ju komplettering med bla rtg och ridprov/arbetsprov mycket värt.

Samtidigt 'gnälla' det ju lite från veterinärhåll att det är en övertro på rtg idag.. Och där är ju dessutom i mitt tycke ÄNNU svårare än med böjprov att försöka 'gissa' och 'sia' om ett rtgfynd kommer ge problem eller ej.

Jag TROR att mycket i att det ska vara U.A på vetbes, inkl böjprov i Sverige medan det inte är så i andra länder handlar till stor del om det svenska försäkringssystemet. I Sverige kan du inte fullständigt försäkra en häst som inte är U.A på böjprov (undantaget försäkringsövertagande). I andra länder, däribland tysklan och england ser hästförsäkringarna HELT annorlunda ut. De ger ett MYCKET sämre skydd än i Sverige, ffa användbarhetsmässigt. Dessutom så har de ett helt annat reservationssystem i exvis england. Där kan du efter en buköppning påföras reservationer mot koliker i framtiden. Dvs det är inte alls samma skydd som i Sverige. Hästförsäkringar/djurförsäkringar enligt svensk modell är ganska unikt. Och vis ka vara tacksamma vi har dem. Men samtidigt tror jag att det påverkar ang köpa 'inte helt felfri häst'. Chansningen är lika stor o england som sverige, men i sverige kan du om du köper en 'felfri' (såvitt kan bedömas) häst få ett mycket omfattande försäkringsskydd, och då är det lättare att avstå den inte helt felfria, och försöka hitta en felfri för att få det bättre skyddet. Hade det varit som i england hade man inte kunnat få det omfattande skyddet oavsett, så då spelar den faktorn ingen/mindre roll.

Sen har de ju en annan syn på långtidsmedicinering med exvis butta i england med, de har en annan syn på hur okej eller inte det är att ha en 'ridhäst' på hobbynivå på lågdos butta permanent, för att hålla den symptomfri, än vi i Sverige har. Om det spelar in vet jag inte.

Tillägg: Det jag SKULLE vilja se är att vi får ha kvar vårt fina försäkringsskydd, men att det fanns fler anpassningsnivåer. Att det fanns olika grader av t ex användbarhet. Och att fritidshästen med lindriga böjreaktioner eller med lindriga rtgfynd, fick försäkras utan reservationer, men som just fritidslufshäst t ex. Och att även bolagen gjorde en större helhetsbild inför försäkring. Inför även obligatoriskt rid/körprov som arbetsprov vid besiktning för vuxen häst.

Men en vuxen ohalt häst som är igång, och inte har någon initialhälta, inga rtgfynd men som reagerar 1 grad vid böjning BF - den ska kunna försäkras utan att få reservationer på alla icke akuta hältor på BF. Om än kanske till ett högre pris än den som går igenom böjprov med UA. Osv.

JAG skulle kunna tänka mig köpa en vuxen, initialt (rakt fram och arbetsprov) ohalt häst med SMÅ böjreaktioner t ex BF (små = under en grad) om jag och min veterinär i övrigt ansåg att det nog bara är ålderstecken. MEN, jag köper den inte om jag inte kan få den försäkrad i inköpsbeloppet utan reservationer helt enkelt. Det riskerar att kosta alldeles för mycket om chansningen slår fel. Och jag tror många resonerar lika. (Däremot tar jag chansningen när det gäller köpa UA på vetbes men oröntgad häst, samma chansning ekonomiskt, men där anser jag risken är lättare att bedömma än just böjreaktioner. För den där knappa graden BF kan senare visa sig vara inte alls så bara, eller just bara. Men är ursvårt att veta. Köper inte heller med kända rtgfynd av samma anledning)

Senast ändrad:

Kruxet med böjprov är ju att det kan lika gärna vara en indikation på att hästen inte är fräsch/har dålig hållbarhet. Där är ju komplettering med bla rtg och ridprov/arbetsprov mycket värt.

Samtidigt 'gnälla' det ju lite från veterinärhåll att det är en övertro på rtg idag.. Och där är ju dessutom i mitt tycke ÄNNU svårare än med böjprov att försöka 'gissa' och 'sia' om ett rtgfynd kommer ge problem eller ej.

Jag TROR att mycket i att det ska vara U.A på vetbes, inkl böjprov i Sverige medan det inte är så i andra länder handlar till stor del om det svenska försäkringssystemet. I Sverige kan du inte fullständigt försäkra en häst som inte är U.A på böjprov (undantaget försäkringsövertagande). I andra länder, däribland tysklan och england ser hästförsäkringarna HELT annorlunda ut. De ger ett MYCKET sämre skydd än i Sverige, ffa användbarhetsmässigt. Dessutom så har de ett helt annat reservationssystem i exvis england. Där kan du efter en buköppning påföras reservationer mot koliker i framtiden. Dvs det är inte alls samma skydd som i Sverige. Hästförsäkringar/djurförsäkringar enligt svensk modell är ganska unikt. Och vis ka vara tacksamma vi har dem. Men samtidigt tror jag att det påverkar ang köpa 'inte helt felfri häst'. Chansningen är lika stor o england som sverige, men i sverige kan du om du köper en 'felfri' (såvitt kan bedömas) häst få ett mycket omfattande försäkringsskydd, och då är det lättare att avstå den inte helt felfria, och försöka hitta en felfri för att få det bättre skyddet. Hade det varit som i england hade man inte kunnat få det omfattande skyddet oavsett, så då spelar den faktorn ingen/mindre roll.

Sen har de ju en annan syn på långtidsmedicinering med exvis butta i england med, de har en annan syn på hur okej eller inte det är att ha en 'ridhäst' på hobbynivå på lågdos butta permanent, för att hålla den symptomfri, än vi i Sverige har. Om det spelar in vet jag inte.

Tillägg: Det jag SKULLE vilja se är att vi får ha kvar vårt fina försäkringsskydd, men att det fanns fler anpassningsnivåer. Att det fanns olika grader av t ex användbarhet. Och att fritidshästen med lindriga böjreaktioner eller med lindriga rtgfynd, fick försäkras utan reservationer, men som just fritidslufshäst t ex. Och att även bolagen gjorde en större helhetsbild inför försäkring. Inför även obligatoriskt rid/körprov som arbetsprov vid besiktning för vuxen häst.

Men en vuxen ohalt häst som är igång, och inte har någon initialhälta, inga rtgfynd men som reagerar 1 grad vid böjning BF - den ska kunna försäkras utan att få reservationer på alla icke akuta hältor på BF. Om än kanske till ett högre pris än den som går igenom böjprov med UA. Osv.

JAG skulle kunna tänka mig köpa en vuxen, initialt (rakt fram och arbetsprov) ohalt häst med SMÅ böjreaktioner t ex BF (små = under en grad) om jag och min veterinär i övrigt ansåg att det nog bara är ålderstecken. MEN, jag köper den inte om jag inte kan få den försäkrad i inköpsbeloppet utan reservationer helt enkelt. Det riskerar att kosta alldeles för mycket om chansningen slår fel. Och jag tror många resonerar lika. (Däremot tar jag chansningen när det gäller köpa UA på vetbes men oröntgad häst, samma chansning ekonomiskt, men där anser jag risken är lättare att bedömma än just böjreaktioner. För den där knappa graden BF kan senare visa sig vara inte alls så bara, eller just bara. Men är ursvårt att veta. Köper inte heller med kända rtgfynd av samma anledning)

Du har fel .
Jag har min häst fullt försäkrad i Folksam.
Jag köpte henne obes och ringde in en försäkring utan problem alls.
Det behövdes inget böjprov eller besiktning.
Hjälpte även en vän i går att göra det samma på agria utan problem alls.

Man får visst reservationer efter tex kolik.
Min häst fick sandkolik blev behandlad på Ulltuna, sen står det att jag har reservationer för matsmältningsorganen.

Vilket bolag gör så.:mad:

Om vi säger att hästen får kolik pga att den bajsat i sin vattenhink o sen aldrig får det igen, så är du inte hjälpt OM den sen skulle få en allvarlig kolik där man måste buköppna:eek:
En sdn kostar en smärre förmögenhet.

Läs försäkringsbolagens villkor, det är inte bara att ringa in och försäkra. Du kanske "haft tur" och hamnat hos de som inte är så bra på sitt jobb...

Sen beror det ju förståss på i vilket belopp man vill försäkra sin häst,
ska den försäkras i en "struntsumma" så krävs inte alltid böjprov.

Min kompis köpte häst därifrån , hade ingen aning om att de inte böjde hästen utan böjde när den kom fram. Den var halt och fick åka hela vägen tillbaka igen...jätteroligt. Har ingen aning om varför det inte görs, men har hört flera berätta om att man måste be om det specifikt.

Intressant fråga detta med böjprov och ibland ett problem vid försäljning, särskilt vid försäljning till mindre erfarna ryttare som inte kan bedöma resultatet. Läser man om böjprov finner man att det ju egentligen är ett sätt att lokalisera hälta, men p g a försäkringsbolagens krav utförs det alltid vid fösrsäljning i Sverige. Även om det utförs i andra länder undrar jag om man tillmäter det samma betydelse?
Det har i alla fall hänt mig att veterinär "böjt fram" reaktioner som "inte finns" - och som inte framkommer då en annan veterinär böjer - det är tydligen inte alla som kan utföra ett korrekt böjprov och framförallt tolka resultatet. Om hästen ska användas till lättare ridning är det ju inte av någon större betydelse om hästen har en mindre reaktion som någon nämnde tidigare.

min lärare i hästkunskap, utbildad agronom bla, säger att man inte kan böja sönder en häst om man inte är en "stor stark karl" som han uttrycker det. vi har lärt oss böja i skolan.

Inte för att jag tycker att 30 000 är en strunt summa;) men det är vad min häst är försäkrad i. Men jag behövde inte nån besiktning eller böjprov när jag försäkrade i min häst hoss agria. (även om jag valde att göra både det och röntgen)Har dock för mig att de kräver det om man skulle försäkra in han över 60? Eller om det var ännu högre. Vet. vård kan jag välja hur mycket jag vill.

Du har fel .
Jag har min häst fullt försäkrad i Folksam.
Jag köpte henne obes och ringde in en försäkring utan problem alls.
Det behövdes inget böjprov eller besiktning.
Hjälpte även en vän i går att göra det samma på agria utan problem alls.

Man får visst reservationer efter tex kolik.
Min häst fick sandkolik blev behandlad på Ulltuna, sen står det att jag har reservationer för matsmältningsorganen.

Tja, inte vet jag vad du har för försäkring.

Men ja, vissa hästar går i vissa summor i vissa bolag att telefonförsäkra. Står du en månad senare med en kotledsinflammation däremot kan de hävda att det fanns vid köp, och du kan inte bestrida.

Min herre försäkrades i IF utan att de krävde vetintyg. 15 K i liv. Jag har ett veterinärbesiktningsprotokoll från klinikbesiktning, som är UA utom några obetydliga påpekanden. Det krävde de dock inte, men det är en trygghet för mig att inte få problem if ramtiden. När jag införsäkrade en häst i Agria i exakt samma summa krävde de vetbesiktning MED böjprov och arbetsprov. Så, det går inte att säga specifikt att de kräver/inte kräver.

Jag har aldrigs agt att de alltid kräver intyg, men prova vetbesikta och ringa och säga att det är böjreaktioner, och försäkra. ÄVEN om de inte kräver vetbes, så vet de om böjreaktionerna får du res. Om du inte talar om reaktionerna men de senare framkommer kommer försäkringen inte täcka.

Och jag har aldrig någonsin fått reservation påförd i efterhand. Däremot om du ÄNDRAR försäkringen på något vis, te x höjer belopp, ändrar omfattning etc, kan du få reservation för skador som varit. Skulle gissa det är det som hänt dig. Ingen av bolagen påför nämligen reservationer på det sätt du påstår?

Läs på villkoren lite för din egen skull. Både om hur reservationer påförs, men också om de dolda reservationer som inte är utskrivna på papper som du (och jag, och alla andra) har i sina försäkringar.

Krävde dom verkligen arbetsprov utöver böjprovet? Det kan väl inte vara så vanligt. Men jag så har jag ju inte haft agria heller.

Jag höjde min häst via telefon och inskickat brev utan att få reservation trots tidigare skada. Ingen ville se hästen eller krävde någon ny undersökning.
Nu rörde det sig ju inte om några enorma summor, då jag höjde 10 000 kr på livvärdet.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18