Eget ridläger?

D

Duddi

Om man ska ha ett läger för nybörjare, hur är det då med försäkringar? anmäler man sig " på egen risk"? Eller står jag som är ledare för lägret för alla försäkringar??

Tacksam för svar!

Sv: Eget ridläger?

Det skulle jag också vilja veta! Om nått barn typ ramlar av och skadar sig vad händer då? Blir det värsta domstolssaken pga försäkringar och sånt då?:S

rådfråga med andra ridläger går ju oxå.
jag har jobbat på ridläger varje sommar i 7 år.
efter att ha fått ordning på allt gällande försäkringar och liknande så är det en lång lista med annat man måste tänka på. gällande boende, mat, bra hästar, ridlärare, extraledare.
förutom ridning så bör det finnas andra aktiviteter utöver ridningen. som lekar å så. hoppas ni som vill starta ridläger lyckas bra. det är mkt arbete. :bump:

kopierar de jag skrev i en annan tråd om eget ridläger.

Jag skulle ALDRIG skicka mitt/mina barn till ett sådant ridläger. Utan jag skulle vilja ha ett godkänt ridläger med rätt försäkringar mm. Olycksfall försäkringen täcker inte alltid ridolyckor på ridläger Samt att jag skulle vilja att mitt/mina barn skulle få en utbildad ridlärare som kan sin sak
De är inte lätt o han 5-10 ungar bland hästar o oftast i ung ålder. Jag vet efter jobb i 6 år på ridläger. Framför allt inte om dom är helt nybörjare. Då skulle jag verkligen vara extra nogrann som förälder när jag väljer ridläger.

Hur gammal är du ts?

till suss44; såg att du skulle börja gymnasium nästa år då är du inte ens myndig. Skulle ALDRIG någonsin i mitt liv (om jag ska vara ärlig) skicka mitt barn till dig på ridläger. När du inte ens är myndig. Läste även din andra tråd som du undrat över o ha hemma ridläger... du tänkte ha de på en ridskola med massa hästar. åhhh heregud sulle aldrig låna ut min anläggning till en icke myndigperson. Sen vad jag vet så ska de vara MINST en som är ansvarig o sitter med på lektionerna som är över 18 år.

Senast ändrad:

kopierar de jag skrev i en annan tråd om eget ridläger.

Jag skulle ALDRIG skicka mitt/mina barn till ett sådant ridläger. Utan jag skulle vilja ha ett godkänt ridläger med rätt försäkringar mm. Olycksfall försäkringen täcker inte alltid ridolyckor på ridläger Samt att jag skulle vilja att mitt/mina barn skulle få en utbildad ridlärare som kan sin sak
De är inte lätt o han 5-10 ungar bland hästar o oftast i ung ålder. Jag vet efter jobb i 6 år på ridläger. Framför allt inte om dom är helt nybörjare. Då skulle jag verkligen vara extra nogrann som förälder när jag väljer ridläger.

Hur gammal är du ts?

till suss44; såg att du skulle börja gymnasium nästa år då är du inte ens myndig. Skulle ALDRIG någonsin i mitt liv (om jag ska vara ärlig) skicka mitt barn till dig på ridläger. När du inte ens är myndig. Läste även din andra tråd som du undrat över o ha hemma ridläger... du tänkte ha de på en ridskola med massa hästar. åhhh heregud sulle aldrig låna ut min anläggning till en icke myndigperson. Sen vad jag vet så ska de vara MINST en som är ansvarig o sitter med på lektionerna som är över 18 år.

håller med fullt ut, det är stort ansvar som en icke myndig definitivt inte kan ta!

håller med fullt ut, det är stort ansvar som en icke myndig definitivt inte kan ta!

absolut inte. Även fast man är myndig ska man tänka sig för nogrant. Även fast man har ungdomsledar utbildning så är inte de allt.
Det krävs mycket för att klara av o driva ett ridläger. Vi hade ett men då var de för endast privatryttare o jag kan inte riktigt kalla de ridläger heller, utan de var folk som kom över dagen bara för lektion.
Då var vi alla dock myndig ( 18 år) och hade tidigare jobbat på ridläger i 5 år så vi visste vad vi gav oss in på. men dessa "ridläger elever" var mellan 13-30 år.

Samt att ni måste även skatta för de då de räknas som företag o måste inneha F-skattesedel ( visst är de så?) De är en inkomst ni har. De blir dyrt för den där stackars ridläger barnet.

Man får juh räkna på nästan ca 600 kr mat
ca 400 kr boende
ca 1000 kr för häst
ca 1000 kr för ridlektionerna.

totalt ca 3000 kr. vilket inte någon smart förälder kommer betala för ett ridläger som inte är godkänt, med utbidade ridlärare och hästar. Då är man isf förbaskat dum :o

de ridläger vi hade kostade ca 2000 kr/v o de vart inte mycket över efter skatter mm. Då ingick lunch o fika samt 2 lektioner/dag

Det skulle jag också vilja veta! Om nått barn typ ramlar av och skadar sig vad händer då? Blir det värsta domstolssaken pga försäkringar och sånt då?:S

de kan de bli. eftersom vanlig olycksfall försäkring inte gäller o att du inte ens är myndig. Snälla rara suss44 sett dig inte in i den situationen. Både du o barnen kan bli lidna av de. Detta är för ditt eget bästa.

Framför allt om du inte tillhanda håller egna hästar. Du utsetter din ridskola för en stor risk, som jag hoppas dom är smarta nog att inte utsetta sig för. Samt att en ridskola får lätt dåligt rykte om något händer pga oansvariga ridläger ledare.

De är inte bara att fixa ett ridläger. de krävs mycket erfarenhet, tålamod, ekonomiskt sinne, veta lagar o texter, försäkringar, samt pedagigisk utbildning.

det är säkerligen mer än ett års förberedelser och godkännanden från olika håll för att kunna få reda på om man kan få et godkänt läger. sen utöver det så "du" köpa in ett gäng bra hästar, eller köpa hästar att rida till. (ännu mera arbete) man ska ha ett bra stall, fina hagar och miljö, en bra ridbana, ett boende för eleverna, matsal... (måste jag fortsätta?) finns nog inget ridläger idag som inte har kiosk... utöver en ansvarig till gården/lägret så ska man ha en utblidad ridlärare, och hjälpledare som ska ha god hand med hästar och ha hög kunskap innom teori. man ska även ha bra hand med barn, och kunna sysselsätta med lekar och liknande. tänk på att barn kan ha fruktansvärd hemlängtan... (ush vad jobbigt allt låter när man radar upp det :crazy:)

måste bara säga att det är urkul att jobba läger å jag har som sagt gjort det i 7 år, återkommer till samma gård år efter år. men så har jag även utbildning innom häst (gymnasie) och jag är idag Fritidsledare och jobbar med barn.

då är de bättre för både ts o suss44 att ta ett jobb på ett ridläger i sommar. finns massvis av ställen som söker ledare inför alla sommarens ridläger.

Då får ni en inblick i vad som krävs. De är nog inte bara 1 års förberedelser utan även 2 år. Du måste få allt godkänt av länsstyrelsen mm.

måste bar säga att det är jag och min syster som delar på denna address! jag är 21 år och hon är 15! Det är jag som tänk ha ridlägret!!

måste bar säga att det är jag och min syster som delar på denna address! jag är 21 år och hon är 15! Det är jag som tänk ha ridlägret!!

I vilket fall som helst om du nu är 21.. Varför skaffar inte din syster ett eget inlogg isf istället för att använda ditt?

* Hur många ridläger har du jobbat på?
* Vet du verkligen vad som krävs?
* Tror du verkligen ridskolan vill låna ut hästarna o anläggningen?
* Är du utbildad ridinstruktör?
* Vad har du för utbildning i hästväg?
* Vet du hur mycket allt kostar?
* Hur mycket tror du föräldrarna ör villiga o betala för ett icke godkänt ridläger?
* Vet du exakt hur mycket barn behöver för mat (alltså hur en näringsrik mat ser ut för ett barn)
* Hur hade du tänkt lägga upp ridlägret?
* Hur löser du allt med försäkringarna, tillstånd mm?
* Tänker du ha ridläger hela sommaren?
* HUr hade du tänkt lösa skatten? F-skattesedel o allt som behövs. De är juh ett företag du ska driva, du ska skatta för inkomsterna, bokföra mm.
* Kan du ekonomi? Bokföring? Redovisningar mm?

De är mer o tänka på än vad man tror. Kan du o även ts svara på alla dessa frågor så visst.

det blev bara inte så eftersom jag bara skriver ett inlägg nån gång iblnad så orkade jag inte fixa en egen så jag bara loggade in på hennes..:angel:
Jag har endast gått ledare förrut men håller lektioner regelbundet för 3 småtjejer:) Sen har jag gått på hästgymnasium och tagit ungdomsledarkurser där...Förlåt om jag har virrat till det för er but I have a dream:) men den behöver ju inte förverkligas i sommar inte:P

det blev bara inte så eftersom jag bara skriver ett inlägg nån gång iblnad så orkade jag inte fixa en egen så jag bara loggade in på hennes..:angel:
Jag har endast gått ledare förrut men håller lektioner regelbundet för 3 småtjejer:) Sen har jag gått på hästgymnasium och tagit ungdomsledarkurser där...Förlåt om jag har virrat till det för er but I have a dream:) men den behöver ju inte förverkligas i sommar inte:P

Jag rekommenderar dig att istället söka jobb på ridläger. De ger en inblick i hur de går till. Då kan du fråga allt, hur dom löser försäkringar mm.

Självklart ska du uppfylla drömmen du har, men kanske inte nu. Pratade med en tjej som startade ridläger för 20 år sen. Hon planerade i 4 år innan hennes dröm vart verklighet. Men då hade hon visserligen massa egna hästar o sen blev de ridskola oxå.

Jag ahr oxå ungdomsledar kurser, men dom ger ingen inblick hur de är o ha ridläger o ridlektioner. Då är de väl bättre att du hittar på något roligt med dom 3 tjejerna du ahr ridlektion med. INget läger utan teori o sådär.

Skulle tro att du behöver tillstånd från Miljö- och hälsa i din kommun, samt F-skattsedel. Mitt råd är att kolla med kommun och skattemyndigheter, angående försäkringar så går det säkert att "fuska" sig runt med på eget ansvar, fast då måste det klart och tydligt framgå. Annars är det nog olika vilka försäkringar man behöver beroende på om du håller med hästar eller om deltagarna kommer med egna...

Ett registrerat företag med ansvarsförsäkring är en början. En godkänd anläggning likaså. Och då alltså godkänd för den verksamheten, vilket inte är helt lätt.

Tillägger: Känner även till ridskolor med utbildade instruktörer som inte fått tillstånd att ha ridläger.
Så det är inte bara att skicka in ngt papper & få ett tillstånd, det krävs lokaler, du ska vara lämplig som person, även om du nu inte behöver ha nivån ridinstruktör eller ridlärare, många ridläger har utbildade ridledare tex.
Personligen tycker jag även man bör ha ngn form av pedagogisk utbildning samt gått ULK tex.
Till sist krävs ju lämpliga hästar & en lämplig anläggning.

Håller med vår_vinter fullt ut och säger precis som hon att ni som har era drömmar, passa på att söka jobb på nått ridläger i sverige (eller utlandet om det lockar) jag går in på mitt 7:e arbetsår på läger i sommar, å visst vore det kul att ha eget läger, men jag är nöjd med att jobba på den gården jag jobbar och jag har många "stammis-elever" som kommer tillbaka. det är skönt att slippa ha hela ansvaret själv och man har en chef som man kan vända sig till om nått inte fungerar eller om nått händer.

Du gick inte någon kurs i bokföring och företagande på gymnasiet? Det blev vi erbjudna ialla fall...
Jag förstår att det låter jättemysigt att ha ett litet ridläger och tjäna pengar, men tyvärr är det inte så enkelt...

ULK är inte detsamma som att du kan undervisa ridlektioner.

Även små barn elelr nybörjare har rätt till utbildad intruktör för att pedagogiskt få lära sig rätt från början. Ridning är en så dyr sport så det ska vara kvalitè

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar