Egenhingst/trav

martha

Trådstartare
Såg att dom ändrade om reglerna kring egenhingst igen...BRA......Jag vart så jäkla gnällig när dom skulle se till att dessa avkommor skulle bli "arvslösa"

Här följer STC information

"Oförändrat för egenhingstar 2007 Möjligheterna att använda egen ej avelsvärderad hingst på egna ston blir oförändrade 2007. Det innebär att avkommorna har samma starträtt och samma rätt till uppfödarpremier etc. som hästar som är efter kommersiella avelshingstar som klassificerats i stamboksdel 1A.

Intresset för att använda sig egen hingst är ganska stort i Sverige. Under 2006 har cirka 70 egenhingstar tillsammans betäckt runt 300 ston. Mest använd är Adams Hall med 29 ston, Double Eagle U.S. 22, Gallant Baron 16, Big Smoker 12, Kashner Hanover 12, Mr Drew R.L. och Blixt Pointer båda 10 ston. Nytt om avkommeprövning En del i avelsvärderingssystemet är att hingstarna avkommeprövas och betygsätts när de fått tillräckligt många avkommor. Minimiantalet ligger i många fall runt 20 - 25 avkommor fördelade på flera kullar.

De hingstar som godkänns tilldelas en värdebokstav som anger nämndens bedömning av förärvningens kvalitet: Elit = utomordentlig förärvning A = mycket god förärvning AB = God förärvning B = Godtagbar förärvning Hingstar med otillräcklig förärvning blev ej godkända och miste sin rätt att verka i kommersiell avel. I fredags beslöt STC på avelsrådets förslag att ta bort denna kassering av hingstar i samband med avkommeprövning. Anledningen är att dessa hingstar redan bedömts av marknaden och att åtgärden därför varken gör till eller från utan mest skapat irritation. Istället för att kassera hingstar införs värdebokstaven C för undermålig förärvning, men hingsten kan fortsätta verka i aveln med full starträtt för avkommorna".

Slut citat av STC.

Sv: Egenhingst/trav

Jösses! Har de verkligen gått och blivit förnuftiga där......:eek:
I sådana fall är det bara att :bow: ...

/Carina

Jamen...blev lite chockad då dom hade nya regler från i år att om man t ex betäckte med Egen hingst o eget sto i år ( förra året gick det bra) så visserligen får man hästen reggad som travare, MEN man skulle inte få premiepengar, inga uppfödarpengar samt att man skulle vara utesluten ur en del årgångslopp per automatik.... :mad:

Ganska otroligt att dom ändrade sig.

Härligt att läsa!!
Nu kanske du kan tillverka fler "Små-Nuttor"..:angel: :love: :D

Jag vet precis vart två fina fölmärrar står och väntar på honom..:idea: :idea:

AM (som gillar hemkok)

Haha....Ja, det är mest principiellt för mig, vet inte om jag vill ha nå mer SmåNuttar :rofl:
Men OM jag skulle vilja det så ska ju inte avkommorna vara "värdelösa" direkt dom föds iallafall......SÅ jag får buga för den nya regeln :D

Synd bara att de kommer på det så sent, nu e det ju ingen idé att betäcka precis. Så det är ju bara att hoppas att de inte ändrar sig igen till nästa år.

Ja, just det....kom av en händelse in på travnet o läste Anders Lindqvist's blogga......Annars har man ju inte fått nån information...

Det var dom snabba med när man fick den andra infon i våras.

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 702
Senast: Augustine Lava
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 162
Senast: shady
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka