Ej betalande kund

W

Wilma

Är det någon här som har kunskap om vad som gäller i detta fall?

Person bedriver enskild firma, får i uppdrag av en hästägare att utföra ett jobb på dennes hästar, kostnaden ska faktureras på ett AB där denne arbetar, detta AB betalar inte bestrider inte heller fakturan utan skiter helt enkelt att betala trotts påminnelser.

Kan man i detta fall hävda att hästägaren är den betalningsansvarige dvs i detta fall den person som fanns på platts vid arbetet. Eller har man förbrukat det genom att fakturera AB?

Vet att om du far till vet med en häst och ber de fakturera en annan person ex hästägare och denne inte betalar så blir du som kom med hästen betalningsanvarig för det som vet. utfört på hästen. Men kan man tillämpa detta i andra fall också?

mvh/E

Sv: Ej betalande kund

Varför inte helt enkelt låta kronofogden kräva pengarna från aktiebolaget?

Ett samtal till företaget som inte betalt fakturan borde ge klarhet i det mesta. Bestrider de inte fakturan, lämna till KFM. Bestrider de betalningsansvar får man gå till beställaren och titta om denne har befogenhet att handla i det fakturerade bolagets namn.

När folk ska beställa arbete på egna hästar och fakturan ska gå till deras arbetsgivare, så skulle jag definitivt dra öronen åt mig och vägra innan jag pratat med någon som har rätt att teckna bolaget. Kanske var inte situationen sådan i detta fall?

Frågorna som kommer:
Varför ska detta AB betala denna anställdes hästs träning? Hur ingår det i detta AB:s verksamhet?

Det låter som att det ligger en hund begraven - antingen genom att den anställde "lurar" firman eller att firman ska betala ej avdragsgilla privata kostnader för den anställde.

Men jag har inte mer info än vad du gett, kanske är det alldeles naturligt i detta fall när man vet mer om ägarförhållanden och verksamhet för AB:t!

AB svarar inte?! Dock är det ett aktivt bolag som lejt ut betalningar osv till ett välkänt företag. Personen i fråga får fakturera firman, personen ifråga skyller på den "välkända ekonomi firman". Har hört omvägar att det så att säga inte finns täckning på företagskontot.

Kf är ju att fundera på en annan fundering är ju de företagen som driver in skulden o man får direkt 60% av beloppet och slipper bekymmret. Kf verkar vara lite krångligt att driva igenom.

AB svarar inte?! Dock är det ett aktivt bolag som lejt ut betalningar osv till ett välkänt företag. Personen i fråga får fakturera firman, personen ifråga skyller på den "välkända ekonomi firman". Har hört omvägar att det så att säga inte finns täckning på företagskontot.

Kf är ju att fundera på en annan fundering är ju de företagen som driver in skulden o man får direkt 60% av beloppet och slipper bekymmret. Kf verkar vara lite krångligt att driva igenom.

Men "personen ifråga får fakturera firman" menar du att denne person är firmatecknare, på egen hand (dvs i ett AB typ VD, eller med attesträtt direkt från VD)? Då innebär det att företaget tjänar sina pengar i denna del av verksamheten på att erbjuda några slags tjänster med från personalen inhyrda vältränade hästar, min fråga är varför det inte då är AB:t som äger hästarna? Annars låter det hela ganska skumt.

Eller är personen som äger hästen också ägare till AB:t?

Liknande trådar

Äldre Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid? Kör egen fakturering (ska gå...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 126
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 093
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 918
Senast: viltmilla
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 516
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar