S

-Stella-

Har nu funderat på att ge eggersmann till min nya ponny ,gav det till min förra...

Hittade ett foder som heter Struktur Eqichamp... Det är bra att ge till host hästar, hästar som har känslig mage och är prestations höjande och min förra ponny tyckte det var väldigt smakligt, det verkar som ett bra foder för min ponny då hon behöver lite mer energi, Är känslig mot dam och har en känslig mage :D

Har ni bra erfarenheter av Eggersmann, Jag kan iaf varmt rekomendera det :idea:
 
Sv: Eggersman

Jag gav eggersmann till min ponny ett tag, tror det hette "Golden energi" eller något sådant. Hon fick det för att det skulle bli mer gas i henne och det kan man ju lugnt säja att det blev. :)

Tycker Eggersmann är ett jätte bra foder och slutade endast för att vi hade så långt till återförsäljaren!
 
Sv: Eggersman

Okej , så Golden energi va bra för att få lite mer fräs i dom ;)

Trist att det vart så långt till återförsäljaren... Vi har 15 min max dit så det tar som tur inte så lång tid :)
 
Sv: Eggersman

Vore det inte bättre att börja med att leta ett bra grovfoder, och sen komplettera med ett passande kraftfoder efter vad analysen säger?
 
Sv: Eggersman

Jag och Stallets foder ansvarige har satt oss ner och räknat på vad hon ska ha för mat, och då kom vi fram till att hon borde få eggersmann efter som det både passade analysen och hästen
 
Sv: Eggersman

Så bra :)
En god grund gör ju förutsättningarna så mycket bättre.
 
Sv: Eggersman

Jag har eggersman Classic till min foder häst och det funkar han bra på. Testa du om du tycker att det verkar passa din häst. Man ska ju ta ett foder som passar och är prisvärt med.
 
Sv: Eggersman

JAg tycker det är ett väldigt bra foder, dyrt men bra.
 
Sv: Eggersman

andvänder det till min ettåring och hon växer och är jätte fin i hullet och glansig,andvänder det även lite till valacken struktur mix
 
Sv: Eggersman

VAAAR Kan man hitta återförsäljare på Eggersmann?? Jag har mailat men inte fått nåt svar från dom i tyskland....HJÄÄÄLP!!!!
 
Sv: Eggersman

Jag ger Eggersmann Aminoral och min häst tycker att det är superäckligt och sorterar våldsamt... Det luktar dock väldigt fräscht och gott av äpple.

Har funderat på Horse&Pony Vollkorn till hösten om höet då är lika trist som det är nu. Det verkar prisvärt (ca 90 kr för 20 kg) har låg energi och en kvot på ca 10. Undrar om man kan få ett smakprov? :crazy:
 
Sv: Eggersman

Jag ger en av mina hästar Eggersmann High Energy (tillsammans med havre). Han är lite allmänt slö av naturen (typ sitta hemma i brynja och kolla på tipsextra), men är en helt annan häst sedan detta foderbyte. Han orkar jobba bättre och har fått en helt annan framåtbjudning. Springer av sig själv numera utan att man måste vara på honom hela tiden.
 
Sv: Eggersman

Måste bara passa på att fråga hur mkt Eggersmann ni ger och vad ni har för storlek på häst.

Jag fodrade själv med Eggersmann ett tag och tre olika återförsäljare räknade ut helt olika foderstater på samma höanalys. Allt i från bara 3-4 hg till 3-4 kg :eek:

Jag har halvblodshästar.....
 
Sv: Eggersman

Jag gillar också eggersmann-foidret. Mina hästar har fått det tidigare, men får det tyvärr inte idag pga strul med leveranser mm. Eggersmann har nyligen bytt importör i sverige vilket gör att det har varit lite struligt på sistone...
Sedan finns det ingen ÅF nu här uppe i Norrbotten, närmaste är ca 30 mil...
Jag gav strukturMix ( ett basfoder med hackad lucern, majs mm) Var mkt bra för att hålla hull, och särskilt bra tycker jag när min häst vilade pga av skada, hon fick det även som komplettering på betet...
Har för mig att jag gav ca 1 kg struktur och 1,2 kg Classic Mix (helfoder, müsli) när hon var igång som vanligt & tränades/tävlades. Hon var fin i hull & muskler och blev inte lika het som hon varit andra krafftfoder hon fått.
Med ett hö med "normalvärden" och häst i Normalträning" räcker det med att ge ca 1,2 kg müsli om dagen för att täcka behoven.
(sa i af importören, som räknade min foderstat då)
Så man behöver inte ge så mkt av detta foder, pga attd et tas upp bättre i tarmarna, det är väl ångkokat i förväg eller nåt sånt, så att hästen ska kunna tillgodogöra sig så mkt som möjligt av innehållet.

Fodret är ganska dyrt, men det blev då billigare för mig i af än när jag gav Fibergi, för då var jag tvungen att ge mkt mer, så det blev dubbelt så dyrt...

Jag har varit nöjd, och funderar på att börja ge det igen, då hästen som åt detta foder innan fallit ur ganska mkt pga skada och fodret fungerade väldigt bra förra gångehn hon skulle "Byggas upp".
Går ju beställa och få skickat via bussgods eller liknande...
 
Sv: Eggersman

Så high energi är bra tillsammans med havre?
hm.. funderar på det med ;)
 
Sv: Eggersman

Min är en stor bastant halvblodsvalack på 650 kg. Han får 2 kg eggersmann och 1,5 kg havre. Foderstat uträknad enligt konstens alla regler för dressyr på MSV-nivå.
 
Sv: Eggersman

Använde en slags musli till gamla grå , den var bra men bäst tycker jag att mineralerna va......dom som va som godisbitar.
gamla grå kunde skilja ut vartenda mineral och lämna kvar i krubban men mineral godisarna älskade hon
 
Sv: Eggersman

Jag ska ge 1 kg max till D ponnyn.. brukar stå på baksidan av fodersäcken? lr är jag ute och cycklar ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 369
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 993
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp