Eget eller inackorderad?

M

Meya

Hej! Undrar bara vad ni tycker är bäst? Eget stall hemma eller vara inackorderad i ett stall? Vad är det som är bra och dåligt med dom?:)

Jag har stall hemma och just nu tycker jag det är ganksa tråkigt att alltid vara ensam..nån som känner igen sig?

Måste bara säga att det verkar så mysigt å vara inackorderad;Phaha
Alltid ha sällskap m.m.

Meya

Sv: Eget eller inackorderad?

Efter det jag har förstått så är ju det bra med inackorderat stall att vissa saker sköter personalen på det stallet. Det är ju ganska bra för den som liksom är lite ovan för egen häst.

Eget stall är ju också väldigt mysigt på sitt sätt, man behöver ju liksom inte följa andras regler och så (Även om man självklart måste ta hänsyn till hästen och liknande! )

har under vintern haft min unghäst inackorderad på en anläggning för att ha tillgång till ridhus under vintern (som aldrig kom). har stall på gården hemma men har långt till ridhus å alla jordbruksmaskiner står i paddocken under vintern...:mad:

tog hem hästen i fredags för att hagarna var så dåliga på anläggningen att hästarna inte fick gå ute mer än 4 timmar...nu gåt hästen ute 12 timmar :D
jag tycker att det e bättre å ha häst i eget stall. man behöver inte ta hänsyn till andra utan kan härja fritt i stallet. ingen kommenterar hur mycket foder du ger å varför du ger de å de fodret till hästen. hemma lägger jag upp egna rutiner för fodring, in- å utsläpp så jag får det som jag å hästarna (5 st plus en i magen) vill ha det.

Fördel med innackorderad är ju att du oftast inte behöver sköta in/ut-släpp själv i lika stor utsträckning. Och så ingår ofta hö och underlag till boxen så att du slipper tänka på den biten.

Fördel med att ha hästen hemma är ju att det blir billigare, även om det kan bli lite mer fix och tricks med att köpa och hämta hö/underlag.

Hade jag möjlighet att ha hästen hemma skulle jag ha det, men nu bor jag mitt i stan så det blir lite svårt :rofl:

Tycker det är mysigare med eget stall..man bestämmer själv hur man vill göra..man slipper ta hänsyn till andra förutom hästarna.

Idag är jag inackoderad..men det stället är som mitt eget..iom jag är helt själv där..förutom stallägaren som har sina på lösdrift. Men jag sköter mig själv och han lägger sig inte i.

Drömmen är att ha eget!

Nu har jag ju iofs ingen egen häst, men jag har haft medryttarhästar/halvfoderhästar i både inackorderingsstall och i privata stall.

Det sköna med inackorderingsstall är väl att personalen gör allt det "jobbiga" - jag som är lat är jätteglad över att slippa mocka! Dessutom är man i princip algrig ensam i stallet, så vill man ha hjälp med något, eller bara ha sällskap finns det folk där. Nackdelen är att det är dyrt, stallhyran kan vara hur hög som helst.

Fördelarna med att ha eget stall är att man kan bestämma allting själv, och man kan göra allt på sitt eget sätt utan att någon annan lägger sig i, dessutom är det betydligt billigare. Däremot måste man sköta allting själv, och det kan bli ensamt.

Det stall jag har trivts allra bäst i var ett kollektivstall som ägdes av åtta personer, som alla var kompisar och kom bra överens. Alla bestämde allt tillsammans, och det fanns ingen stallägare som kunde styra och ställa hur som helst, och bara köra över alla andra. Det var otroligt mysig stämmning i stallet, och alla som var där trivdes verkligen!

Min är inackorderad i ett stort stall så fördelen med de är att det finns mkt ridkompisar, kommer både hopp och dressyrtränare , ridhus och massa kunnigt folk och desutom ingår ju alla fodringar och in och utsläpp! Det är jättebra! :) Ser inga nackdelar att vara inack.faktiskt. Men skulle gärna ha eget såklart :love:

Jag har haft båda. Ska snart flytta hästen till inakordering igen.
Det här är hur JAG upplever det och mina ridmöjliheter. I andra stall kan det vara helt annars. Det här gäller alltsåför mig.

Att ha eget stall:
+ man får bestämma själv vilka "regler" som ska gälla
+ inget tjat
+ man behöver inte vara lika noga med att städa undan efter sig på en gång
+ kan vara ganska skönt att bara gå ut till stallet med slitna kläder osminkad eller kanske alldeles rödgråten i ansiktet utan att andra ska ifråga sätta eller att man ska säga sig dum
+ stallet utanför dörren :)
+ hästarna får lite mer lugn och ro

- kan vara ensamt
- det blir tidiga mornar och ena kvällar
- Hästarna måste stå utan grovfoder vissa dagar en längre tid
- sämre träningsmöjligheter har ej tillgång till ridhus endast paddock
- hästarna blir ev. inte lika van på samma sätt vid människor och folk massor

Att vara inackorderad:

+ sällskap
+ man slipper hämta spån :o
+ bättre träningsmöjligheter
+ tillgång till tränare utan att slippa få in hästen i transport och sedan hitta någon som kan köra
+ bättre tillsyn av hästarna eftersom det finns människor där nästan hela dagarna
+ hästarna blir mer van vid människor och annat

- det finns vissa regler som kanske inte passar mig
- det finns vissa som är avundsjuka och vill förstöra genom att t.ex. sno saker
- det kan lätt bli tjat
- det är en bit till stallet från där jag bor men gångsavstånd från centrum

De var de jag kom på nu, det dinns säkert fler saker.

Jag stallar upp mig på en ridskola som även har privathäst stall och jag får förmåner då jag är aktiv inom föreningen som ridlärare.
Så det blir inte heller så mycket dyrare för mig att vara inackorderad.

Fördel med innackorderad är ju att du oftast inte behöver sköta in/ut-släpp själv i lika stor utsträckning. Och så ingår ofta hö och underlag till boxen så att du slipper tänka på den biten.

Fördel med att ha hästen hemma är ju att det blir billigare, även om det kan bli lite mer fix och tricks med att köpa och hämta hö/underlag.

Hade jag möjlighet att ha hästen hemma skulle jag ha det, men nu bor jag mitt i stan så det blir lite svårt :rofl:

Men vad har du på balkongen då? :eek:

haha :rofl:

Har eget stall med inakoderingar. Två ägare....
Tycker att det fungerar bra.
Trevligt med sällskap i stallet.

Har bra hyresgäster :love:

Fördel med att ha hästen hemma är ju att det blir billigare

Det här har jag helt omvärderat efter att ha haft hästar hemma i ett o ett halvt år. När jag räknar efter hade det varit billigare att stalla in sig, då delar man ju alla kostnade med andra människor.

Håller också med om att det är drygt att vara ensam mycket, men ibland när jag hör/läser om stall som liknar dåliga såpoperor är jag jättenöjd med att ha dem hemma.

Har varit inackorderad och det är inget jag föredrar. Nu har jag hästarna hemma och det är precis min stil.

Nu har vi en tjej + häst här så helt ensam är jag inte och ibland är det bra om man behöver hjälp.

Skulle jag välja så vinner lätt att ha eget!

Har haft mina hemma i ett år nu men det började bli ensamt, finns inte så många som rider häromkring. Och sen så har man ju inget ridhus och ingen paddock så har inte kunnat rida alls under vintern.
Men jag har kommit undan väldigt billigt med att ha eget stall. Tog in hö själv, får spån och hovslagare gratis... *kontakter* :P
Sen är det väl en fördel att man slipper alla självutnämnda hästexperter som finns...

Men det hade varit mycket värt att ha lite sällskap i stallet. Skaffade en pratig katt, men de blev ändå ensamt...

Nu har jag i alla fall lånat ut dom till en ridskola så att dom aktiveras lite... Tycker det är tråkigt att så bra hästar bara ska stå och glo i en lerig hage...

Jag har en kombination av de båda kan man säga.
Jag hyr en egen stalldel. Så jag har eget stall egentligen, men är fortfarande inackorderad. Drömmen! :D

Har också eget stall o många ggr kan det bli rätt trist!
Men o vad skönt det är på sitt vis då man har sina grejor o ordnar o styr som man själv vill!!! Slipper tjafs o sura miner från andra som inte har samma uppfattning som man själv..
Tex: Ska hästarna vara klippta o gå med lager av täcken eller få sätta päls o "rugga" upp sig vid kyla som skydd (enl. många är hästarna då ovårdade mm) el skodd el oskodd el syntet el lädersadel mm mm.
Men visst i ett kollektiv träffar man andra med samma grundintresse iallafall (hästarna!) Man kan snacka häst ta en fika o rida ut gemensamt det är mysigt!

Men det mest optimala jag gjort var att ha en delfodervärd på min ena häst då fick man de roliga bitarna från båda världarna från att ha eget stall hemma o kollektivt några dagar i veckan. Även kanon då man blev sjuk o skulle på sem.

Senast ändrad av en moderator:

Har eget stall nu. Hur skönt som helst. Orkar jag inte sopa då jag mockat kan jag sopa innan dom går in. Lika med vattnet i boxen, det kan vänta om jag har bråttom el inte lust just då. (utan häst i boxen) Mina går ute ca 8- 22 el 23. beroende på om jag är trött och vill lägga mig i tid el om jag ser en film med smabon så blir det senare för dom. Har även hänt att om jag är på fest och kommer hem 2 så går dom in då.
Finns en "pub" gångavstånd ifrån mig, vi gick det 21 Då funderade jag på att ta in hästarna. Men det var 3 plus så jag gav dom hö i hagen sen fick dom komma in kl 02. Då kunde jag sova lungt fram till 10 dan efter utan dåligt samvete för hästarna.
Finns mycket bra med att ha dom hemma.
Jag har en inhyrning som jag mockar åt varannan dag. Går bra för det blir exakt en full kärra av alla 5 hästar i mitt stall. Jag skulle nog muttra lite om jag behövde gå en extra gång för inhyrningen. Den betalar ej extra för mockning, hon mockar åt mig nån gång ibland.
Gå upp varje morgon måste jag ändå, för sonen sover aldrig längre än till 8. Då servar jag han med frukost och sticker ut och tar ut hästar.

Då mina hästar stod hemma hos min mamma i hennes stall var det oxå bra. Förutom ett himla åkande om ja hade morgon lunch och kväll. Inte heller kul om just mina hästar smet el hävde sönder nått.

+ för eget stall

Jodå jag känner igen mig.......
Efter många år som inackorderad var jag jätteglad över att få eget stall hemma när vi köpte hus, men så ensamt det var:cry::cry:

Det löste sig dock bra genom att bästa kompisen:love: fick flytta hit pållen.
Nu är det så roligt igen:banana:

Jag har hästarna på lösdrift så det är inte så mkt tidspassning heller.

eget såklart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

att va inackorerad är ju skit..

helt klart ensamt... jag har blivit så less på att vara själv att jag har erbjudigt gratis stall bara nån vill flytta in... men jag bor för dumt till:(

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 042
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar