Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Den katten jag räddade undan snöstormen på jobbet. Utmärglad, full i fästingar (fast det var vinter) och desperat efter att komma in och få mat. Jag tog den ju till veterinären för att kolla efter chip. Inget chip fanns och ingen katt som matchade färgens ens anmäld saknad. Så jag lät vet märka och vaccinera den, och tog hem den. Veterinären konstaterade att det var en kastrerad honkatt. Det kollades noga.

Jag annonserade här och var, fick napp i lokaltidningen. En kvinna ringde och trodde det var hennes katt som försvunnit något år tidigare (och som hon antagit blivit påkörd och därför inte anmält saknad eller ens med lappar försökt efterlysa). Hursom, katten hade ett väldigt karakteristiskt kännetecken jag utelämnat i annonsen, så nog var det kvinnans katt. Fast hon hävdade mycket bestämt att det var en kastrerad hankatt, för det hade hon köpt den som och så var det. Det var ju ingen ide "strida" om saken, katten var kvinnans och hon betalade dessutom kostnaden för märkning + vaccination. Men som sagt - det finns flera som inte vet vad deras katt är för kön ja ;)

Såhär.. "populär" blev jag över "könsbytet"... Jag vet inte, men jag vinner nog inte årets matte i år. Och om blickar kunde döda..

1461194_539581452804499_1103581738_n.jpg

Stackars liten, full av tårar så här före jul! :cry:

Du kan nog räkna med att hitta kol i julstrumpan i år. ;)

Sådant händer. Jag har stått på en utställning och hört en domare utbrista att denna katt är minsann ingen hane utan en hona. Utställningsdomaren bekräftade detta. Det gällde alltså en raskatt, en ungkatt som blivit vaccinerad och veterinärbesiktigad. Uppfödaren var dock rätt nöjd för hon hade gärna velat att just denna katt var en hona.;)

Stackars liten, full av tårar så här före jul! :cry:

Du kan nog räkna med att hitta kol i julstrumpan i år. ;)

Kol? *andas ut* Jag hade räknat med råttkadaver. Utan huvuden. ;)

Fast jag verkar vara förlåten nu. Eller så blev han bara hungrig ;)

Råtthuvudet hittar du i sängen, som ett lite meddelande att om du inte ser upp så simmar du med fiskarna! :sneaky:

*kl*

Soda är nu en "det" och veterinären berättade att de haft en katt nu i veckan och en katt förra veckan som lämnats in för kaatrering och haft fel kön angivet vid närmare granskning. Så det är nog inte så ovanligt som man kan tro kanske?

Nä, det händer verkligen lite nu och då :)

Veterinärer är inte heller alltid experter på könsbestämning av katter, och är det bara hälsokoll eller vaccinering så tror jag inte ens att de tittar efter, utan utgår ifrån det som ägaren säger eller som står i papprena. Lämnar man i "hankatten" eller "honkatten" för kastrering brukar de dock upptäcka det!

Nej, vid en vanlig vaccination eller dylikt tittar man inte på kattens kön, det har liksom ingen betydelse.

... Varför kände jag plötsligt en oerhörd lust att kontrollera att min fina skrutta verkligen är en skrutta och inte en skrutt? :eek:

Jag läste egentligen den här tråden igår kväll och har idag medan jag fick klia hennes fina mage försökt få lite glimtar ... för säkerhets skull ... jag blev faktiskt lite orolig :o

... Varför kände jag plötsligt en oerhörd lust att kontrollera att min fina skrutta verkligen är en skrutta och inte en skrutt? :eek:

Jag läste egentligen den här tråden igår kväll och har idag medan jag fick klia hennes fina mage försökt få lite glimtar ... för säkerhets skull ... jag blev faktiskt lite orolig :o

Klart din fina Alice är en tjej. Syns lång väg :love:

Min mammas pojkvän har en honkatt som heter Björn. Antagligen efter en liknande händelse :p

På samma tema: Min särbos katt Pelle (som var en han innan han blev det) hade en pappa som hette Lisa :p

*KL*
Oj så snopen jag hade blivit om Luna inte var en Luna ^^ men skönt att få reda på det nu och inte om några år :)

Men vad Soda är lik Luna på bilden, när hon nyligen hade hämtats hem och var lite pälsfattig. Ska bli spännande att se hur han (eller hen kanske xD) ser ut som vuxen och fullpälsad :love:

*KL*
Oj så snopen jag hade blivit om Luna inte var en Luna ^^ men skönt att få reda på det nu och inte om några år :)

Men vad Soda är lik Luna på bilden, när hon nyligen hade hämtats hem och var lite pälsfattig. Ska bli spännande att se hur han (eller hen kanske xD) ser ut som vuxen och fullpälsad :love:

Nyfiken fråga, hur är Lunas päls? Alltså texturen eller vad man säger?

Soda har ganska lika päls som när han kom, känns inte som han blivit så mycket mer långhårig? Däremot har den blivit tjockare.

De var alldeles fascinerade över pälsen när jag kastrerade, och undrade om mamman också haft sådan päls, att den var "häftig" och "ovanlig". Därav min fråga. Han har ju en tät, halvkort/halvlång och extremt fluffig och silkesmjuk päls - är som ett enda stort gosedjur och har den där härliga mjuka, snusvänliga "katteungepälsen" typ. Trott det var normalt för en blivande långhårskatt - men började fundera.

Bonusbild, utomhuspremiär
1512541_544021545693823_2038128242_n.jpg

Nu vet jag inte riktigt hur gammal Luna är men hon är med största sannolikhet äldre än Soda i alla fall men hennes päls är relativt silkig skulle jag vilja säga. På ryggen är pälsen ganska slät med lite underull men kragen, sidorna, magen och byxorna är ganska fluffiga och lite "ulliga" eller vad man ska kalla det för ^^ men med silkigt täckhår.

Här ser man ganska tydligt hur hennes päls ser ut trots den dåliga kvaliten.
4225863_orig.jpg

Hur gammal är Soda ? Jag hade en anna långhårig huskatt förut och han hade som kattungepäls ända tills han var över året, då började täckhåret bli längre och silkigare så det kanske tar ett tag för Soda med :)

Soda är ju bara 7 månader, så än finns ju gott om tid att odla en rejäl päls =) Jag blev som sagt bara nyfiken. Silkig är Sodas med på ryggen, så han kanske får som Lunas päls då. Lossnar en del underull när man kammar men inte supermycket.

Fortsätter pälsen vara som nu med så är det också okej för mig, gosvänligare finns inte - och dessutom så den tovar inte. Alls =) Blev bara lite nyfiken och började fundera där när veterinären var så fascinerad över pälsen.

När jag var liten hade vi en angorakorsning (katt alltså) och som jag minns hennes päls var den mer som en "långhårig korthårspäls" rent hur den kändes att ta på.

Ja då skulle jag tippa på att han får liknande päls som Luna sen när han har blivit äldre :) Luna har också väldigt lättskött päls tack och lov ^^ Hon kan få små tovor i kragen när hon har kliat sig där med baktassarna men det är allt, himla bekvämt :D

Låter betryggande, kan bli spännande nog med den pälsen sen när han börjar härja ute... ;)

Tillägg: De är fasiken LÄSKIGT lika Soda och Luna!

Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama