Egen ridbana eller transport

Sv: Egen ridbana eller transport

Transport har ju också fördelen då det är skönt att få "åkrutin" på både häst och ryttare.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag har - minst en.
Men visst, det är ju litet överdrivet.
Fast det känns bra.

Jag håller med.

Men allvarligt, skulle nån bekant ringa till mig mitt i natten om att låna mitt släp för att köra en häst akut till sjukhus lånar jag givetvis ut det direkt. Kanske till och med ställer upp med bil och följer med och kör.

Jag är övertygad om att många av mina bekanta gör samma sak för mig.

Men det klart, har man bara ovänner så behöver man ju alltid ha en ny bil kopplad till en fräsch transport.

Ni som förespråkar att kunna åka akut, VAD är det som är så akut så en halvtimme spelar roll?
Isåfall borde jordbruksverket komma med en föreskrift att man inte får ha hästar om man bor mer än 1 timme från nattöppen klinik.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag hade satsat på egen ridbana i första hand eftersom du har tillgång till transport i krissituationer.

Din dotter och du ska åka och träna, din häst gör du ordning på en kvart, åker en mil, rider 45 minuter, fixar en kvart, åker en mil hem. Packa in nästa häst, åker en mil, rider 45 minuter, fixar en kvart, åker en mil, hemma..
- låter inte detta jävla tråkgit? Ingen direkt gemenskap, ni rider inte tillsammans utan sitta o glo på den ena och binda sig varje dag för att åka och rida känns inte OK.

Jag hade hellre låtit de se ut såhär:
- måndag: Du är ridsugen när din dotter är i skolan. Du tar in och donar med din häst och rider en timme på ridbanan. Fixar lite extra eftersom du har tid till din häst. du har en ledig eftermiddag och din dotter rider sin häst ute på ridbanan. Hon tränar, men du behöver intr binda dig alls eftersom hon är trygg på hemmaplan och slipper krångla med transport och fixa bara för en timmes ridning i ridhuset..
Tisdag: idag vill Du o din dotter rida tillsammans, bra, då tar du in hästarna innan hon kommer hem om de behövs ex torka eller annat..
Ni pysslar om dem och rider iväg.
Idag behöver ni ingen transport eller ridbana, men ändå. Gemenskapen!
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men man åker knappast iväg och tränar varje dag, det ena utesluter inte det andra.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Isåfall borde jordbruksverket komma med en föreskrift att man inte får ha hästar om man bor mer än 1 timme från nattöppen klinik.
Inte bara det man måste helt klart sitta och titta på hästarna konstant under dagen. Det blir totalt förbud på att sova, åka och jobba, handla mat och umgås med vänner. Får man rida ut på den ena hästen när den andra är kvar hemma i hagen eller måste man skaffa hästvakt då?
/Shaggy som inser att hon var oansvarig som lämnade transporten där hingsten står upstallad och därmed itne har egen om det händer unghästen något.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Inte bara det man måste helt klart sitta och titta på hästarna konstant under dagen.

Och på natten!! I sådana här trådar är det alltid någon som är konstant spiknykter, har minst en dragbil ständigt till hands plus transporten redo om man skulle behöva köra till klinik klockan två på natten.

Själv är jag en försumlig hästägare som inte ens går ut i stallet och tittar till hästen klockan två.

Om jag mot förmodan skulle vara i stallet klockan två på natten och då hitta en akut sjuk häst, så är det ju otur för mig att det är tretton mil till närmaste jouröppna klinik och att den dessutom stänger klockan 21.

Jag fattar inte var alla andra bor, som har veterinärer med kompletta kliniker som bara väntar på dem mitt i natten.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men om någon unge blir sjuk samtidigt? Eller flera djur, man måste absolut ha sambo och flera bilar om man har mer en ett djur/barn.

Ja ingen jag vet håller sig spiknykter och beredd att köra till veterinär/läkare dygnet runt och har ständig koll.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Vi har ca 16 mil dit enkel resa och har inte haft en sekund till övers dessa två ggr utan det har varit brottom.

Det låter som ett underligt sätt att inte ha en sekund till övers.

Du hittade alltså hästen vid exakt det ögonblick då den kunde klara 16 mils resa, men inte en halvtimmes väntan och sedan 16 mils resa. Vilket ju i princip betyder att om du hade haft 18 mil till Strömsholm hade hästen inte klarat sig. Och detta upprepade sig sedan inom ett halvår.

Det var ju bra att det gick bra, men katastrofer med så precist anpassade tidsmarginaler att just 16 mil, varken mer eller mindre, funkar, är ju inget att räkna med.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Tur du haft då, på mindre än 6 månader har jag behövt köra akut till Strömsholm 2 ggr. Inget av fallen har veterinär kunnat ta hand om hemma.
Vi har ca 16 mil dit enkel resa och har inte haft en sekund till övers dessa två ggr utan det har varit brottom.
Båda gångerna sent söndag kväll när det varit omöjligt att kunna hyra transport.
Djurambulans finns inte heller i vårat län så det är inte heller ett alternativ då det hade tagit dem ca 3 h att ens komma upp till oss.

Det är ju inte direkt så att man kan planera när hästen tänker bli akut sjuk/skadad.
Då hade det varit betydligt enklare..


Hur är det med alla er andra hästägare där ute? Har alla koll på sina hästar 24/7? Åker ni ofta iväg till djursjukhus? Om det nu är så att jag har haft TUR som inte åker akut mitt i nätterna allt som oftast, så undrar jag om det kanske är något extremfel i mitt hästägande eftersom jag inte åker akut till djursjukhus.

Kan inte låta bli att fundera på vad det är med hästarna som gör att man måste åka NU och så himla ofta akut iväg. Två gånger på sex månader tycker jag låter extremt mycket, fast det kanske är ganska normalt? Och har också tänkt tanken, om hästen inte klarar att vänta 30 minuter på en transport, hur klarar den då ett par timmar i transport? Vill inte döma någon, och inte starta någon form av otrevlig pajkastning som det gärna blir i sådana här forum, men är uppriktigt intresserad eftersom det inte hänt mig.

När jag sagt god natt till mina på kvällarna, så inte har jag koll på vad som händer om nätterna. De kan ju bryta ett ben i hagen och bli liggande till morgonen, kanske sätta en tuss hö i halsen, för att jag inte har konstant koll…

Är bara så tacksam att NÄR mina blivit sjuka så har jag märkt det om dagarna/kvällarna och kunna ta itu med det direkt, då jag inte är ute och kolla läget mitt i nätterna. Och MYCKET tacksam att vi har bra och trevliga veterinärer här som kommer i såväl snöglopp som strålande sol.

Borde väl inte skriva detta inlägg för då blir dom väl sjuka i natt på ren jäkelskap. Och förmodligen båda två med en timmes mellanrum så jag inte märker sjuk häst nummer två när jag är på väg till djursjukhus med nummer ett *ironi*

/Oansvarig hästägare utan egen transport, men glad ändå
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Där jag har min häst finns ca 20, under tiden jag stått där (några år) så har det varit ett akut besök till djursjukhuset och jag har hört talas om ett par till före min tid i just det stallet, inget som görs dagligen direkt. De hade för övrigt kämpat några timmar med hästen innan de åkte in. Ingen håller koll jämnt och ständigt, hade det varit krav hade hästantalet sjunkit drastiskt i Sverige.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Där jag har min häst finns ca 20, under tiden jag stått där (några år) så har det varit ett akut besök till djursjukhuset och jag har hört talas om ett par till före min tid i just det stallet, inget som görs dagligen direkt.

Det är ju inte ens alltid det bästa att lasta hästen och köra den, tex om den har skadat ett ben på något svårt vis. Eller svår kolik - det känns sådär att klämma in en kolikhäst i en transport, tycker jag.

Jag kan komma ihåg en akut sjukresa vid ett tillfälle under mina år med hästar. (Jag började rida 1974.)

Vid det akuta tillfället hade hästen fått sårskador som tydligt visade att det bara handlade om avlivning. Ägaren bedömde att det skulle förkorta lidandet att köra den till klinik jämfört med att vänta på distriktsvet. Själv hade jag nog valt att vänta på distriktsvet, men det var inte min häst och inte min chock.

Vid en öppen fraktur, som drabbade en bekants häst, inväntades distriktsvet, som avlivade. I det fallet hade det som jag förstår det varit gravt inhumant att lasta hästen och åka med den.

Vid kolik brukar distriktsvet få komma om det inte går att häva på egen hand. Tydliggör hästägaren att det verkligen är akut, kommer de också fort.

Min häst fick en smäll på en nerv i bogen i påskas, kunde inte gå, ena frambenet släpade. Bokstavligen. Jag hade inte kunnat få på hästen på en transport. Distriktsvet kom efter några timmar så att hästen kunde smärtlindras. (Allt gick bra, det vara bara en nervsmäll, men även om det hade varit något värre hade hästen först behövt smärtlindring hemma för att kunna köras till klinik.)

Jag har inget att invända mot de som vill vara ständigt spiknyktra, kontrollera hästen en gång i timmen dygnet runt, ha bil och transport stående redo varje sekund. Men jag tycker att det vore bra om de personerna hade så pass mycket självinsikt att de fattar att det handlar om något de gör för att själva känna sig trygga. God hästhållning kräver däremot inte den typen av beredskap. Så jag tycker inte att det finns någon anledning att propagera för att andra hästägare ska göra likadant.

Ni som åker till klinik akut med jämna mellanrum, vilken sorts skador eller sjukdomar handlar det om?
 
Sv: Egen ridbana eller transport

God hästhållning kräver däremot inte den typen av beredskap. Så jag tycker inte att det finns någon anledning att propagera för att andra hästägare ska göra likadant.


Ni som åker till klinik akut med jämna mellanrum, vilken sorts skador eller sjukdomar handlar det om?

Mycket kloka ord!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 179
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan...
Svar
9
· Visningar
1 332
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 880
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp