Egen variant på höhäck, tips!

_Runaway_

Trådstartare
jag har försökt hitta gamla trådar men utan framgång. Jag vet att några använder sig av såna här galler som sitter runt vattentankar i kubik, som höhäckar. Jag har två ponnyer på lösdrift för första gången nu i höst, och vill gärna att de ska kunna äta hela dagarna, men med lite begränsning. Jag har inte riktigt vetat hur jag ska lösa det förrän jag råkade hitta just en sån här behållare här hemma på gården häromdagen, och tankarna började gå på högvarv.
Gallret som sitter runt vår tank är som sagt som det ovan, men med skillnaden att ju längre ner mot marken man kommer desto mindre blir rutorna i gallret. Vilket jag tycker verkade smart då höet inte kommer rasa ut på marken så mycket.
Vad tror ni om att sätta två träskivor i "buren", tänk som ett stående A, som då skulle göra att höet aldrig ligger kvar gammalt i mitten, utan åker ut åt två av sidorna. Inget bråk mellan hästarna då de kan stå på varsin sida tänkte jag.

Någon som använder en liknande lösning och kan tipsa lite?

Sv: Egen variant på höhäck, tips!

De flesta har övergett burlösningen då den helt enkelt släpper igenom på tok för mycket mat.

Kikat något på slowfeedernät? Det tror jag personligen mer på också. (Ingetdera hejdar dock mina nog mycket - så de får finna sig i utportionerad mat)

Som ovan säger, det jag hört är att de släpper igenom för mkt mat. Men kanske du kan klä den på insidan med vanligt hönät?

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden.

Jag skulle behöva ett sätt att utfodra min ettåring under hösten då hon kommer behöva stå i en liten sjukhage (typ boxstorlek). Jag vill gärna slippa att utfodra henne på marken där hon kan trampa ner det och det riskerar att blåsa iväg. Någon som har något tips på en bra konstruktion? Hon skall ju helst inte kunna fastna och den skall helst rymma en del för hon behöver äta upp sig efter ett antal veckor med boxvila och antibiotika.

Har tittat runt lite på höhäckar som finns att köpa men de är ju oftast väldigt stora och anpassade för många hästar.

Lägg gärna in bilder på olika lösningar om ni har sådana!

Lastpall med pallkragar eller liknande. Dvs en 'behållare' helt enkelt.

Jag hade 'lådor' som gick till boghöjd ungefär, med lastpall i botten, när jag hade fri tillgång. Just för det inte skulle trampas ner osv.

Sådana höhäckar för inomhusbruk? Du får fodra varje dag, men de rymmer mkt.
Dock behöver du en "vägg" att fästa det i, men det kan en händig person slänga ihop åt dig kanske? Eller om ni har lite kraftigare stolpar att sätta fast i. Tänk på höjden, den ska upp en bra bit från backen så hästen inte kan fastna i den.

Hittar du ingen, kolla vad det kostar att få en sådan uppsvettsad.

edit: EN sådan här tänker jag på:

http://www.hasttema.se/butik/index.php?cPath=50_71&osCsid=4cf6a5e7a15fd6fdd297044297298405

Detta hade jag först.En sådan vatten tanks binge ,men jag satte fast trädgårds nät på insidan.Funkade bra men så fick inte gammel gossen något hö pga ett av stona.Så jag ändrade till hönät istället.Funkar bra,men vill ha 3*3 nät istället.De jag har nu är 4*4 maskor.

Senast ändrad:

Hur har du gjort i botten av "buren" för att det inte ska bli massa hö liggandes kvar i mitten?

Satte fast 2 armeringsjärn en bit ifrån varandra och sen satte jag ihop 3 gång järn i 2 plyfa skivor.Så det går att fälla skivorna så att säg.Hängde dessa skivor över armerings järn.På så vis hålls höet mot kanterna så hästarna kommer åt det hela tiden.Man får modifiera efter hur hästarna knixar med hur de ska komma åt höet.Först så låg det hö kvar men då spände jag upp skivorna mer dvs flyttade armerings järnen.Man får anpassa skivorna efter burens mått.

*kl*

Jag är ytterst tveksam till fodringslösningar som gör att hästen äter högt upp, den är ju gjord för att äta lågt. Vad jag har förstått så maler dessutom tänderna annorlunda när den äter med huvudet högt v.s. när den äter från marken.

Den bästa lösning jag har sett var två tunnor på varandra där en kätting löpte från tak till mark i mitten av tunnorna. Man kunde sära på tunnorna för att lägga in en/två höbalar /det fanns en tyngd längst upp). Sedan var det utskuret hål längst ner så att hästen kunde dra ut höet.
Hur mkt den begränsar själva ätandet kan jag inte garantera men det blir helt klart en fördröjning jämfört med fri tillgång och dessutom rätt placerad.

Här är en sida med olika utfodrings alternativ.Även hur man kan utfodra med nät.Om man kikar längre ner på sidan så finns där också hur man byggt en "krubba" för att sen hänga ner ett hönät däri.På så vis får hästen den "natruliga" ätstilen.Men själv har jag inte upplevt några problem med mina och att de äter ur näten i huvudhöjd.Man får anpassa höjden efter hästen.På fotot jag bf innan så hade nätet hamnat lite för högt för den lägsta.Men man får prova sig fram både utfodrings sätt och anpassa höjd etc..

Jag har en sådan vattentank och den fungerar utmärkt! Hästarna äter oftast längst ner och höet trillar nedåt.

För att motverka att det inte ska bli massa spill så har vi först satt en plastskiva mot gallret på varje kortsida. I mitten har vi skruvat ihop 2 st plastskivor som ett A. Under dom 2 st ihopskuvade skivorna ligger det en bräda som gör att skivrna inte kan åka ihop.
Och ovanpå ett lock. Annars äter ju hästarna hellre där uppe.

313537_10150275872783727_741848726_7765981_7382087_n.jpg

Tack för era svar! :) Vi har nu gjort en lite provisorisk lösning med "gallerburen", blev lite bråttom att byta till vinterhagen så vi har inte gjort iordning någon ordentlig skiva. Vi har en på snedden i buren nu så höet åker ner mot kanten, men vi har tänkt göra ett A så det går att äta från båda sidor av buren. Får se hur det går! Rutorna i gallret är i samma storlek som segersten visade.

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden.

Jag skulle behöva ett sätt att utfodra min ettåring under hösten då hon kommer behöva stå i en liten sjukhage (typ boxstorlek). Jag vill gärna slippa att utfodra henne på marken där hon kan trampa ner det och det riskerar att blåsa iväg. Någon som har något tips på en bra konstruktion? Hon skall ju helst inte kunna fastna och den skall helst rymma en del för hon behöver äta upp sig efter ett antal veckor med boxvila och antibiotika.

Har tittat runt lite på höhäckar som finns att köpa men de är ju oftast väldigt stora och anpassade för många hästar.

Lägg gärna in bilder på olika lösningar om ni har sådana!

För en sådan tillfällig lösning så har vi använt ett gammalt badkar som vi ställer på en SJ-pall.
Den får luta lite så att eventuellt regn kan komma ut via badkarshålet.

Men man bör hålla koll i botten och göra rent karet.

AM

307148_10150464051417542_750447541_11010403_2017141104_n.jpg

Här är våran. Är en avtagbar grind på ena sidan så man kommer in med traktorn. Vi byggde så att hästarna kommer åt från sidorna dels för att ibland äta i en bra höjd och dels för att vi har föl. Taket är såpass högt så de inte kan komma åt och skära sig med skyddar ändå för väder och vind. Botten är byggd som en stor pall kan man väl säga så man kommer in med gafflarna på traktorn för att kunna flytta den.

Det har jag i hagen till mina två hästar som behöver kunna äta mycket och obehindrat. Enkelt och fungerar super.

Jag har en pall i botten med tre pallkragar ovanpå (som är fastsurrade med balsnören, vilket räcker då det aldrig är bråk runt fodret och hästarna bara står stilla och äter) och i den ryms det 15 kg löshö utan problem. Blir aldrig blött och äckligt då botten är så öppen och spillet är absolut minimalt :)

Den lösningen har jag kämpat med i ett halvår men nu har jag fått anse mig besegrad. Min häst plockar vareviga dag isär hela anrättningen, det spelar ingen roll hur många spännband jag sätter ihop det eller hur hårt jag spänner dem, hästskrället tar isär eländet ändå :(

Nu får jag försöka hitta en mer permanent lösning istället...

Kan bara säga att vår ponny fastnade med hoven i ett av de där mellanstora hålen i mitten. Jag hade bara räknat på att det inte skulle gå att få in en hov "rakt in" men i vinkel gick det bra tydligen :grin::eek:

Jag skulle INTE ställa en sådan bur hos hästarna igen.

Vi byggde en egen "bur" på en lastpall. Såhär ser den ut.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Anläggning Sitter och kikar runt lite då funderingar finns att byta ut boxinredningen i lilla stallet då vi ändå skall ändra tillbaka till vanliga...
Svar
6
· Visningar
1 713
Senast: gylle
·
Q
Körning Jag ska köpa mig en liten vagn men jösses, det finns ju hur mycket som helst att välja på... Hur ska jag tänka? Ska användas till...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: _L_
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka