Sv: Egen ridbana eller transport
Där jag har min häst finns ca 20, under tiden jag stått där (några år) så har det varit ett akut besök till djursjukhuset och jag har hört talas om ett par till före min tid i just det stallet, inget som görs dagligen direkt.
Det är ju inte ens alltid det bästa att lasta hästen och köra den, tex om den har skadat ett ben på något svårt vis. Eller svår kolik - det känns sådär att klämma in en kolikhäst i en transport, tycker jag.
Jag kan komma ihåg
en akut sjukresa vid ett tillfälle under mina år med hästar. (Jag började rida 1974.)
Vid det akuta tillfället hade hästen fått sårskador som tydligt visade att det bara handlade om avlivning. Ägaren bedömde att det skulle förkorta lidandet att köra den till klinik jämfört med att vänta på distriktsvet. Själv hade jag nog valt att vänta på distriktsvet, men det var inte min häst och inte min chock.
Vid en öppen fraktur, som drabbade en bekants häst, inväntades distriktsvet, som avlivade. I det fallet hade det som jag förstår det varit gravt inhumant att lasta hästen och åka med den.
Vid kolik brukar distriktsvet få komma om det inte går att häva på egen hand. Tydliggör hästägaren att det verkligen är akut, kommer de också fort.
Min häst fick en smäll på en nerv i bogen i påskas, kunde inte gå, ena frambenet släpade. Bokstavligen. Jag hade inte kunnat få på hästen på en transport. Distriktsvet kom efter några timmar så att hästen kunde smärtlindras. (Allt gick bra, det vara bara en nervsmäll, men även om det hade varit något värre hade hästen först behövt smärtlindring hemma för att kunna köras till klinik.)
Jag har inget att invända mot de som vill vara ständigt spiknyktra, kontrollera hästen en gång i timmen dygnet runt, ha bil och transport stående redo varje sekund. Men jag tycker att det vore bra om de personerna hade så pass mycket självinsikt att de fattar att det handlar om något de gör för att själva känna sig trygga. God hästhållning kräver däremot inte den typen av beredskap. Så jag tycker inte att det finns någon anledning att propagera för att andra hästägare ska göra likadant.
Ni som åker till klinik akut med jämna mellanrum, vilken sorts skador eller sjukdomar handlar det om?