Egen ridbana eller transport

Sv: Egen ridbana eller transport

KL

Är det bara jag som läser "de transporter som finns"? Alltså att TS har tillgång till mer än en transport på granngården.

I det läget hade jag nog satsat på en ridbana.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Nej jag har också läst det... Men det verkar inte som att något annat än en egen transport kan vara bra nog enligt vissa i tråden.

I övrigt kan jag tycka att om TS själv skriver att behovet för nödsituationer är löst så kan man ju utgå från att det är så.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

kl
Låter lite här som att det är ett måste med en egen transport när man har häst. Jag har aldrig haft en egen transport och i det läget som jag behövt åka in så har jag relativt snabbt kunnat skaffa dit en. Finns det transporter i närheten så är den chansen tillräckligt stor att det säkert finns att låna vid akuta behov.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag hade helt klart satsat på ridbanan, den använder jag mer än transporten. En ridbana på gården är guld värt när man har tid över till ett mycket kort ridpass och inget annat. För att rida samma pass i ridhuset tar mycket längre tid. Om du har transporter att låna för eventuella akutfall så skulle jag inte tveka att göra ridbanan först. Själv hade jag inte ens tänkt på det, finns ingen klinik att åka akut till. Det enda jag skulle fundera på är dotterns intresse för att åka iväg. Det kan vara skäl nog för att köpa transport innan ni gör ridbanan men det vet ju bara ni föräldrar.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Samma här. Jag tror att jag nog skulle rida oftare på banan hemma om jag hade någon än att åka iväg för att rida på bana. Det är ju lättare liksom att ta ett pass på banan om man känner för det då det ändå är lite meck med att ta sig iväg någon annanstans. Även om det är kul att åka iväg på kurser osv, men för det verkade det ju finnas transport att hyra i TS fall, liksom transport vid akutbehov.

Jag funderade ett tag på om jag skulle köpa egen transport när vi flyttar nästa år, men samtidig om vi då hamnar i ett större stall brukar det finnas att hyra där, eller förr om åren när vi hyrde släp på statoil gick ju det likabra. Så då kanske det inte är så himla nödvändigt ändå med egen transport som jag först tänkte...
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Kanske är helt OT, men på vår gård har vi haft häst i varierande storlekar, raser, användningsområden med mera i generationer. Och enbart EN gång har det varit akut till djursjukhus, var nog runt 25 år sedan. (Får väl ta i beräkning att det är skillnad på "förr och nu".)
Sen blir dom rackarna sjuka. Fång, kolik, hältor och lite ditten och datten, men aldrig sådant som veterinär inte har kunnat lösa på plats. Tack och lov.
Så av DEN anledningen hade jag inte skaffat transport.

Men för att stanna kvar i ämnet, eller i alla fall återgå till det, så hade jag valt transport. Ridbana hemma kan användas årets alla dagar och vädertyper. Själv rider jag på våra åkrar efter slått och skördning, och har en mindre ridbana under våren då det ej finns åkrar att rida på. Beroende på hur mycket mark man har kan man ju alltid flytta runt sin ridbana till nytt fräscht gräsunderlag och plöja upp när de blir alldeles bedrövliga.
Men TÄNK vad skönt att ändå ha en transport så man kan ta sig iväg och träffa likasinnade, träna tillsammans, träna hoppning när snön yr så du ändå inte ser hindren utomhus... För att inte tala om allt annat bra man kan ha en transport till. :-)
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag har inte ens körkort :D

Har två-tre hästambulanser i närheten, en veterinär med jour dygnet runt med det mesta med sig i bilen (röntgen, syrgas osv), samt en stallägare med både bil och transport som ställer upp om allt skulle skita sig. Har 2,5 mil till regiondjursjukhus.

/Shetlandskusk, världen sämsta hästägare tydligen :D
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men jag är kanske lite efter nu, men hur kan du anlägga en ridbana med staket för säg 35000 - som du får en vettig transport för..??
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag skulle nog föredragit en ridbana framför transport just för att det blir enklare att ta ut dom på ett litet snabbt pass än att åka iväg med en transport. Dessutom kan man få hem en tränare då och då.

Men sen är det lite vad dottern har för ambitioner. Vill hon ut och träna? Här omkring åker vi ibland till kompisar och rider en runda eller sover över tillsammans med hästen.

Jag röstar på ridbana eftersom du har tillgång till transport vid akutfall :laugh:

Jag har haft min i något år och det är inte ofta jag använder den till hästarna. Bara ett fåtal tillfälle. Däremot används den till hö och spånhämtning
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Tackar varmast för alla konstruktiva svar. Jag funderar vidare på vad som passar vår situation bäst med flera nya infallsvinklar med i beräkningen. Tack igen :laugh:!

Jag väljer att bortse från ifrågasättandet av vårt sätt att lösa transportfrågan vid eventuella akutfall och jag orkar heller inte svara på frågor som gäller det ekonomiska och hur jag har tänkt kring det.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag skulle försöka att både få kakan och äta upp den. Det vill säga, kolla om det finns en slät markbit någonstans där det kan funka att göra en "grus på gräs"-bana. Och skaffa ett billigt släp att köra flickan till träning med.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Hej!

Grundfrågan för dig verkar vara bekvämlighet i vardagen, men tråkigare för dottern (och kanske för dig också, egentligen??) eller jobbigare vardag, men vetskap om att träningar är lätta att ta sig till och dottern har kompisar?

Kan du få ut tränarna till din egen ridbana? I så fall behöver du ju inte "låna" transporten 2 ggr/vecka.

Jag hade iaf hellre haft en ridbana hemma, jag har inte haft transport eller för den delen ridhus och har tränat året om i flera år- det kräver förstås en förstående och ihärdig tränare som gillar träning i snöstorm och kyla. Min tränare är lite knäpp :).

/Lavinia, som klarat hästen *peppar peppar* hittills och som har hästambulans i länet om det verkligen behövs. Annars har stallägaren ställt upp och kört andra hästar akut så det borde lösa sig.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag skulle helt tveklöst välja ridbana på egna tomten!
Tänk vilken lyx! Och det blir så mycket mer spontant än att behöva packa häst och allt i kärran så fort ni ska rida. :)
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag var på scoutläger en gång, vi hade väl en 40 på lägret eller så, första dagen skickade vi 3 bilar med 3 personer till sjukhuset inom några timmar. Hade någon mer skadat sig hade denne fått vänta eller så hade det blivit taxi/ambulans eller liknande. Man kan inte försäkra sig mot allt.

Med logiken här kan ensamstående i princip aldrig dricka en droppe, de måste alltid vara nyktra för att kunna åka till sjukhus/veterinär etc. Jag räknar kallt med att jag kan ta hjälp (eller betala för den) om något akut inträffar vid "fel" tillfälle. Man kan inte vara 100% beredd vid alla tillfällen.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Kanske är helt OT, men på vår gård har vi haft häst i varierande storlekar, raser, användningsområden med mera i generationer. Och enbart EN gång har det varit akut till djursjukhus, var nog runt 25 år sedan. (Får väl ta i beräkning att det är skillnad på "förr och nu".)
Sen blir dom rackarna sjuka. Fång, kolik, hältor och lite ditten och datten, men aldrig sådant som veterinär inte har kunnat lösa på plats. Tack och lov.
Så av DEN anledningen hade jag inte skaffat transport.


Tur du haft då, på mindre än 6 månader har jag behövt köra akut till Strömsholm 2 ggr. Inget av fallen har veterinär kunnat ta hand om hemma.
Vi har ca 16 mil dit enkel resa och har inte haft en sekund till övers dessa två ggr utan det har varit brottom.
Båda gångerna sent söndag kväll när det varit omöjligt att kunna hyra transport.
Djurambulans finns inte heller i vårat län så det är inte heller ett alternativ då det hade tagit dem ca 3 h att ens komma upp till oss.

Det är ju inte direkt så att man kan planera när hästen tänker bli akut sjuk/skadad.
Då hade det varit betydligt enklare..
 
Sv: Egen ridbana eller transport

gräsridbana + egen transport fungerar väldigt bra för mig, för träning för tränare åker jag iväg, och motion och hoppning upp till en meter rider jag hemma. visst är det lite jobbigt att inte kunna ha med sig båda hästarna, men man kan ju ta E kort och skaffa en transport som får ta båda.
kör inte så ofta egentligen men det är bra med ett eget släp hemma, till allt från att köra till tippen med till att köra hästen till träning och vet med.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag hade också prioriterat transport.

Undrar också hur du resonerar när du skriver att kostnaden inte skiljer.
En bra begagnad transport får du för några tiotusen kronor.
En bra välgjord ridbana - om du inte gör jobbet själv - är betydligt dyrare än så.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag väljer att bortse från ifrågasättandet av vårt sätt att lösa transportfrågan vid eventuella akutfall och jag orkar heller inte svara på frågor som gäller det ekonomiska och hur jag har tänkt kring det.


Det är väl mest ett konstaterande, att om du inte får allt ridbanematerial gratis och har en grävare på tomten så kan du komma betydligt billigare undan med en transport än en ridbana. Sen förstår jag om du hellre lägger transportpengarna på ridbanan, men så länge du inte ska ha en värstingsläp som är fabriksny så är inte transporter så himla dyra.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Ja det där är märkligt.
En transport som fungerar kan man få för runt 20 000:-
Den allra enklaste ridbana går lös på minst 60 000:- om man har en platt markbit att lägga den på.
Vill man sedan ha lyse så åker det kanske 20 000:- till.
En riktig och välgjord allvädersbana kostar minst 120 000:-

Så mitt seriösa förslag är ett staket runt en gräsplätt för "vackert väder ridning" kombinerat med en transport för "dåligt väder ridning".
Så kan man ju ta sig till ett ridhus också, med tak på mot oväder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 179
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan...
Svar
9
· Visningar
1 332
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 880
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp