Sv: Eget hö
Är det ren vall som inte skall betas så slår jag också ett slag för ren timotej/ängsvingel vall (under förutsättning att sådan klarar sig så långt norrut har bara erfarenhet av skåne). Våra gamla vallar var den typen som var rejält blandade och vi var jättenöjda med dem men tyvärr går dessa typer av vallblandningar inte att få tag på längre då de inte gav tillräcklig omsättning för kobönderna.
När vi sådde in den rena vallen som inte betas så valde vi ren timotej/änssvingel och jag är supernöjd med det hösilaget och hästarna älskar det.
Vi köpte till en vall till för ett par år sedan och då delar av den skulle förvandlas till hagar så valde vi en mixad blandning med fler sorter då timotej bla inte är särskilt tramptåligt, och jag ångrar mig bittert är inte alls nöjd med hösilaget från den vallen dels är det jättesvårt att styra hösilaget mot de värden man vill ha när olika sorter mognar så extremt olika och dels är inte hästarna överdrivet glada för det, hade det inte varit så dyrt så hade jag plöjt upp hela vallen igen och satt timotej/änsgvingel på den också direkt.